Moei Al Debis

Designern med klimatet i kläderna

Publicerad 2021-01-26 08:00

Har du ett stort modeintresse, men även svår klimatångest? Med ett leende på läpparna och med glad ton tar Moei Al Debis dig igenom miljösmarta modetips från coachen, historier från karriären, och om saftiga berättelser om kändisar (som jag tyvärr inte får skriva om).

 

Nervöst klickar jag på den gröna ringknappen och väntar med bultande hjärta på att få svar. Hur ska jag agera? Vad ska jag säga? Ser jag okej ut? Min noga utvalda Versace-liknande skjorta börjar klibba fast i ryggen, men all min oro släpper när jag möts av Moei Al Debis glada, om än nyvakna leende över datorskärmen. Han är klädd i en grå sweatshirt från Velour och har fångat upp lockarna i en bakåtvänd keps. I händerna håller han sin frukost, en proteinshake. Jag förundras över att hans frukostklädsel ser bättre ut än något jag någonsin haft på mig.

- Gud, mitt rum är så jävla stökigt just nu… Jag skrattar till och plitar ner “gästvänlig” i mitt block, som efter våra drygt nittio minuter ihop kommer vara fyllt med ord och åsikter från den unga talangen.

Text: Klara Larsson

Moei Al Debis är född och uppvuxen i Göteborg, och har sedan 16 års ålder arbetat med mode, design, som modell och bloggare, samt på senare år även som influencer.

Al Debis intresse för stil och mode uppstod under barndomen, då hans mamma, en mycket kreativ person, brukade klä upp honom inför skolan, något han snappade upp. Han berättar att han även blev mobbad under skolåren, och hur mode och stil blev som en sköld.

- Mode blev som en försvarsmekanism för mig, och är nog även fortfarande. När jag klädde upp mig fick jag mer uppmärksamhet, jag fick komplimanger… Jag använde mode som ett sätt att visa vem jag var, och för att visa mina känslor. Intresset kommer alltså både från familjen och från skoltiden.

Med ett starkt intresse kom även en lysande karriär, som kick-startades efter att Moei släppte sin första kollektion med tygkassar. Kassarna var en del av en konsttävling för niondeklassare och bar trycket av ett tvådelat ansikte, det ena var Moei som barn och det andra ett lejon.

Kassen blev en succé - de spreds som en storm över sociala medier, och plötsligt dök Moeis tryck upp i musikvideos och över axeln på diverse kändisar. Moei berättar att influencers - då kallade bloggare - började kontakta honom för att få samarbeta. Personer såsom som Viktor Frisk, Linn Ahlborg och Clara Henry hörde alla av sig och ville ha en påse, vilket etablerade Moei i branschen på riktigt.

Klara Larsson

Det måste ha känts speciellt att som sexton åring ha skapat något av de proportionerna. Jag ber Moei berätta mer om sin upplevelse av perioden.

- Det är det bästa jag gjort i hela mitt liv. Det var det som gjorde att min statistik bara drog iväg, säger Moei och gestikulerar hur hans karriär steg i höjden efter släppet av kassarna.

Det var alltså i och med en konsttävling i nian som Moei Al Debis karriär drog igång på riktigt. Men även efter lanseringen av Moeis tygkassar, och senare även framgången på bloggen och i sociala medier gjorde han valet att stanna i hemstaden Göteborg. Han, likt många andra göteborgspôjkar, jobbade på Liseberg och hängde i Nordstan - något han inte var villig att ge upp för influencer-täta Stockholm, med agenturer och falska vänner. Jag frågar honom om valet att stanna i Göteborg, istället för att, likt så många andra inom yrket, dra kosan till Huvudstaden.

- Jag har ju såklart tänkt på det väldigt mycket. Det händer mycket i Stockholm, men det händer mycket i Göteborg också. Vem fan vill inte bo i Göteborg? Det är ju hur mysigt som helst! Jag har så många vänner som flyttat till Stockholm eller Köpenhamn, men jag pendlar hellre dit. Jag orkar verkligen inte med alla dessa influencers! Folk åker dit bara för att hänga med alla kändisar, och få lite fler följare. Jag vill bara köra mitt race här, och pendlar hellre upp och ner. Det börjar hända mer i Göteborg - folk har verkligen vaknat till! Fler företag startar upp här, fler restauranger, mer livligt. Om alla drar till Stockholm kommer ju inget hända här!

Kassarna blev alltså biljetten till modevärlden, men stod även för något annat som skulle visa sig bli viktigt för Moei; nämligen hållbarhet. Han nämner att tygkassen som plagg inte var lika populärt då som nu, och att det är en tydlig förbättring, rent miljömässigt, att byta ut plasten mot tyget.

Text: Klara Larsson

Moei berättar även att han upplever en starkare klimatsmart trend inom modebranschen - då framförallt second hand.

- När jag var yngre och någon köpte second hand tänkte man “nämen usch, har du inte råd?”, men nu är det ju hur trendigt som helst! Jag tror folk köper mer second hand än nytt idag, faktiskt. Det är även många företag som återanvänder deras gamla kollektioner för att göra nya saker, såsom företaget Marine Serre.

Jag frågar Moei om miljöaspekter finns i åtanke när han väljer vilka företag han ska göra samarbeten med. Han tystnar och tänker efter ett litet tag.

- Jag tycker inte jag har ansvaret för att företaget ska sköta sig. Gud, nu måste jag passa mig så jag inte får skit från min agentur!

Han skrattar till och fortsätter;

- Jag köper det jag tycker är snyggt, men det är klart att jag kollar upp innan vilka som bryr sig om miljön och vilka som inte gör det, och är det ett företag som inte bryr sig är det klart att jag inte tänker samarbeta med dem. Men det är deras ansvar, säger de att de bryr sig så kommer jag lita på det.

Moei är även noga med att påpeka hur stor bov textil-, och klädindustrin är i miljökrisen, och att han själv har sadlat om till en delvis vegansk diet på grund av hans konsumtion av kläder. Han har även adapterat ett nytt konsumtions trick: köpa färre, men bättre.

- Lägg mer pengar på färre antal plagg. På så sätt håller plaggen längre, vilket både du och klimatet tjänar på. Det är mitt “lifehack”!

Något som är i stark kontrast till det Moei förespråkar är Black Friday, som råkade infalla samma dag som vårt samtal. “Högtiden” har uppmärksammats i USA sedan 1953, och anses vara kapitalismens start på julhandlandet. Black Friday har på senare år även spridit sig till resten av världen, och förra året handlade var tredje svensk på Black Friday, en drastisk ökning jämfört med tidigare år.

Jag frågar Moei om hans egna syn på rea-dagen, som en person som både har arbetat med försäljning och som influencer - ett jobb som till viss del förespråkar konsumtion. Han skrattar och slår ut med armarna.

- Jag hatar det! Varför har vi ens det? Nej, asså… Att handla på Black Friday är det värsta man kan göra! Folk blir så himla galna, “Oh my God, det är Black Friday, vi måste passa på att köpa”, även fast det varken är galna rabatter eller bra för miljön. De lurar ju bara folk.

Moeis engagemang kring miljöfrågan är bara en liten del av hans aktivism. Jag erkänner att jag har stalkat Moeis Instagramflöde under dagarna före intervjun, och att jag där kom över hans senaste kampanj med Amnesty. Moei hade tidigare nämnt vikten i mänskliga rättigheter och att använda sin plattform till rätt saker - till exempel donerades en del av vinsterna från hans tygkassar till välgörenhet.

- Jag brinner verkligen för mänskliga rättigheter och rättvisa, vilket jag tror handlar mycket om min uppväxt, säger Moei och förklarar vidare;

- Jag har blivit mobbad och även slagen på grund utav att jag är från en annan bakgrund. Så efter allt hemskt jag sett kände jag bara att “jag gör detta samarbetet”.

Den attityden - känslan av en djupare anledning, kanske även ett kall, gör att Moei sticker ut ur mängden bland Stockholmssnobbar med Acnemössor och ytliga influencers. Och bara för att Moei Al Debis kan se snyggt obrydd ut i grå sweatshirt och bakåtvänd keps, betyder inte det att han inte kan klä sig i dyra Prada skor för en kampanj med Diesel en timme senare.

Räkna aldrig bort Moei: han är ett namn för framtiden.

 

Klara Larsson 

Klarala19@isgy.se

Källor: (1) Moei.se, (2) Go:teborg Stad
Bildtexter till Reportagebilder: (1) , (2)
Skribent
Fotograf
Research

Dela

Elevartikel

Amalia Xhabli
17 mar
Elevartikel
Stina Burman
14 mar
Elevartikel
Warner Bros
14 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
© 1994 Castle Rock Entertainment
01 mar
Elevartikel
Omid Batoori
23 feb
Elevartikel
Brook Rushton/Sony pictures
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
IMAGO / Cinema
23 feb
Elevartikel
BILD: Paulo
13 feb
Elevartikel
30 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
22 jan
Elevartikel
Alla, gratis bild från pixabay
11 jan
Elevartikel
11 jan
Elevartikel
25 dec
Elevartikel
19 dec
Elevartikel

 

Redaktionen

23 nov
Professional
15 mar
Professional
14 mar
Professional
06 feb
Professional
04 dec
Professional
14 apr
Professional
13 apr
Professional
12 apr
Professional
11 apr
Professional