Recension: Kingsman: The Secret Service – en av de mest spännande spionfilmer

Publicerad 2024-03-01 10:33
2014 Twentieth Country Fox Film Corporation

Kingsman: The Secret Service är en spionfilm som kom ut 2014 och är ännu en av de bästa spionfilmerna.

En vanlig ungdomskille som heter Eggsy Unwin, hade ingen aning om att hans pappa hade jobbat för en spionorganisation innan han hade dött. Eggsy har haft problem med hans styvfader som misshandlar familjen. En dag så ringer Eggsy Unwin ett nummer han fick av en mystisk man som sedan berättar för honom om spionorganisationen Kingsman. Eggsy tror att det är enkelt att bli en spion i Kingsman, men så är det inte. Han får massors av olika uppdrag, och stöter på flera problem.

Filmen är regisserad av Matthew Vaughn som är en känd brittisk filmproducent, han har gjort många av de mest kända filmer som X-men, och den senaste filmen Argylle. Det är väldigt ofta som Matthew Vaughn gör action-komedifilmer dessutom så innehåller filmerna alltid en spännande händelse, det sker olika problem i händelserna, det finns inga tråkiga ögonblick, det är det som gör att filmerna känns äventyrliga speciellt i film-serien Kingsman som har 4 delar.

Karaktären Eggsy Unwin spelas av Taron Egerton som jag tycker är en fantastisk skådespelare eftersom rollerna han får i filmerna passar honom perfekt. Han har fått mycket beröm utifrån hans huvudroll i Robin Hood filmen. Den här skådespelaren är känd för att vanligtvis agera i actionäventyrsfilmer och det var så han blev berömd för sin huvudroll som spionrekryt i actionkomedifilmen: “Kingsman: The Secret Service” “Kingsman: The Golden Circle”.

Den svenska skådespelaren Hanna Alström var med i den första delen av filmen, hennes roll i filmen var prinsessan av Sverige. Hanna är känd från andra svenska filmer som "sameblod". Det som gör hennes roll viktig är att hon har kärleksintresset för huvudpersonen Eggsy. Det alltid är trevligt att se en skådespelare från Sverige, som också representerar en svensk karaktär.

Denna film får 5 av 5 eftersom spionfilmer alltid är spännande att se, det är mycket som händer i spionfilmer som Kingsman. Man lär känna karaktärerna och deras bakgrundsberättelser och det brukar alltid finnas slagsmålsscener.

Omdöme:
Källor: (1) Filmen Kingsman, (2) Wikipedia
Skribent