En vecka prao på Lillmon skolan i Malung, kan det vara något för dig?

Publicerad 2024-05-27 10:01

Om du praoar på Lillmon skolan i Malung-Sälens kommun. Kan du göra dig beredd på en fartfylld vecka med mycket händelser men också stora leenden och glada högljudda skratt. Under 4 dagar tid har de varit praoplats för en 15 årig tjej som går i 8 C på Centralskolan i Malung. I det här reportaget kan du läsa om hennes tid på Lillmon skolan.

På måndag morgon när man kommer till skolan är det strålande sol. Gången in till stora dörren är kort med vitt lågt trä staket och ett litet tak innan dörren. När man kommer in till skolan så möts man av en doft blandat med kaffe och sand. Precis när du kommer in ser du barnens kapprum där deras fack är. Går man tills man kommer till korridoren med alla klassrum och matsal som är till vänster bara några meter efter du har kommit in. Syslöjden ligger vägg i vägg med matsalen. Det var bänkar och bord i korridoren i trä. Man går sedan höger och passerar alla 3 hem klassrum och sedan svänger vänster så kommer du till personalrummet. När man gick och hängde av sig i glas hallen så såg man ut över den stora skolgården som snart skulle vara fylld med barn som lekte glatt med varandra. Det kommer mer personal desto närmare klockan började närma sig 08.00 och barnen lekte tills den långa ringsignalen ringde. Klassrummet var vitt och med planscher om medeltiden över väggen längst bak i klassrummet. Det finns även ett grupprum i klassrummet barnen kan gå in till. Sammanlagt i hela skolan är det 6 stycken grupprum

-Hej Emma! Vi ska vänta tills alla kommer in så ska vi börja dagen. Säger Annelie min handledare glatt till mig när jag kommer in till hennes klassrum.

Först så går man igenom dagen sen sjöng alla för tjejen som fyllt år under helgen. Frågade hur dagen hade varit för henne.

När lektionen drar igång så måste alla barn ha hjälp och dem skriker hennes namn samtidigt som någon annan elev blir jättearg och går ut. Så hon säger i intervjun att det är bra att vara flexibel med såna här små barn. Då dem fortfarande är små barn.

Första lektionen är slut och barnen packar ihop snabbt och nästan springer ut ur klassrummet. Då säger min handledare

-Du kan gå ut med barnen nu så du får lära känna dem lite mer, säger Annelie som är lärare på Lillmon skolan i Malung.

Det är inte bara lärare som finns på Lillmon skolan i Malung utan det finns också assistenter som hjälper ett speciellt barn och resurser hjälper till på lektionen eller vart den behövs. Mat och städpersonal finns på plats samt skolkurator och skolsköterska men som inte är där varje dag.

Efter de går man till personalens glas hall sätter på sig ytterkläderna och går ut till skolgården. Barnen har tagit ut bandy målen till deras lilla plan. Några gungar med varandra och så är det barn som spelar fotboll på fotbollsplanen längst bort mot buss hållplatsen. Rasten är lång och morgonen är kall, till slut ringer klockan och alla ska in. Dem plockar ihop grejerna dem har haft ute och sen springer dem inte till skolan igen. Efter klockan ringer så går man in i glas hallen tar av sig ytterkläderna och går in till klassrummet och väntar på att alla är inne så man kan börja lektionen.

När man satte sig längst bak i klassrummet såg man hur alla skrev och skrev i sina arbetsböcker. Ställde frågor och diskuterade med varandra. På lektionerna var det sånt driv i dem. Annelie skojar till det med dem så dem blir drivna att fortsätta.

-Vad behöver man ha för personlighet om man ska jobba med barn?

-Jo, men du ska kunna få relationer med barnen så dem känner sig trygga såklart! Men du ska väl helst ha ett barn sinne också, säger hon fnittrandes.

Lektionen är slut men ingen rast denna gång. Barnen lägger ihop sina svenska grejer och plockar upp sina matte grejer och inväntar att matteläraren ska komma till deras klassrum och påbörja lektionen.

Alla anställda på Lillmon skolan sysslar med lite olika grejer vissa är mentorer och det betyder att dem har lite mer ansvar över en klass. Alla lärare har olika ämnen så man har inte en lärare för ett ämne. Det finns assistenter och resurser på plats på Lillmon skolan i Malung. Skillnaden mellan assistenter hjälper ett speciellt barn och en resurs kan hjälpa alla till exempel gå runt i klassrummet och hjälpa barn eller ta med några till ett grupprum som ett till exempel. Det finns också städerskor, matpersonal. Sjuksköterska och kurator finns också på skolan men är bara på skolan 1 gång i veckan.

Nu är det dags för lunch, barnen ställer upp sig i ett fint led och väntar på att få gå in. När tjejen går in i matsalen och tagit mat så säger barnen

-Sitt bredvid mig snälla, säger en tjej med pipig röst

-Nej, hon ska sitta bredvid mig säger en annan.

Det slutar med att hon bara sätter sig vid ett bord. När man har ätit klart så lämnar man sin tallrik och sina bestick i disken och går och sätter sig igen tills klockan slår 11.30 då får man gå. Annelie kommer fram och säger.

-Du kan ta rast nu om du vill.

När klockan slår 11.30 reser man sig upp skjuter in sin stol och barnen går till sina fack för att gå ut och leka i det fina vädret. Ska du gå till personalrummet går du till korridorens ända svänger vänster och sen första dörren till vänster där är personalrummet.

I personalrummet finns alla lärares bänkar med papper och deras kontor ungefär. Det ser väldigt kontors likt ut. Går du längre in i rummet så finns ett litet gömt rum med en soffhörna och matbord samt stolar. I soffhörnan sitter dem flesta när det är rast. Annelie kommer in i rummet och sätter sig i soffan med en kopp kaffe och kollar ut över den stora parkeringen.

Emma Nordqvist

-Hur är det med raster och semester för er lärare?

-Raster på dagarna kan bli som dem blir. Varje lärare ska ha minst 30 minuter rast per dag. Du kanske får en liten paus utöver den rasten som är 30 minuter, säger Annelie medans hon sippar på sitt kaffe i soffan.

-Hur är det med semester då?

-Ingen klagar ju på semestern, säger hon skrattandes. Men vi är ju lediga hela påsk/sport lovet. Sen får man 2 dagar på höstlovet och på sommarlovet får du sluta 1 vecka efter alla elever. Man klagar ju inte iallafall, säger hon glatt

När klockan slår 12.10 så ringer den högljudda klockan en kort signal vilket betyder att klass 4c ska in. Nu ska dem ha slöjd så dem som har syslöjd går in i skolan och dem som har träslöjd går runt skolan så dem kommer på framsidan för att sedan gå in på träslöjden. När du kommer in på syslöjden så är det bänkar precis när du kommer in till vänster och i andra sidan rummet finns det en hel rad med symaskiner. När syslöjden drar igång sätter läraren på en film om bomull. Barnen sitter tysta, stilla när dem kollar på filmen. Efter filmen så ska dem få jobba med pappersvikning. Vissa viker kartonger andra viker hundar och andra roliga djur.

Tiden gick fort när man hade kul för nu var det dags att gå till träslöjden för att se vad dem gjorde där. När du kommer ut från syslöjden är det helt tyst och stilla i korridoren. Endast susningarna i ventilationen hörs. När du kommer ut från skolan så hör man fåglarna kvittra och lukten av sommar slår en. Solens starka strålar skiner ner mot skolan. När du kliver in i träslöjdssalen så hör man dånande hammare, sågar som gnisslar mot plankorna. Barnen springer kors och tvärs över rummet för att hämta grejer eller skriva sitt namn på tavlan i salen. En tjej kommer fram och säger:

-Titta vad jag har gjort!! Samtidigt som hon visar en katt i trä som är vit med en rosa nos.

Hon var så nöjd att hon gjort klart den och skulle äntligen få ta hem den och ställa den i sitt rum. Klockan slår 13.10 och det blir dags att plocka ihop. Per Johansson men kallas även Beppo. Han är träslöjds lärare på lillmon skolan i Malung och har varit det väldigt länge. När allt är klart sitter alla på sin plats. Beppo säger tack för idag och då får man gå. Barnen springer ut ur dörren och ut genom ytterdörren. När du går ut får du en vindpust i ryggen. När man går mot entrén får man solens strålar i ryggen och det värmer. När man kommer in i skolan är alla barn vid deras fack dem ska ta deras grejer och gå hem. När man kommer gåendes i korridoren så hör du hur entrédörren öppnas och stängs. Om du går in i Annelies klassrum så möter du en trött lärare som måste stanna kvar många timmar efter barnen slutat

-Hej Emma! Gick det bra på slöjden? Frågade hon medans hon skrev på datorn.

-Det gick jättebra! Man fick dela på sig lite.

-Ja det förstår jag. Om inte du har några frågor eller nåt får du sluta nu, säger hon.

-Inga frågor här inte!

-Men du får du sluta för dagen! Hejdå, ses imorgon igen säger hon med ett leende.

Efter det går man till glashallen, tar på sig ytterkläderna och går ut från personalingången. Första dagen avklarad och allt hade gått perfekt.

Jag tror inte jag har lärt mig nåt nytt från praotiden. Jag kommer nog inte heller ha någon nytta av att jag varit på Lillmon i framtiden. Jag skulle inte kunna tänka mig att jobba på en skola. Jag vill inte stå och hålla i lektioner. Eller vara fast i en skola och hålla på att rätta massa uppgifter. Jag vill göra andra grejer. Ljud, dofter och smaker jag kopplade till Lillmon. Det första jag tänkte på var att det skulle luka skola. Dvs kaffe, sand, städdoft blandat med varandra. Smak var väl skolmat. Vi får ju in princip samma mat som på central som dem fick på Lillmon.

Stämningen på arbetsplatsen var bra, alla vara jättetrevliga och hälsade på varandra. Det var aldrig dålig stämning bland personalen men det kunde vara lite dålig stämning bland barnen ibland men det löste sig! Jag trivdes jättebra på praoplatsen. Det var väldigt snäll personal och barnen var väldigt välkomnande när man kom dit på Måndag morgon.

Jag valde praoplatsen bara för att kunna få en plats. Då vi var ute med en annan klass också så blev platserna tagna väldigt fort men det var kul att vara på Lillmon. Dem egenskaper jag tror du kommer behöva om du ska bli lärare eller nåt är att ha tålamod, flexibel och ha ett barn sinne. Så man kan skoja till det lite då och då så man inte är så allvarlig utan du kan skoja lite ibland men inte alltid! Det jag tror är viktigt när jag kommer välja jobb i framtiden är att jag ska ha ett jobb jag tycker om och är kul. Som jag känner att jag ´´vill´´ gå till varje dag.

Källor: (1) Annelie Karlsson
Bildtexter till Reportagebilder: (1)
Skribent
Fotograf
Research

Dela

Elevartikel

Redaktionen
19 jun
Elevartikel
11 jun
Elevartikel
10 jun
Elevartikel
05 jun
Elevartikel
04 jun
Elevartikel
04 jun
Elevartikel
03 jun
Elevartikel
27 maj
Elevartikel
16 maj
Elevartikel
15 maj
Elevartikel
15 maj
Elevartikel
Amalia Xhabli
17 mar
Elevartikel
Stina Burman
14 mar
Elevartikel
Warner Bros
14 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
© 1994 Castle Rock Entertainment
01 mar
Elevartikel
Omid Batoori
23 feb
Elevartikel
Brook Rushton/Sony pictures
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel

 

Redaktionen

15 maj
Professional
23 nov
Professional
15 mar
Professional
14 mar
Professional
06 feb
Professional