Sveriges bristande sexualundervisning kommer leda till fler sexualbrott
REPORTAGE, SAMHÄLLE
Sveriges bristande sexualundervisning kommer leda till fler sexualbrott
Av SOCIALREPORTAGE AV SABET22B På GRILLSKA GYMNASIET I ESKILSTUNA
Publicerad 2023-11-10 13:30
Min sexualundervisning på grundskolan var nästan inte ens medelmåttig, det fanns inget utrymme och vi nämnde knappt samtycke - Ester Costa
Sexualundervisningen har varit obligatorisk i den svenska skolan sedan 1955. Det som ska ingå i sexualundervisningen är allt från information om rättigheter, jämställdhet och sex. RFSU menar att detta är viktigt eftersom att barn och ungdomar möts av olika sexuella sammanhang i vardagen. I reklamer, filmer, spel och bilder finns sexualiseringen av framförallt kvinnor närvarande. Porr är också väldigt lättillgängligt och kan ge unga en felaktig bild av vad sex egentligen är. (RFSU u.å)
Sex är så mycket mer än det porrfilmerna visar. Sex är något som handlar om intimitet, ömhet och njutning. Inte övergrepp och våldtäkter. Men hur ska vi stoppa övergreppen om alla inte ens nämner samtycke i skolan? Alla barn kommer inte från hemförhållanden där det är okej att prata om sådana ämnen. Därför är det bra att på en neutral plats, som skolan, få reda på sina rättigheter och kunskap om sexualitet och relationer.
En regnig oktoberdag berättar Christoffer Strokrik projektledare på RFSU lite om hans och RFSUs arbete. Han berättar om hur han likaså RFSU tycker att sexualundervisning är väldigt viktigt. Han tycker att sexualundervisningen kan börja redan i förskolan men till en anpassad nivå. Strokrik tycker att sexualundervisningen sedan ska uppföljas och anpassas desto äldre eleverna blir. Han belyser också på ett övertygande sätt vikten av en bra lärare. En lärare som vågar berätta utan att göra det obekvämt, en lärare som kan svara på alla frågor och göra det på ett rätt sätt. Detta är något som RFSU arbetar med bland annat genom att utbilda lärare samt elever.
Strokrik fortsätter sedan berätta om vad som kan hända vid en bristande sexualundervisning. Han berättar med en allvarlig ton om vad porr är, och hur det kan skada ungdomar. Storkrik berättar också vikten om att berätta för ungdomar hur porr funkar. Ungdomar måste förstå att porr inte är verklighet utan att det är ett manus. Om man inte förstår detta kan det ge en skev bild inte bara på sex utan också på utseende och samtycke. Alltså kan en bristande sexualundervisning om bland annat porr göra att unga får en skev bild på sex.
I ett grupprum på Grillska Gymnasiet intervjuar vi 17 åriga Ester Costa och Siri Parnefjord. Vi reda på att båda tycker att det funnits brister i sin sexualundervisning, vi ser också hur deras miner ändras medans de berättar. Som om att de verkligen inser hur bristerna kan ha påverkat de och deras klasskamrater. Costa berättar att hennes sexualundervisning var könsuppdelad, detta eftersom killarna och tjejerna tydligen skulle få olik information. Vidare berättar Costa med en liten fundersam min att hon endast hade två sexualundervisningslektioner, och i dessa ingick ingen information om HBTQ+. Både Parnefjord och Costa tycker att det är viktigt med en bra lärare, och Costa önskar att hon hade haft någon mer kunnig. Något som verkligen chockade oss var när Costa berättar att hennes lärare knappt nämnt samtycke. Något som är viktigt och speciellt väldigt relevant i vårat samhälle.
Att samtycke ska ingå i sexualundervisning är en självklarhet för många, enligt skolverket ska det ingå i läroplanen (Skolverket 5/10-2023). Man ska få lära sig betydelsen av samtycke men också hur man kan tolka det. "Om vi inte lär unga om samtycke, hur ska de då kunna lyssna efter det? Hur ska vi stoppa våra unga från att begå sexualbrott om vi inte lär dem att det är fel?" - Ester Costa.
Sexualundervisningen är våran chans att lära våra unga om sex och samtycke. Det är våran chans att stoppa sexualbrott innan det händer och förebygga en skev syn på sex. Det är skolans ansvar att lära oss unga att porr inte är på riktigt och att man ska få älska vem man vill. Sexualundervisningen ska vara utbildande inte exkluderande.
Källor: (1) Rfsu, (2) Skolverket, (3) Intervju med Christoffer Strokrik, (4) Intervju med Siri Parnefjord, (5) Intervju med Ester Costa