Mobile Stories-elever ska sprida kunskap om Förintelsen
Av REDAKTIONEN
Publicerad 2021-05-06 14:45
Nu drar Mobile Stories igång kampanjen Young Voices for Tolerance, där unga i hela Sverige sprider kunskap om Förintelsen, antisemitism och andra former av intolerans. Alla elever som använder Mobile Stories verktyg kan vara med och göra skillnad!
I kampanjen Young Voices for Tolerance kommer elever som arbetar med Mobile Stories publiceringsverktyg att sprida kunskap om Förintelsen, om antisemitism och om andra former av intolerans. Syftet är att lyfta ungas erfarenheter, reflektioner och lärdomar i samband med Internationellt Forum för hågkomst av Förintelsen och mot antisemitism som statsminister Stefan Löfven bjudit in till i oktober 2021.
För att stärka kunskapen om Förintelsen och dess lärdomar hos eleverna har Mobile Stories inlett ett samarbete med bland andra Berättargruppen EDUT-Vittnesmål från Förintelsen, som erbjuder skolor kostnadsfria personliga vittnesmål från Förintelsen. Peter Kadar i filmklippet från EDUT nedan är en av de överlevandee som föreläst för skolelever men som nu tyvärr gått bort.
– Vi på Mobile Stories uppmuntrar ofta elever att söka upp förstahandskällor, det vill säga inte nöja sig med att förmedla det som någon säger eller skriver det som hörts av någon annan. Den som själv upplevt Förintelsens fasor är naturligtvis en mycket trovärdig källa. Det gäller också deras barn och barnbarn, som för vidare det personliga vittnesmålet, säger Lotta Bergseth på Mobile Stories.
Digitaliseringen har skapat nya möjligheter för att göra sin röst hörd, men också öppnat nya dörrar för destruktiva krafter.
– Nätet har blivit en farlig ekokammare för antisemitism, förnekande av Förintelsen och konspirationsteorier. Att stötta skolor att arbeta mer aktivt med digital källkritik och uppmuntra till aktivt medborgarskap då eleven känner att den egna rösten gör skillnad är verkligen ett måste i vår digitala tidsålder, säger Nava Bergman, verksamhetsansvarig på Berättargruppen EDUT.
– Förintelsen har hänt en gång men det kan hända igen, säger Peter Kadar i klippet.
Att utbilda i digital källkritik är väsentligt i kampen mot antisemitism, enligt Nava Bergman. Mobile Stories kommer att erbjuda handledningar för lärare som bokat in personliga vittnesmål, fysiska eller digitala, från EDUT eller andra föreningar. Källkritik är ett viktigt inslag, men också research om Förintelsen för att skapa ett sammanhang och för att ta fram frågor inför besöket.
Handledningen resulterar i artiklar som syftar till att sprida den kunskap och de upplevelser som eleverna fått under besöket vidare.
– Mobile Stories passar utmärkt som komplement till vår verksamhet med personliga vittnesmål från Förintelsen, såväl för att engagera elever i anslutning till höstens Malmö internationella konferens, genom att engagera elever att skapa artiklar på temat Förintelsen, antisemitism, civilkurage och intolerans” som ”på fler sätt” inom projektet Stärk ungas medie- och informationskunnighet, säger Nava Bergman.
Idag använder lärare Mobile Stories på en mängd olika sätt inom ramen för läroplanen på högstadiet och gymnasiet.
– Det här är första gången vi försöker engagera elever i en specifik fråga. Under kampanjen tar vi fram material och bygger ett nätverk för att arbetet med dessa viktiga frågor ska leva vidare långt efter att just den här kampanjen är slut, säger Lotta Bergseth.
Källor: (1) Nava Bergman, (2) Internationellt Forum för hågkomst av Förintelsen och mot antisemitism
Skribent
Dela
19 jun Elevartikel |
11 jun Elevartikel |
10 jun Elevartikel |
05 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
03 jun Elevartikel |
27 maj Elevartikel |
16 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
17 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
15 maj Professional |
23 nov Professional |
15 mar Professional |
14 mar Professional |
06 feb Professional |