Joachim Hagström har sedan tonåren velat jobba med det han älskat som mest, teknik och försäljning och lyckades med det och har nu jobbat med det i tjugofem år. Joachim berättar hur en vanlig dag på jobbet kan se ut, vad som krävs för att få jobba med det han gör och hur det fungerar.
Efter en liten resa med pendeltåget kommer jag fram till Sundbyberg där Joachims jobb är i vinterkylan för att kunna få uppleva jobbmiljön och intervjua honom personligen. Jag tar mig upp till tredje vårningen där jag blev smått förvånad att det inte fanns en receptionist men tänkte inte så mycket mer på det utan blev välkomnad av Joachim och två av hans kollegor Matts och Micke. Innan vi fick chansen att sitta i ett privat rum för att ställa och svara på frågor så visar han runt mig och jag ser direkt att alla pratar om helt olika saker, det var mycket mer uppdelat än jag trott då jag bara fick upp en bild i mitt huvud att alla skulle göra exakt samma sak.
Jag blev rätt törstig och det var kallt så han erbjöd mig varm choklad. Efter jag fått min varma choklad så visar Joachim runt mig på kontoret och visar vilka avdelningar som gör vad. Som jag tidigare nämnde trodde jag bara att hans jobb handlade om att sälja delar av företaget Microsoft men det var mer än så. Avdelningarna som jag hann uppfatta var att det var olika säljroller så som håller hand om olika slags roller inom företaget, andra roller om leveranser, roller om vilka som håller koll på ekonomin, konsulter som analyserar och supportpersonal.
Efter att ha fått se hur dem jobbar och hur uppdelat det var så gick vi vidare i kontoret för att ta oss till det lilla mötes rummet vi hade fått låna. På vägen dit så la jag blicken närmare på miljön, hur det var på kontoret. Många var glada, andra var stressade och andra satt och spelade pingis vid pingisbordet dem hade eller spelade TV spel på teven som fanns där som hade en Xbox uppkopplad till sig. Hela kontoret hade ett modern utseende. När vi kommer fram till mötes rummet så sätter vi oss ned och jag börjar ställa mina frågor och Joachim svarar glatt på varenda fråga.
Joachim verkar ha stenkoll på jobbet då han jobbet med detta i tjugofem år och är chef inom försäljning vilket är när man ansvara för at sälja IT tjänster. Joachim berättade tidigare att han alltid viljat jobba inom försäljning och IT branschen, men i sina tidigare år innan detta jobb har han jobbat som kock. Efter jag frågat mina frågor jag hade till honom så fick jag följande svar i en sammanfattning.
- Mitt arbete är att se till så att affärer bli gjorda, att de blir gjorda på ett bra och säkert sätt så att företaget kan fortsätta. Det är viktigt att vara noga och att vara bra på sin matte eftersom det som tar störst roll är siffror. Jag räknar stora summor varje dag eftersom mycket säljs och köps. Eftersom den största rollen inom detta är att kunna räkna så gör man ett årligt mattetest och på det provet måste man få minst 80% annars får man inte jobba kvar.
Joachim fick reda på detta långt innan han hade på börjat sin process för att kunna jobba med detta och tog det väldigt seriöst i gymnasiet och gick från betyget E till A väldigt fort och seriöst då han ville uppfylla och nå sina drömmar och mål
- Inom detta jobb så många kanske tänker att man lider genom att behöva räkna mycket hela tiden men så är det inte. Detta jobb kommer med mycket fördomar och kunskaper och egenskaper. Under resan så får man lära sig mycket om IT teknologins framkant, vilka utmaningar och problem kunder sitter i, man lär sig hur det politiska systemet påverkas och hur politiska kriser påverkar kunders affärer och kriser.
Joachim sökte på noga hur han i senare framtid som ung skulle kunna uppnå att få jobba med detta. Det som krävs för att kunna få jobba inom jobbet han har är en utbildning av juridik, teknik och ekonomi. Det han gör på jobbet är att träffa kunder, försöker identifiera deras behov, säljer delar av företag och produkter och bygger lösningar för att lösa deras problem som till exempel digitalisera mm.
- Det är en extrem fördel att kunna läsa av folk och försöka sätta sig i samma stol som dem för att lösa problem dem har och för att kunna fortsätta affärerna. Att kunna matematik är ett stämplat krav men som sagt är det väldigt viktigt att kunna samarbeta och komma överens bra med kunderna för att både göra det bra för en själv, företaget och för kunderna och för att båda sidorna ska få ett bra slut resultat.
Man märker att Joachim har en roll han fastat i så fort han sätter sig i ett mötes rum. I början när jag kom fram till kontoret och han hälsade på mig och visade runt så var han glad och inte så värst seriös, men så fort vi satte oss ned försvann leendet och han fick en mer seriös blick och mer seriöst ton i både röst och rörelse.
- Detta jobb kräver mycket egenskaper från tidigare händelser så man kan göra bättre affärer med kunderna. Detta jobb skulle jag absolut rekommendera till många eftersom som jag tidigare berättade så är det mycket utmaningar och väldigt omväxlande och bra betalt
Först i början vågade jag inte direkt fråga vad man tjänar om året inom denna bransch men tog min chans när han berättade om att det var bra betalt jobb. Det varierade med vad man gjorde på jobbet då alla inte gjorde exakt samma jobb med det kan vara allt från 700 000 kronor till två miljoner kronor som års lön.
Tills sist precis innan jag hinner säga tack och börja bege mig hem så säger Joachim snabbt till mig ’’det är viktigt att komma ihåg, att oavsett ur tufft blir så kommer det vara väldigt värt i slutändan, at aldrig ge upp och fortsätta kämpa tills man når målet, precis som jag gjorde’’.