Undervisa mer om källkritik i skolan
Av NYA ELEMENTAR
Publicerad 2021-06-08 06:45
Tänk dig att du ser en nyhet om att vaccin kan orsaka cancer. Det är klart att du blir orolig och kanske delar nyheten med andra du känner. Men tänk om du senare får reda på att nyheten inte stämmer? Då har du i onödan oroat fler människor och säkert fått fler att dela nyheten vidare. För att undvika sånt gäller det att ha koll på hur man kollar att något stämmer eller inte. Desto tidigare man lär sig om källkritik desto bättre och det är därför jag tycker att man ska börja undervisa mer i skolan om källkritik, framförallt i digitala medier.
Nästan alla ungdomar idag har sociala medier som Instagram, Tik Tok eller Facebook. Där sprids det dagligen flera tusen nyheter och budskap och alla kan sprida dem vidare. Detta gör att vem som helst i princip också kan skriva en egen nyhet som kanske låter jättetrovärdig men som egentligen inte stämmer alls. Desto mer nyheten sedan sprids och desto fler som börjar tro på dem, kan leda till tvivel hos människor eller att det skapas konflikter om något som egentligen inte stämmer.
För det andra så är det mycket möjligt att den enda chansen man får till att lära sig om källkritik är just i skolan. Om man då inte får möjligheten till det och aldrig får lära sig att vara källkritisk så kan det leda till många jobbiga konsekvenser senare i vuxenlivet.
Enligt Skolinspektionen är det alldeles för få skolor i Sverige som undervisar i källkritik i digitala medier. De undersökte 30 skolor i årskurs 7-9 men det var många som inte ens hade gått igenom hur en sökmotor sorterar och leder läsaren till viss information. ”Av de 30 skolor som ingått i granskningen har 24 bedömts behöva utveckla undervisningen om källkritiskt förhållningssätt i något eller några avseenden.” skriver Skolinspektionen i artikeln. De nämner också att på ungefär hälften av skolorna saknar de undervisning om hur man kritiskt granskar bilder samt att mycket av undervisningen inte är tillräckligt moderniserad i jämförelse med dagens digitala källor.
Nu kanske vissa anser att det inte finns tillräckligt med plats i de olika ämnena i skolan för att undervisa om källkritik och att det egentligen inte är så svårt, det är ju lätt att se om en nyhet är falsk?! Men det kan faktiskt vara svårare än man tror. Det finns många falska nyhetssidor på nätet men om man skulle gå in på en kan det se ut som vilken nyhetssida som helst och den kan se mycket mer pålitlig ut än vissa andra pålitliga.
När det gäller att man inte skulle ha tid att undervisa om källkritik så finns det lösningar. Man kan dela upp undervisningen om källkritik på flera ämnen samt att man behöver inte ägna jätte mycket tid åt det. Det viktigaste är att berätta vad det är och låta eleverna träna lite på hur det är att granska nyheter och vara källkritisk.
För att sammanfatta tycker jag alltså att man bör undervisa mer i skolan om källkritik i digitala medier, det är viktigt att lära sig tidigt i dagens samhälle om vad som stämmer och vad som inte och hur man kollar det. Några positiva konsekvenser till ett mer källkritiskt samhälle är att det skulle bli svårare att sprida falska nyheter, demokratin skulle i längden också bli mer och mer hållbar tack vare att det skulle vara svårare att sprida tvivel och osäkerhet via falska nyheter.
Skribent
Fotograf
Dela
19 jun Elevartikel |
11 jun Elevartikel |
10 jun Elevartikel |
05 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
03 jun Elevartikel |
27 maj Elevartikel |
16 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
17 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
15 maj Professional |
23 nov Professional |
15 mar Professional |
14 mar Professional |
06 feb Professional |