Förr letade man böcker - nu flödar information överallt

Publicerad 2019-03-04 11:30

Min mamma säger alltid till mig att jag skall tänka på hur hon hade det när hon gick i skolan. Då när Google inte fanns och de inför skolarbeten fick slå i böcker och uppslagsverk. Vi skolungdomar har tur idag när all information finns så nära till hands kan man tycka.  

 

Jag vet dock inte om jag skulle drista mig till att kalla det tur?  

Idag har vi ett så gott som gränslöst digitalt medielandskap med ett så omfattande utbud av information att det är omöjligt att varken granska eller läsa igenom allt som publiceras. Dagens situation gör det svårt att veta vilken information som är pålitlig och inte.

Detta medför att källkritiken blir viktigare än någonsin. 

Även om källkritik, speciellt i sällskap med begrepp som motivera och resonera, är något som får många ungdomar att vrida sig obekvämt i bänkarna, så är det ett oerhört viktigt arbete. Tyvärr får det kanske inte fullt lika stort utrymme som det borde varken i skolan eller i vardagen, om man ser i proportion till hur aktiva vi är på internet och hur mycket information vi tar del av dagligen. 

Källkritiken ses istället som något grått och tungt, ett irriterande bihang. 

Som gymnasieelev mitt uppe i det källkritiska träsket kan jag intyga på att källkritiken av många tenderar att bli lite bortviftad. Den blir det där som slängs ihop i all hast klockan 23.55 på söndagskvällen, strax innan inlämningsmappen stänger 23.59.  

I vårt samhälle idag är det dessvärre inte hållbart att varken slarva eller undvika källkritiken. Däremot anser jag att det är ytterst nödvändigt att öka vår källkritiska medvetenhet. Inte bara i skolan, men framförallt i vardagliga situationer. Det är trots allt i våra privata flöden där vi läser rubriker i all hast, som vi är ouppmärksamma på vilken information vi tar del av och påverkas av. 

Även om källkritik inte är det roligaste i kursplanen, så är det ett otroligt viktigt arbete som skolan gör. Ett arbete som är värt den tid det tar. Dock förutsätter det att vi tar med oss kunskaperna hem och använder dem aktivt även i vårt vardagliga internetanvändande.  

Så är då dagens ungdomar lyckligt lottade som har fått tillgång till internetets uppsjö av möjligheter? Ja, vi är väl kanske det. Utbudet är stort och möjligheterna många. Problemet, är snarare att de informationsmedier som vi rör oss i fortfarande är så nya att vi inte riktigt vet hur vi skall hantera dem. Vi befinner oss i uppstartsfasen av en utveckling som gått, och fortsätter att gå, mycket fort. Vi har ännu inte lyckats kartlägga alla komplikationer kring vårat nya medielandskap och tills dess att det är gjort så får vi, gamla som unga, kämpa vidare och utveckla de källkritiska metoder vi har idag. 

Det skadar aldrig att ställa sig frågan: vem är avsändaren och vad är syftet? 

 

Publicerad i Strömstad Tidning 16 februari 2019

Alice Nylander

   

Skribent
Fotograf

Dela

Elevartikel

"Sport" by Francois Peeters is licensed under CC BY-ND 2.0
06 dec
Elevartikel
Therese Nystrand
06 dec
Elevartikel
"Relinquished | The execution room" by James Kerwin Photographic is licensed under CC BY 2.0
02 dec
Elevartikel
01 dec
Elevartikel
"0925Rockford 1211" by gmilldrum is licensed under CC BY 2.0
30 nov
Elevartikel
"View of the port side of Douglas SBD-2 Dauntless (BuNo 2106) showing battle damage inflicted during the Battle of Midway. This photograph was taken on the Midway Atoll." by aeroman3 is marked with CC0 1.0
30 nov
Elevartikel
29 nov
Elevartikel
29 nov
Elevartikel
29 nov
Elevartikel
25 nov
Elevartikel
25 nov
Elevartikel
25 nov
Elevartikel
25 nov
Elevartikel
25 nov
Elevartikel
25 nov
Elevartikel
25 nov
Elevartikel
15 nov
Elevartikel
12 nov
Elevartikel
Jenny Persson
02 nov
Elevartikel
11 okt
Elevartikel

Redaktionen

25 okt
Professional
13 okt
Professional
24 sep
Professional
05 jul
Professional
06 maj
Professional