Arbetsmiljö är viktigare än du tror

Publicerad 2021-05-25 08:26
Tilda van Alphen

Arbetsmiljö är något som alltid är närvarande på en arbetsplats och något som behövs för att arbetet ska fungera. 

Arbetsmiljö

En människa spenderar i genomsnitt 8 timmar om dagen till att jobba, 5 dagar i veckan. På en livstid blir det ungefär en tredjedel av livet. Just därför är det viktigt att man trivs på sin arbetsplats, att man känner sig trygg och behövd. När man talar om arbetsmiljö menar man på att det finns både fysisk och social arbetsmiljö.

Fysisk arbetsmiljö

Exempel på faktorer som påverkar den fysiska arbetsmiljön är

· Höga ljudnivåer

· Tunga lyft

· Dålig ventilation

· Kemiska arbeten

· bristfällig skyddsutrustning

· Dålig arbetsställning

· Dåligt ljus

Fysisk arbetsmiljö handlar mer om kroppens hälsa, än om personens psykiska mående. Det kan vara att sådana saker som tunga lyft, dåligt ljus och höga ljudnivåer ska undvikas, så mycket som möjligt ska göras för att underlätta arbetet både kortsiktigt och långsiktigt. För den fysiska arbetsmiljön kan påverka långsiktigt, personer som behöver jobba under dåliga arbetsförhållande blir lättare skadade, trötta, griniga eller arga vilket kan leda till skador, sjukskrivning (vilket är dyrt för både samhället och företag) eller uppsägning.

Just den fysiska arbetsmiljön är det man först tänker på när arbetsmiljö kommer på tal, och då den spelar stor roll på en arbetsplats så är det där medarbetare och skyddsombud ställer de största kraven. Att det finns mätbara gränsvärden och regler för hur den fysiska arbetsmiljön ska utformas gör det enklare att kontrollera att allt går rätt till. Om man tycker att något inte fungerar som det ska på arbetsplatsen ska man prata med sin chef eller skyddsombudsmannen, om detta inte går kan man gå med ärendet direkt till facket eller ringa arbetsmiljöverket för att få råd.

Social och Organisatorisk arbetsmiljö

Organisatorisk arbetsmiljö är arbetet vars villkor och förutsättningar påverkas av styrning, ledning, resurser, ansvar och kommunikation. Social arbetsmiljö är när arbetet påverkas av sammanhållningen, socialt samspel och stödet från chefer och medarbetare.

Faktorer som kan leda till att den sociala arbetsmiljön kränks

· Särbehandling

· Mobbning

· Kränkningar

· För höga/låga förväntningar

Den sociala arbetsmiljön handlar mycket om möjligheter till personlig utveckling och psykisk hälsa. Faktorer som styr detta kan vara arbetets upplägg och innehåll samt att man känner sig betydelsefull och behövd på arbetet. Det kan vara att man har kontroll och att andra litar på en och att man får ha eget ansvar. På en arbetsplats arbetar man ofta med andra, och många gånger kan man inte välja vilka kollegor man får utan måste anpassa sig efter andra. Det är då vanligt att det blir grupperingar, och att någon känner sig utstött eller inte trivs i arbetslaget.

Det kan också uppstå grövre mobbning och kränkningar, om inte alla har samma värderingar eller syn på vad som är rätt och fel. Anledningen till att det är så svårt med den sociala arbetsmiljön är för att alla är olika, har blivit uppfostrade med olika värderingar och har olika åsikter. Det blir då svårt med etnicitet, om man inte pratar samma språk, vilken religion man har, sexuell läggning etc. För att lösa problemen behöver man ha bra kommunikation och att alla vet vart de ska vända sig om något inte är bra. För att förebygga kan man prata och göra mer sammarbetsövningar med varandra för att få mer förståelse och respekt för dem man arbetar med.

Stress är en sak som ingår i den sociala arbetsmiljön, eftersom stressen blir en påfrestning när förväntningar och krav inte stämmer överens med de resurser som finns och därmed inte kan uppnås av individen. Olika personer reagerar väldigt olika på stress, man kan vara mer stresstålig överlag eller också befinna sig på en plats i livet där arbetssituationen blir jobbig tillsammans med vardagen. Om man är stressad en längre tid kan detta leda till utmattningssyndrom eller utbrändhet, vilket betyder att man är överarbetad och måste vila upp sig eller få andra/färre uppgifter på jobbet för att må bra.

Arbetsmiljön i skolan

Skolan och dess miljö är ett mycket viktigt område inom arbetsmiljö. Det är i skolan barn formas och ska lära sig det som behövs i livet. Om arbetsmiljön inte är bra, kan elevernas lärande försämras mycket. Jag upplever det som att arbetsmiljön för elever varierar mycket. Det ser olika ut i olika skolor, det kan bero på hur klassen är, läraren, och om man känner sig trygg i skolsalarna. Det finns också en skillnad mellan grundskola och gymnasium.

På grundskolan är det mer strukturerat, det är skolan som bestämmer men man försöker ta elevernas åsikter i åtanke. På gymnasiet är det mer frihet och ens egna åsikter och val spelar mer roll. Detta känner jag är en viktig del i min skolgång, att jag får lära mig att ta ansvar ett steg i taget.

Mina åsikter kring min egen arbetsmiljö är många, allt kan förbättras, men det är mycket som är bättre än på andra skolor. Det viktigaste för mig är att jag känner mig trygg i min klass och att jag får respons på mitt arbete, men även att lärarna verkligen bryr sig om varje individ och anpassar skolarbetet efter individen. Anledningen till att jag tycker att klassens samanhållning är så viktig, är för att jag verkligen märker vilken skillnad det gör. En bra klass kan vara skillnaden på godkänt och underkänt, och anledningen till varför man mår dåligt eller bra. Med denna klass är jag bekväm att prestera bra framför dem, men jag är heller inte rädd för att misslyckas framför dem. Att klassen har bra samanhållning ger också respekt i klassrummet, så att alla kan arbeta och fokusera utan att bli störda.

Det som kan ändras så att arbetsmiljön i mitt fall ska bli bättre, skulle vara att information lättare kunde nå ut till både elever och lärare. Det blir ofta missförstånd som skapar förseningar och ändringar i schemat. Helst så skulle det bara finnas ett forum där information skulle hämtas ifrån, samt att lärare och elever skulle få en chans att lära sig mer om hur tekniken funkar, tex genom en teknikkurs. 

Vad kommer vara viktigt för min arbetsmiljö i framtiden?

Jag tror att det viktigaste kommer vara säkerheten. Om jag börjar jobba som guide eller uthyrare så innebär detta ett stort ansvar. Som guide bär man allt ansvar om någon skadar sig eller om en olycka sker. Bland annat behövs bra planering och vetskap om området när man guidar och även en arbetad plan med många lösningar om något skulle gå fel. Inom uthyrning är det viktigt att all utrustning är hel och fungerande, och att personer som hyr får en bra genomgång så att det inte sker skador. Det är också viktigt men försäkringar om något går fel.

Oftast jobbar man själv eller med några få andra personer inom äventyrsyrket, men det finns såklart undantag. Om man ska jobba på någon skidort i skidbacken har man många kollegor, men jag tror att det kan vara svårt att lära känna varandra då alla har olika arbetsuppgifter och jobbar på olika ställen. Jag tror då att det kommer vara viktigt att arbetsgivaren tar detta i beaktning och ordnar sätt så att personalen lär känna varandra. Om man har flyttat till en helt ny ort utan att känna någon kan detta resultera i att man mår dåligt om man inte känner någon, vilket snabbt går ut över arbetsprestationen. 

En utmaning för mig kommer vara att ta kontrollen om jag tex guidar en grupp. Om man inte är den mest utåtriktade personen så kan det vara svårt att få uppmärksamhet och förtroende. Det är viktigt att man som ledare har kontroll och är någon som andra respekterar, så detta är något jag då måste öva på, för min egen skull.

Intervju med Henrik Karlsson

Jag och två kompisar bestämde oss för att intervjua Henrik karlsson, äventyrslärare på Älvdalens Utbildningscenter för att få reda på mer om hur det är att jobba inom äventyrsbranchen, hur han upplevde det och om han hade några tips till oss som har det som framtida yrke.

Vilka arbetsmiljöer har du arbetat i mest gällande friluftsliv och hade du mycket kontakt med människor?

- När det gäller friluftsliv så är det kontakt med människor, både som skidlärare och lärare på friluftslivutbildningen. Det är det jag har jobbat inom och emot mest. Det jag jobbat med mest är att utbilda elever vid friluftsliv i olika miljöer, det är lära ut vandring i olika årstider, paddling, det är skidbacken, skidskola och topptur. 

Har din arbetsmiljö någon gång orsakat dig en skada eller bestående men?

-Nej.

Någon i din omgivning som skadat sig?

-Ja, men det tror jag väl att någon har blivit skadad på jobbet, men ingen som jag kommer ihåg har fått bestående men. De vanligaste skadorna är oftast skidrelaterade, att man sträcker sig, trillar och slår sig, man gör illa knät. Jag hade en elev för tre år sedan som när vi var och klätttrad, halkade och slog knät i klippan och han skadade knät så mycket att det tog jättelång tid innan det blev bra.

Fick denna elev någon slags ersättning för detta?

-Nej, man får inte ersättning från skolan. skadar sig eleven under skoltid så har skolan en försäkring som täcker. Skolans sida fyller i en incidentrapport om vad som har hänt och hela den biten och sen så måste eleven själv kontakta försäkringsbolag, alltså skolans försäkringsbolag. Sedan blir detta ett ärende och sen så blir det beslut om man får ersättning. Elwven i fråga tror jag inte fick ersättning för sveda och värk, då detta kommer sent efter man vet hur det har blivit. De åtgärderder som vi på skolan gjorde var ändra om i planeringen, för han (eleven) kunde inte vara med på skidlärarutbildningen steg 1. Den fick han göra året efter, vilket resulterade i att han missade steg två utbildningen.

Har utrustningen kontrollerats regelbundet eller har detta förbisetts?

- Vi kollar igenom utrustningen det gör vi. Vi har väl som målsättning att lära eleverna själva kolla utrustningen dom lånar. En grundlig översyn att vi går igenom alla skidor och kollar så att alla bindningar fungerar, och klätterutrustningen den har Ted gått igenom så den är helt och hållet koll på. Men grundlig genomsyn skulle jag säga att vi är ganska dåliga på.

Henrik Karlsson förklarar att han är nöjd med sin arbetsmiljö, att han jobbar med något han är intresserad av och lär sig av. Han är nöjd med sina arbetskamrater och upplever att han kan sammarbeta bra med dem, även fast att det såklart finns utmaningar. Det han känner kan förbättras är främst praktiska saker, som att utrustningen och transportmedel kan förbättras. Han vill att skolan ska använda pengar till skolbussarna, som varken har helljus eller fyrhjulsdrift. Han ser även en risk med att lärare som varit med på en tur, ska sitta och köra hem elever till skolan, när man är ute,attad och trött. Han anser att det utgör en risk för allas säkerhet, ch att det känns fel att han som lärare skulle ha ansvar om något hände på väg hem efter en tur, bara för att han var trött. han kommer då med förslaget om att man borde sätta in mer personal, som enbart kör eleverna utan att vara med på turen, för att göra det säkrare.

 Vi frågar också Henrik om vad som kommer vara viktigt för oss i vårat arbetsliv inom äventyrs branchen, och han svarar att det främst kommer vara säkerheten och att man har bra planering. Det är viktigt att planera allt i minsta detalj, men att även ha backupplaner samt kunna släppa taget om gruppen om de själva hittar på något, man måste kunna läsa situationen. Att man planerar noga minskar risken för skador och säkerheten. Han säger att vi verkligen ska ta till oss av utbildningen, anteckna allt viktigt och sätta in egen tid för att lära sig informationen flytande. Han säger att denna utbildningen ger en bra grund, men att det kräver ansvar och intresse. 

Sammanfattningsvis så är arbetsmiljön både i skola och på arbetet är väldigt viktigt, det är grunden till om arbetet utförs bra och till att man mår bra på jobbet. 

Källor: (1) Arbetsgivarverket, (2) Arbetsmiljöverket, (3) Ledarna
Skribent
Fotograf
Research

Dela

Elevartikel

Amalia Xhabli
17 mar
Elevartikel
Stina Burman
14 mar
Elevartikel
Warner Bros
14 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
© 1994 Castle Rock Entertainment
01 mar
Elevartikel
Omid Batoori
23 feb
Elevartikel
Brook Rushton/Sony pictures
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
IMAGO / Cinema
23 feb
Elevartikel
BILD: Paulo
13 feb
Elevartikel
30 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
22 jan
Elevartikel
Alla, gratis bild från pixabay
11 jan
Elevartikel
11 jan
Elevartikel
25 dec
Elevartikel
19 dec
Elevartikel

 

Redaktionen

23 nov
Professional
15 mar
Professional
14 mar
Professional
06 feb
Professional
04 dec
Professional
14 apr
Professional
13 apr
Professional
12 apr
Professional
11 apr
Professional