Bränslepriserna måste sänkas!

Publicerad 2023-01-18 09:45

Under den senaste tiden så har el,mat och fler olika priser stigit men jag lutar mig till bränslepriserna, orsaken till detta brukar oftast skyllas på kriget mellan ukraina och ryssland. Priserna idag är VÄLDIGT höga om man jämför med hur det var för cirka 5 år sedan, om man tar till exempel dieseln och jämför så ligger den på cirka 28 kronor per liter!! Och för cirka 5 år sedan så tyckte man det låg högt när den kostade runt 15 kronor per liter enligt tanka.se och som idag är jättebilligt och så ska det ej funka, priserna ska sänkas.

 

Det finns många lösningar som bland annat politiker har kommit på under den tiden då priserna har stigit men de lösningarna har ej funkat med andra viktiga saker och det är ofta miljön som det krockar med, en lösning som många verkar vända sig till är att rösta på högerpartier i valet som till exempel moderaterna och sverigedemokraterna, jag har sett många som lagt ut inlägg på sociala medier före valet att dom tänker rösta på dessa högerpartier just för att många av dom partierna vill sänka bränsle skatten och då förstår man det stora problemet eftersom dom inte kollar så mycket på partiets övriga politik.

De största problemen som uppstår vad jag har hört är att människor som arbetar har svårt att ta sig till sina jobb och att företag som till exempel åkerier får svårt att leverera varor med deras lastbilar för att det blir alldeles för dyrt och då går ej företagens ekonomi runt och går i värsta fall i konkurs och det är ju ett väldigt allvarligt problem som måste lösas. Jag kan förstå att många är oroad för miljöpåverkningarna som sker från utsläpp från fordon och vill därför inte sänka priserna men det stressar för mycket människor som använder sig av fordon att inte kunna jobba och försörja sig på dagarna och inte nog med bränslepriserna det är ju också väldigt höga mat och elpriser som ställer till mer och därför måste bränslepriserna vara en av sakerna som sänks.

Med alla dessa problem med åkerier och människor som ska till jobbet med mera som uppstår så tycker jag att bränslepriserna måste sänkas till en rimlig summa som ska vara på cirka 14-18 kronor så att personer som måste använda fordon på jobb eller för att ta sig till sina ärenden har råd med att göra det för hur skulle det vara om man var tvungen att cykla 3 mil för att ta sig till sitt jobb, det hade inte funkat men de personer som har tillgång till att till exempel jobba hemma eller cykla/gå till jobbet tycker jag ska göra det för då kan man lyckas sänka utsläppen enligt docplayer.se. Enligt ekonomifakta.se så är ungefär 50% av priserna som består av skatten på bränslet och det räcker med att dom sänker den en del så ligger priserna på cirka 15 kronor per liter och det är ett bra pris och därmed så är det inte för högt.

En sak jag också har läst på sociala medier är att vissa människor tycker att man ska börja köra eldrivna fordon och det kan ju vara en bra lösning bortsett från att sänka bränsle priserna men dessa elbilar är väldigt dyra och kan kosta allt från runt 500 000 kronor till flera miljoner och det är väldigt mycket och när dessa elbilar tillverkas så släpps det ut väldigt mycket dåliga ämnen, en vanlig bil som kört cirka 20 000 mil släpper ut ungefär lika mycket som när en elbil tillverkas. Så i min åsikt så är det inte riktigt en lösning för att det blir ju samma effekter när det tillverkas som när man kör en vanlig bränsledriven bil.

Källor: (1) Ekonomifakta, docplayer, Tanka

Dela

Elevartikel

31 jan
Elevartikel
31 jan
Elevartikel
20 jan
Elevartikel
Delia Anderle
20 jan
Elevartikel
Felix Wallin
20 jan
Elevartikel
Isak Andersson Sundblom
20 jan
Elevartikel
Jonas Lindén
20 jan
Elevartikel
ARNE
19 jan
Elevartikel
18 jan
Elevartikel
Alla som vill
18 jan
Elevartikel
Jag
18 jan
Elevartikel
18 jan
Elevartikel
Charlie S. Ormsmarck
16 jan
Elevartikel
Foto: Sara Eklind
20 dec
Elevartikel
20 dec
Elevartikel
Cenita Welander
15 dec
Elevartikel
14 dec
Elevartikel
Marie wingh
12 dec
Elevartikel
Marie Franzén
12 dec
Elevartikel
Allan Sterner
12 dec
Elevartikel

 

Redaktionen

12 sep
Professional
13 aug
Professional
04 apr
Professional
14 apr
Professional
13 apr
Professional
12 apr
Professional
11 apr
Professional
04 apr
Professional
04 dec
Professional