Undervisa mer om källkritik i skolan

Publicerad 2021-06-08 06:45

Tänk dig att du ser en nyhet om att vaccin kan orsaka cancer. Det är klart att du blir orolig och kanske delar nyheten med andra du känner. Men tänk om du senare får reda på att nyheten inte stämmer? Då har du i onödan oroat fler människor och säkert fått fler att dela nyheten vidare. För att undvika sånt gäller det att ha koll på hur man kollar att något stämmer eller inte. Desto tidigare man lär sig om källkritik desto bättre och det är därför jag tycker att man ska börja undervisa mer i skolan om källkritik, framförallt i digitala medier.

 

Nästan alla ungdomar idag har sociala medier som Instagram, Tik Tok eller Facebook. Där sprids det dagligen flera tusen nyheter och budskap och alla kan sprida dem vidare. Detta gör att vem som helst i princip också kan skriva en egen nyhet som kanske låter jätte trovärdig men som egentligen inte stämmer alls. Desto mer nyheten sedan sprids och desto fler som börjar tro på dem, kan leda till tvivel hos människor eller att det skapas konflikter om något som egentligen inte stämmer.

För det andra så är det mycket möjligt att den enda chansen man får till att lära sig om källkritik är just i skolan. Om man då inte får möjligheten till det och aldrig får lära sig att vara källkritisk så kan det leda till många jobbiga konsekvenser senare i vuxenlivet. 

Klara Lietz

Enligt Skolinspektionen är det alldeles för få skolor i Sverige som undervisar i källkritik i digitala medier. De undersökte 30 skolor i årskurs 7-9 men det var många som inte ens hade gått igenom hur en sökmotor sorterar och leder läsaren till viss information. ”Av de 30 skolor som ingått i granskningen har 24 bedömts behöva utveckla undervisningen om källkritiskt förhållningssätt i något eller några avseenden.” skriver Skolinspektionen i artikeln. De nämner också att på ungefär hälften av skolorna saknar de undervisning om hur man kritiskt granskar bilder samt att mycket av undervisningen inte är tillräckligt moderniserad i jämförelse med dagens digitala källor. 

Nu kanske vissa anser att det inte finns tillräckligt med plats i de olika ämnena i skolan för att undervisa om källkritik och att det egentligen inte är så svårt, det är ju lätt att se om en nyhet är falsk?! Men det kan faktiskt vara svårare än man tror. Det finns många falska nyhets sidor på nätet men om man skulle gå in på en kan det se ut som vilken nyhets sida som helst och den kan se mycket mer pålitlig ut än vissa andra pålitliga.

När det gäller att man inte skulle ha tid att undervisa om källkritik så finns det lösningar. Man kan dela upp undervisningen om källkritik på flera ämnen samt att man behöver inte ägna jätte mycket tid åt det. Det viktigaste är att berätta vad det är och låta eleverna träna lite på hur det är att granska nyheter och vara källkritisk.

För att sammanfatta tycker jag alltså att man bör undervisa mer i skolan om källkritik i digitala medier, det är viktigt att lära sig tidigt i dagens samhälle om vad som stämmer och vad som inte och hur man kollar det. Några positiva konsekvenser till ett mer källkritiskt samhälle är att det skulle bli svårare att sprida falska nyheter, demokratin skulle i längden också bli mer och mer hållbar tack vare att det skulle vara svårare att sprida tvivel och osäkerhet via falska nyheter.

Källor: (1) Svenska skolor dåliga på undervisa i digital källkritik
Skribent
Fotograf

Dela

Elevartikel

11 jun
Elevartikel
Hatice EROL
10 jun
Elevartikel
10 jun
Elevartikel
10 jun
Elevartikel
Hälsingeschakt AB.
09 jun
Elevartikel
Simon/Pixabay
09 jun
Elevartikel
Wokandpix
09 jun
Elevartikel
08 jun
Elevartikel
08 jun
Elevartikel
08 jun
Elevartikel
08 jun
Elevartikel
07 jun
Elevartikel
07 jun
Elevartikel
04 jun
Elevartikel
Emilia Westerberg
03 jun
Elevartikel
31 maj
Elevartikel
Alvin Landström
31 maj
Elevartikel
20 maj
Elevartikel
Joakim Wallhed
18 maj
Elevartikel
8 sidor.se
12 maj
Elevartikel

Redaktionen

04 feb
Professional
17 okt
Professional
06 maj
Professional
02 feb
Professional
29 jan
Professional