Aya från Jemen: Det är jätteroligt att skriva artiklar!

Publicerad 2021-02-02 16:00

Aya har bara varit i Sverige i lite mer en ett år, men har redan skrivit sin första artikel med Mobile Stories verktyg. I ett intervjuprojekt har hon och hennes klasskamrater i språkintroduktionsklassen på Forshagaakademin både tränat sig på att skriva egna och läsa andras artiklar – och dessutom lärt känna varandra bättre!

 

Forshagaakademin är en av skolorna som deltar i projektet "Stärk unga med MIK", som finansieras av Googles välgörenhetsarm Google.org och som syftar till att stärka elevernas medie- och informationskunnighet. Projektet gör det möjligt för skolor att använda Mobile Stories produktions- och publiceringsverktyg utan kostnad under två år. Forshagaakademin är mest känd för sina yrkesprogram med inriktning på djur, natur och äventyrsturism, men här finns även ett språkintroduktionsprogram där Aya och Hassan går för att komma in i det svenska språket. I ett första projekt med Mobile Stories har eleverna intervjuat och skrivit artiklar om varandra.

Aya kommer från Jemen och har enligt läraren Johan Sköld ”utvecklats enormt” sedan hon kom till Sverige för lite mer än ett år sedan. Hon kämpar fortfarande för att hitta de rätta orden på svenska och tar ofta hjälp av kroppsspråket för att uttrycka sig.

– Det är jätteroligt att skriva artiklar. Jag tränade min svenska och lärde mig många nya ord och tränade mig på att läsa artiklar.

Att intervjua en kompis i klassen blev ett sätt att lära känna varandra lite bättre och utbyta tankar och erfarenheter.

– Andra i klassen har också läst artikeln som handlade om mig. Det kändes bra att visa vem jag är för andra. Jag har fått några kommentarer, de tyckte att artikeln om mig var fin, säger Aya.

När eleverna har skrivit rubrik, ingress och lagt in minst en bild kan de göra en förhandsvisning för att se hur artikeln skulle se ut om den blev publicerad.

– Eleverna tycker att det är roligt att artiklarna blir så fina i förhandsvisningen och när de publiceras. Med den proffsiga layouten så är det roligare att visa upp. De tycker också att det är kul att kunna läsa om varandra, det kommer alltid fram något som man inte redan visste.

Språkintroduktionseleven Hassan, som går i samma klass som Aya, deltog också i interjvuprojektet. Han intervjuade sin klasskamrat Zabi.

– Jag tyckte att det var roligt. Det var helt nytt för mig att göra en intervju och sedan skriva en artikel. Jag fick veta hur Zabi kom till Sverige, vad han vill bli och vad han tänker på. Det är skönt att prata med andra som varit i samma situation som en själv. Man behöver prata med andra som har samma problem som ligger och gnager. Då känns det bättre.

Det är inte bara klasskamraterna som tagit del av artiklarna. Läraren Johan Sköld har visat dem för sina kollegor på skolan och de har fått exponering på Mobile Stories medieplattform och genom delningar på sociala medier och visat dem för sina andra elever, på yrkesprogrammen. Just möjligheten att publicera så att andra kan läsa höjer ambitionen hos eleverna.

– Det är två saker jag vill lyfta fram som är bra: att man kan läsa klasskompisars texter ungefär på den nivån man själv är, och att det blir viktigt för dem att göra bra ifrån sig när andra ska läsa. De som ska publicera anstränger sig lite mer för att de vill att det ska bli fint.

Efter intervjuprojektet har läraren Johan Sköld höjt ribban ytterligare för språkintroduktionseleverna. Nästa uppdrag i projektet handlar om att skriva krönikor på temat identitet.

– Det är en större utmaning att skriva i en sådan genre, men det går. Det tar lite längre tid bara. Jag säger till mina språkintroduktionselever att detta är en av få chanser de får att själva berätta om vilka de är. Det finns så mycket andra krafter som har åsikter om invandring på nätet. De har så mycket att vinna på att de får jobba med egna texter och att få möjlighet att publicera dem är bara positivt.

Hassan, som kommer från Afghanistan, har redan gett sig i kast med uppgiften och skriver om ordet "afghan".

– Vet du vad det ordet betyder – ”afghan”? frågar han retoriskt.

– Jag kommer från Afghanistan, men är inte afghan. Afghaner är ett folkslag, som samerna. Många tycker att bara afghaner får bo i Afghanistan, och inte hazarer, uzbeker och alla andra folkslag som bor där. Människor i Sverige måste förstå det här och att ett ord kan göra att det blir krig. Därför skriver jag om ordet afghan. Jag vill förklara vad det betyder och varför ordet inte borde användas.

Läs artikeln om Aya: Nytt nytt land och nytt språk
Läs artikeln om Hassan: I Sverige får alla studera gratis

Läs alla artiklar från Forshagaakademiens språkintroduktionselever

Källor: (1) Saed vill bli pilot, (2) Zabi vill bli snickare, (3) Hassan: I Sverige får alla studera gratis, (4) Google.org
Skribent

Dela

Elevartikel

BILD: Ellinor Danielsson
25 feb
Elevartikel
Alva Svedberg
25 feb
Elevartikel
Doàa Najib
24 feb
Elevartikel
24 feb
Elevartikel
Alexander Gåsfors
24 feb
Elevartikel
24 feb
Elevartikel
Doàa Najib
16 feb
Elevartikel
15 feb
Elevartikel
Doáa Najib
12 feb
Elevartikel
Doáa Najib
12 feb
Elevartikel
11 feb
Elevartikel
11 feb
Elevartikel
pixabay
08 feb
Elevartikel
Saed Alhasan
08 feb
Elevartikel
Fredrik Lind
06 feb
Elevartikel
בר 100, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
04 feb
Elevartikel
Molly Skattberg
02 feb
Elevartikel
BILD: Tim Jyborn
01 feb
Elevartikel
Emilia Westerberg
01 feb
Elevartikel
Rainforest Action Network
28 jan
Elevartikel

Redaktionen

04 feb
Professional
17 okt
Professional
02 feb
Professional
29 jan
Professional
29 jan
Professional