Förr letade man böcker - nu flödar information överallt
Av STRöMSTAD GYMNASIUM NYHETSRAPPORTERING
Publicerad 2019-03-04 11:30
Min mamma säger alltid till mig att jag skall tänka på hur hon hade det när hon gick i skolan. Då när Google inte fanns och de inför skolarbeten fick slå i böcker och uppslagsverk. Vi skolungdomar har tur idag när all information finns så nära till hands kan man tycka.
Jag vet dock inte om jag skulle drista mig till att kalla det tur?
Idag har vi ett så gott som gränslöst digitalt medielandskap med ett så omfattande utbud av information att det är omöjligt att varken granska eller läsa igenom allt som publiceras. Dagens situation gör det svårt att veta vilken information som är pålitlig och inte.
Detta medför att källkritiken blir viktigare än någonsin.
Även om källkritik, speciellt i sällskap med begrepp som motivera och resonera, är något som får många ungdomar att vrida sig obekvämt i bänkarna, så är det ett oerhört viktigt arbete. Tyvärr får det kanske inte fullt lika stort utrymme som det borde varken i skolan eller i vardagen, om man ser i proportion till hur aktiva vi är på internet och hur mycket information vi tar del av dagligen.
Källkritiken ses istället som något grått och tungt, ett irriterande bihang.
Som gymnasieelev mitt uppe i det källkritiska träsket kan jag intyga på att källkritiken av många tenderar att bli lite bortviftad. Den blir det där som slängs ihop i all hast klockan 23.55 på söndagskvällen, strax innan inlämningsmappen stänger 23.59.
I vårt samhälle idag är det dessvärre inte hållbart att varken slarva eller undvika källkritiken. Däremot anser jag att det är ytterst nödvändigt att öka vår källkritiska medvetenhet. Inte bara i skolan, men framförallt i vardagliga situationer. Det är trots allt i våra privata flöden där vi läser rubriker i all hast, som vi är ouppmärksamma på vilken information vi tar del av och påverkas av.
Även om källkritik inte är det roligaste i kursplanen, så är det ett otroligt viktigt arbete som skolan gör. Ett arbete som är värt den tid det tar. Dock förutsätter det att vi tar med oss kunskaperna hem och använder dem aktivt även i vårt vardagliga internetanvändande.
Så är då dagens ungdomar lyckligt lottade som har fått tillgång till internetets uppsjö av möjligheter? Ja, vi är väl kanske det. Utbudet är stort och möjligheterna många. Problemet, är snarare att de informationsmedier som vi rör oss i fortfarande är så nya att vi inte riktigt vet hur vi skall hantera dem. Vi befinner oss i uppstartsfasen av en utveckling som gått, och fortsätter att gå, mycket fort. Vi har ännu inte lyckats kartlägga alla komplikationer kring vårat nya medielandskap och tills dess att det är gjort så får vi, gamla som unga, kämpa vidare och utveckla de källkritiska metoder vi har idag.
Det skadar aldrig att ställa sig frågan: vem är avsändaren och vad är syftet?
Publicerad i Strömstad Tidning 16 februari 2019
Alice Nylander
Skribent
Fotograf
Dela
19 jun Elevartikel |
11 jun Elevartikel |
10 jun Elevartikel |
05 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
03 jun Elevartikel |
27 maj Elevartikel |
16 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
17 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
15 maj Professional |
23 nov Professional |
15 mar Professional |
14 mar Professional |
06 feb Professional |