Michelle Kadir om att vara chef för YouTube Sverige

Publicerad 2022-06-06 13:30

Är YouTube en plats för yttrandefrihet eller underhållning? Varför har det blivit mer reklam på YouTube? Och hur är en vanlig dag på jobbet? Ungdomsredaktionen på Järvaveckan fick möjlighet att ställa frågor direkt till Sverigechefen för YouTube – Michelle Kadir.

 

Vad var det som fick dig att söka jobbet på YouTube?

– Det finns något väldigt vackert och rättvist i att YouTube är av folket, för folket. En plattform som inte har någon gatekeeper utan låter alla ha en röst. Mångfald på riktigt där du kan bli underhållen, lära dig eller skapa innehåll själv. Sen är att arbeta med en tjänst som har 2 miljarder inloggade användare varje månad extremt intressant!

Hur ser en vardag på YouTube ut för dig?

– En vanlig dag har jag möten med kollegor, både på plats eller via video. Ofta har jag också möten med YouTubers, artister eller partners. Resten av tiden sitter jag vid min dator och skriver mail eller kikar på statistik. En höjdpunkt är också vår lunchrestaurang som är riktigt bra!

Är YouTube en plats för yttrandefrihet eller underhållning?

– YouTube är en plats för yttrandefrihet och underhållning. Ibland både och samtidigt.

Varför så mycket reklam på YouTube? Det blir bara mer och mer!

– Vi belönar kreatörer som lägger upp videos på YouTube, det vill säga att de får betalt. Betalningen sker via annonserna. Vi arbetar kontinuerligt på användarupplevelsen och hur tittaren upplever mängden annonser, så det blir rätt balans. Man kan som tittare köpa en Premium-upplevelse av YouTube och då har man inga annonser alls.

När ska man som tittare anmäla en film på YouTube?

– När man upplever att en video innehåller något olagligt eller att videon innehåller vilseledande information.

Vem är det som bestämmer om en video ska bort? Är det en människa eller en robot?

– Vissa videos upptäcks av våra avancerade system och vissa videos rapporteras in och gås igenom av människor. Det är ett kombinerat arbete.

Skribent
Research

Dela

Elevartikel

19 jun
Elevartikel
11 jun
Elevartikel
10 jun
Elevartikel
05 jun
Elevartikel
04 jun
Elevartikel
04 jun
Elevartikel
03 jun
Elevartikel
27 maj
Elevartikel
16 maj
Elevartikel
15 maj
Elevartikel
15 maj
Elevartikel
Amalia Xhabli
17 mar
Elevartikel
Stina Burman
14 mar
Elevartikel
Warner Bros
14 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
© 1994 Castle Rock Entertainment
01 mar
Elevartikel
Omid Batoori
23 feb
Elevartikel
Brook Rushton/Sony pictures
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel

 

Redaktionen

15 maj
Professional
23 nov
Professional
15 mar
Professional
14 mar
Professional
06 feb
Professional