Mindre muntliga presentationer i högstadiet
Av JäRVSö SKOLA
Publicerad 2024-05-16 07:30
Under högstadiet så har man alldeles för många muntliga presentationer. Vi har minst en muntlig presentation som ska göras klart i veckan nästan året om. Muntliga presentationer skapar stress till eleverna och är helt onödiga.
Under min tid i högstadiet har jag märkt att muntliga presentationer har varit en stor del av våran lärande och att vi nästan varje vecka har en muntlig presentation vi ska göra. Detta kan skapa massor med stress på eleverna och göra så de presterar sämre i skolan. Muntliga presentationer tar väldigt lång tid och göra då du måste både skriva en detaljerad text som sitter ihop och har rätt mängd med fakta. Sedan så ska du göra en bra Google presentation som ska ha bilder som passar till ämnet och sitter ihop med delen av texten du har skrivit. Sätt ihop det med att texten ska vara runt 5 minuter lång vilket är runt 500-600 ord beroende på hur snabbt du pratar.
Muntliga presentationer är onödiga och kommer inte användas i det vuxna livet för de mesta av eleverna på en skola, och om du är en av de få som behöver använda många presentationer i ditt jobb som vuxen så kommer du kunna träna det på gymnasium eller högskola för där fokuserar du just på det ämne du går. Alltså så ger muntliga presentationer mycket stress och sömnlösa nätter för knappast någon kunskap eller lära. Tage Waldersten 14 år gammal som går på Järvsö skola säger att han har fått stanna uppe sent på kvällarna för att göra klart en muntlig presentation vilket gjorde så han var trött dagen efter på grund av dålig sömn.
Ett argument mot detta skulle ju kunna vara att man måste ta in fakta om ämnet och måste läsa på, vilket i sin del gör så att man lär sig det man jobbar med och det fastnar i huvudet. Men det finns många andra sätt för att få sina elever att ta in fakta och se till att de måste lära sig, T.ex. så kan man säga att de ska skriva bara en text om ämnet och inte behöva göra en presentation då det lättar lite på stressen av att de behöver göra så mycket och så är det lättare att fokusera på att göra texten så bra som möjligt om det är de ända de ska göra. Det är ju också lärarna vill, att de ska göra en bra text, men den muntliga presentationen gör så att de måste tänka på annat och kanske inte lägger ner lika mycket tid i texten.
Om det blir så att muntliga presentationer minskar i högstadiet så kommer eleverna få mycket mindre stress på sig, vi kommer få bättre sömn för vi inte behöver stanna uppe och göra skoljobb, vi kommer då kunna fokusera bättre och kommer lära oss mer.
Källor: (1) Söderhamnskuriren
Dela
19 jun Elevartikel |
11 jun Elevartikel |
10 jun Elevartikel |
05 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
03 jun Elevartikel |
27 maj Elevartikel |
16 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
17 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
15 maj Professional |
23 nov Professional |
15 mar Professional |
14 mar Professional |
06 feb Professional |