Influensers gör mer skada än nytta

Publicerad 2021-03-26 10:00

Den påverkan som sociala medier har på oss ungdomar idag är ohållbar. Förändring måste ske, influencers måste någon gång kolla upp ur telefonen och se verkligheten de varit med och skapat! Generation Z, födda mellan 1995-2014, ses som en unik generation på grund av hur vi idag använder sociala medier. Uppkomsten av de idag ledande sociala medierna skedde under 2004-2011. Detta öppnade upp för en ny typ av aktörer, de vi kallar influencers. De skapar trenderna och hjälper företagen sälja sina varumärken. Samtidigt väcks ett intresse hos följarna att hålla sig konstant uppdaterade om deras privatliv. Har detta skapat ett för starkt beroende? Ett beroende som bringar ungdomar psykisk ohälsa?  

 

Influensers skapar trenderna som vi alla tar del av. Ett exempel på detta är att företag väljer ut kläder som influenserna ska använda i olika samarbeten. Som en direkt följd av inflytandet som de har på oss följare kommer det plagg som de hade på sig vara en trend en månad senare. Visst kan vi se företagen som problemet men vi kan inte bortse från att den som ligger bakom samarbetet gör allt för att du ska köpa just detta plagg. Det ligger en gemensam ekonomisk vinning för både företaget och influensen i detta och det är just det som är orsaken till problemet. Konsekvenserna kan bli svåra för många följare. Man kanske frestas att köpa produkten trots att man inte har pengar till den. Passformen på plagget kan också vara missvisande vilket leder till besvikelse. Följden kan bli ångest över ekonomi och kroppskomplex.

Ett desto större problem är den perfekta verklighet många influensers visar upp. Genom att visa upp en så stor del av sitt liv som många gör skapar de en relation till sina följare. Detta resulterar i att många jämför sig med influensers och det "perfekta liv" de dagligen visar upp, trots vetskap om att sanningen oftast är en annan. Jämförelsen kan skapa missnöje med en själv vilket kan utvecklas till kroppskomplex och många ungdomar som upplever detta blir "störda" när de försöker hitta sin identitet.

En person som har uppmärksammat detta med ett perfekt flöde är den engelska sångaren Andy Fowler, som går under användarnamnet "Fovvs" på sina sociala medier. Fram till början av 2020 lade han näst intill endast upp bilder med innehåll från det roliga ur hans vardag, vilket gjorde att hans flöde uppfattades som perfekt. Sedan bestämde han sig för att under 366 dagar lägga ut en bild varje dag, hur tråkigt innehållet än var. Det senaste året innehåller hans flöde främst bilder där han sitter med oborstat hår i sin gamingstol och skriver något ointressant. Den 15:e februari 2020 lade han upp en video på instagram där han förklarade sin tanke: "Jag kommer se hur allmänheten reagerar på ett självmedvetet konto som visar: varje dag ser jag inte bra ut, varje dag vill jag inte gå upp och göra inlägg på instagram, varje dag gör jag inte något spännande som att ha en konsert eller släppa musik". Det visade sig att hans teori var korrekt. Mellan maj och november tappade han nästan 24 000 följare, enligt Speakrj, som för statistik över aktivitet på instagramkonton. Visst, det är förståeligt att det är mer givande att läsa inlägg som innehåller något "vettigt" men det visar också hur viktigt det perfekta flödet är för följarna. Är inte allas psykiska mående viktigare än att titta på någons perfekta liv varje dag?

"De gör ju bara sitt jobb?" kanske du tänker. Absolut, det kan jag inte säga emot. Influensers har inget juridiskt ansvar för att deras följare inte ska drabbas av allt som jag nämnt, men de borde ta moraliskt ansvar. Trots att man som följare har ansvar för vad man ser på sociala medier så vet nästintill alla idag hur vissa personer påverkas av det de ser på internet. Därmed borde de flesta influensers ha minst lika mycket vetenskap om det. Majoriteten av befolkningen är trots allt goda och bryr sig om andras mående, är sociala medier ett undantag? Vill du att det du försörjer dig på ska få andra att må psykiskt dåligt?

Folkhälsomyndigheten uppger på sin hemsida ökningen av självmord i Sverige inom en viss åldersgrupp: "Även om det sker en minskning av suicid i de flesta åldersgrupper runt om i världen, har flera länder på senare år observerat en ökning av suicidtalen bland ungdomar. Även i Sverige har Nationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention (NASP) konstaterat att självmordstalen har ökat sedan 1994 med en knapp procent per år i åldersgruppen 15–24 år."

Visst, det är svårt att bevisa hur många utav dessa självmord som beror på psykisk ohälsa orsakad av sociala medier men enligt statistik visar det att antalet suicid inom åldersgruppen har ökat kraftigt sedan början av 2000-talet. Trots det bristande beviset på att detta beror på internet så kan de flesta, med hjälp av forskning kring hur sociala medier har påverkat ungas psykiska hälsa, se ett samband med att detta har en inverkan.

I januari 2020 gjordes en intervju med psykiatrikern Anders Hansén och psykologtidningen "MåBra" citerar honom: "Trots att vi nästan kan prata med vem som helst, var som helst, när som helst idag så känner vi oss mer ensamma än någonsin. Och det kan vara just på grund av våra allt mer digitala liv"

Vi har alla läst och lyssnat på otaliga artiklar och intervjuer om hur sociala medier påverkar människan och hur mycket vi jämför oss, men det verkar inte som att influenserna själva har hängt med i denna utvecklingen. Varför? Är de så styrda av sina egenintressen att de inte ser konsekvenserna av sitt agerande?

Källor: (1) Speakrj, (2) Folkhälsomynigheten, (3) MåBra
Skribent

Dela

Elevartikel

Amalia Xhabli
17 mar
Elevartikel
Stina Burman
14 mar
Elevartikel
Warner Bros
14 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
© 1994 Castle Rock Entertainment
01 mar
Elevartikel
Omid Batoori
23 feb
Elevartikel
Brook Rushton/Sony pictures
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
IMAGO / Cinema
23 feb
Elevartikel
BILD: Paulo
13 feb
Elevartikel
30 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
22 jan
Elevartikel
Alla, gratis bild från pixabay
11 jan
Elevartikel
11 jan
Elevartikel
25 dec
Elevartikel
19 dec
Elevartikel

 

Redaktionen

23 nov
Professional
15 mar
Professional
14 mar
Professional
06 feb
Professional
04 dec
Professional
14 apr
Professional
13 apr
Professional
12 apr
Professional
11 apr
Professional