Använder kenyaner sociala medier lika mycket som oss svenskar?
Av UPPLANDS-BROGYMNASIET
Publicerad 2023-12-04 11:44
Kenya, beläget i Östafrika, har upplevt en snabb digital revolution under det senaste decenniet. Med ökad internetanvändning och överbärbara smartphones har sociala medier blivit en central kraft i spridningen av nyheter och information. Tillsammans har vi pratat med 4 kvinnor som bor i staden Muranga i Kenya, om hur människor i Kenya använder sociala medier som en primär källa för nyheter och hur det påverkar deras perspektiv och samhällsengagemang.
När vi började intervjua första kvinnan, så bemötte hon oss med ett positiv sätt och svarade på alla våra frågor. Beatrice är en medelålders kvinna från Kenya är en aktiv användare av sociala medier.
Vi började med att ställa första frågan. Hur ofta konsumerar du information från sociala medier?
- Man använder sociala medier ungefär vartannat ögonblick, eftersom man ser notifikationer dyka upp på mobilen då blir man intresserad och veta vad som har hänt runtom i världen, säger hon. Några människor bor i mindre byar och har inte tillgång till internet eller smartphones. De använder sig av tidningspapper och tv-kanaler för att få reda på nyheter.
Sedan intervjuade vi andra kvinnan som var lite äldre jämfört med de andra intervjupersonerna. Hennes yngsta barn ska snart sluta high school och då berättade hon om sin syn på sociala medier och nyheter. Hon drog jämförelser mellan den äldre och yngre generationen.
En utav frågorna var ”Hur får du reda på nyheter?”.
- Hur man får reda på nyheter beror på åldern. Ju yngre man är desto mer får man reda på nyheter genom sociala medier. De äldre väljer helst att få reda på nyheter genom tv kanaler eller tidningspapper medan de yngre får reda på genom TikTok eller Twitter, säger hon.
Därefter intervjuade vi en tredje kvinna angående falska nyheter, om hur ofta det förekommer och hur de reagerar på missinformation. Det har blivit ett vanligt problem i dagens samhälle och det dyker upp på alla sociala medieplattformar. Denna intervju gjordes med en medelålders kvinna som uppgav att hon ofta hänger på sociala medier och att hon har tidigare erfarenhet utav falska nyheter.
Så på frågan ”hur reagerar du på falska nyheter?” svarar hon:
- Falska nyheter är ett stort problem eftersom de sprids vidare genom Facebook snabbt, vilket skapar ett falskt rykte om någonting som inte har hänt. Oron sprids i samhället och ibland kan det leda till att vissa personer inte vågar befinna sig bland allmänna platser. Jag tycker att nyheter som publiceras på tv är de mest pålitliga nyheterna som man kan lita på.
Staten måste hålla koll på att falska nyheter inte ska spridas genom att ha en hemsida där det publiceras pålitliga nyheter. På detta sätt så får människorna reda på nyheter genom mobilen och som är pålitliga, därför bör staten göra en hemsida för just nyheter. Till exempel som vi som bor i Sverige har pålitliga källor.
Sammanfattningsvis är Kenyas invånare aktiva på sociala medier och de flesta har tillgång till internet och en smartphone. På landet, utanför städerna kan människor vara utan internet och smartphones, men det är en minoritet. De som nyttjar sociala medier mest är den yngre befolkningen i landet. Den äldre befolkningen använder sig mer utav chattforum där de kan hålla kontakt med vänner och familj.
Falska nyheter är också vanligt förekommande och sprids i ungefär samma utsträckning som resten utav världen. Alla kan vi enas om att det ibland kan vara svårt att avgöra vad som är falskt och vad som är pålitligt, och att vi någon gång har spridit en falsk nyhet som vi trodde var riktig.
Fördomar om Kenya kan vara att Kenya är ett land som inte har så stor tillgång till modern elektricitet osv, men denna undersökning har bevisat motsatsen. De lever väldigt liknande liv om man jämför med oss svenskar.
Källor: (1) Intervju
Skribent
Dela
19 jun Elevartikel |
11 jun Elevartikel |
10 jun Elevartikel |
05 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
03 jun Elevartikel |
27 maj Elevartikel |
16 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
17 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
15 maj Professional |
23 nov Professional |
15 mar Professional |
14 mar Professional |
06 feb Professional |