Framgången inom sociala medier gav många möjligheter.

Publicerad 2023-05-09 12:15

I denna artikel berättar Johan Hedlund 34 år om sin framgång med hjälp av sociala medier, även vad som inspirerade honom att utbilda sig inom sitt yrke. Han har blivit väldigt populär de senaste åren genom sina sociala medier, främst hans Instagram konto ”Cncmachinistcnc” med över 100 tusen följare.

 

Vi befinner oss hemma i köket hos Johan Hedlund. Han är utbildad till en CNC tekniker/programmerare. Det innebär att du kvalitetssäkrar produktionsflödet från början till slut genom att programmera maskiner utifrån ritningar eller genom CAD/CAM underlag.

Enligt Johan var det av en slump. Han behövde ett jobb och började då praktisera några månader på en verkstad i Söderhamn, som var i stort behov av teknisk utveckling. Där blev han anställd efter praktiken och har nu arbetet där i 9 år.

Johan Hedlund

De egenskaper han anser krävs är att ha enormt med tålamod och vara lugn som person. Att vara lättlärd är även en bra egenskap och att ha intresse för att leta reda på fakta kring arbetet.

- Jag har lätt att kommunicera med nya människor och detta har också lett till att jag har fått ett stort kontaktnät. Min kreativitet är också något jag ser som en av mina främsta styrkor. Jag brukar säga: ”Om du är en kreativ person, så är det extra viktigt att skaffa sig stora kunskaper. Då blir man extremt bra på sitt arbete”, säger Johan.

Varför har du blivit så populär genom sociala medier?

Johan säger att han har lagt 1000-tals timmar på studier i skolan och online. Vilket ledde till en bred kunskap kring verktygen som han visar upp på sociala medier.

Tack vare hans filmer på Instagram och Facebook har stora världsledande företag önskat att skapa samarbeten. Dessa företag strävar efter att man visar upp deras verktyg på rätt sätt, genom ett bra utförande fortsätter samarbetet med företaget.

Efter många år av detta, så har jag fått en svårslagen kunskap i mitt yrke. Därför har jag ca 100 000 följare på Instagram och ca 22 000 på Facebook idag, säger Johan.

Genom samarbeten och kunskap har Johan medverkat i en podd (Skärandepodden) och två mässor (Elmia custom motor show /ca 80 000 besökare) och (Elmia verktygsmaskiner /ca 30 000 besökare) år 2022, detta med en amerikansk maskintillverkare (Hurco companies inc).

- Jag var där som tekniker och körde en fräsmaskin inför besökarna. Efter detta kom det massvis med jobberbjudanden, då många fick se att jag verkligen var bra på mitt arbete, berättar Johan.

På sociala medier är det vanligt med kritik, men trots hans många följare på Instagram är det något Johan inte stöter på ofta.

- Ingenjörer brukar vara de största kritikerna. Vi brukar kalla dem för ”kylvätskepoliserna”. Folk vill också se detaljerna jag tillverkar, men detta kan vara olagligt. Jag visar endast detaljer som kunden själv har godkänt att jag visar. Vi måste bevara ritningar och kundens integritet till varje pris, säger Johan.

Att skaffa sig olika sponsorer och kompanjoner kan vara ganska svårt i början. Men om man gör ett bra jobb på sociala medier brukar olika företag höra av sig på egen hand. Annars kan man alltid höra av sig själv genom att ringa eller mejla och be företaget kolla på din sida/kanal.

- Är du duktig, så kommer detta att lösa sig själv, berättar Johan.

Vilka tips har du till andra som vill få mer möjligheter genom sociala medier?

Enligt Johan är det positivt att vara seriös och se till att ta till sig kunskap. Även att göra ett bra jobb med sponsorers/supporters produkter, detta kommer att leda till möjligheter i framtiden.

- Min sida har fler visningar än miljardföretag på sociala medier. Så rent marknadsmässigt är allt samarbete med din sida ett bra samarbete. Detta kallas ”Priming”. Allt handlar om att synas och detta påverkar knappt marknadsavdelningens budget. (Dvs. näst intill gratis, vid endast produktsamarbete). Att få betalt med pengar är svårt och kräver hårt jobb, säger Johan.

Hur många samarbetspartners har du och vilka?

- Jag har ca 20 samarbetsparters. De största är DormerPramet (ingår i Sandvik-gruppen), Blaser swisslube (Schweiz), Triplex-Q (Tyskland) och Doftools (Sverige), säger Johan.

Att arbeta inom CNC i framtiden kommer att kräva mer teknisk kunskap än i nuläget. Att jobba inom CNC kräver mycket kunskap, intresse och tålamod. Det kommer finnas människor i framtiden som inte kommer vilja eller orka lära sig hela processen i arbetet och detta kommer då att resultera i ett annat arbete. Tillexempel att stå i maskinen och plocka detaljer, berättar Johan.

- Steget från att vara ”detaljplockare” till tekniker tar många år, så det krävs helhjärtat engagemang varje gång man får chansen att lära sig något nytt, säger Johan.

Källor: (1) Johan Hedlund
Skribent
Fotograf

Dela

Elevartikel

Redaktionen
19 jun
Elevartikel
11 jun
Elevartikel
10 jun
Elevartikel
05 jun
Elevartikel
04 jun
Elevartikel
04 jun
Elevartikel
03 jun
Elevartikel
27 maj
Elevartikel
16 maj
Elevartikel
15 maj
Elevartikel
15 maj
Elevartikel
Amalia Xhabli
17 mar
Elevartikel
Stina Burman
14 mar
Elevartikel
Warner Bros
14 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
© 1994 Castle Rock Entertainment
01 mar
Elevartikel
Omid Batoori
23 feb
Elevartikel
Brook Rushton/Sony pictures
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel

 

Redaktionen

15 maj
Professional
23 nov
Professional
15 mar
Professional
14 mar
Professional
06 feb
Professional