Aktiebolaget IKEA är ett av världens största och mest kända globala möbelföretag som grundades år 1943 av Ingvar Kamprad. Idén bakom företaget är att hålla sig till så låga priser som möjligt för att bredda konsumering möjligheterna beroende på kundens ekonomiska förutsättningar. Om alla företag hade följt samma principer som IKEA, hur hade det sett ut i samhället då?
REPORTAGE FRÅN ELEVER VID SUNDSVALLS GYMNASIUM
Om alla företag hade satsat lika mycket som IKEA på frågor som rör miljön och insett hur viktigt det är att sträva efter en hållbar utveckling när det kommer till dessa miljöfrågor så hade vi kommit en lång bit på vägen. Vi tycker det är viktigt att man som ett stort och inflytelserikt företag tar sitt ansvar för att ta hänsyn till miljöfrågor som exempelvis användningen av kompost och andra medel. Vi anser även att med hjälp av företagets stora ekonomiska förutsättningar som skapar möjligheter att ta vara på dessa medel i en större utsträckning bör utnyttjas till fullo.
IKEA har kämpat i över 10 år på att försöka förbättra miljön med deras metoder.
Den 27:e maj 2015 så blev IKEA i Norden helt oberoende av energi. Dem bestämde sig för att använda energi så effektivt som möjligt och investera i förnybar energi. Dem använder därför vindkraftverk vilket är utvinning av energi genom vinden, alltså så framtas elektricitet genom vindarna som vindkraftverk då fångar upp. Fördelen med detta är att det är förnybar energi och ett miljövänligt sätt att ta upp energi på. Nackdelen är däremot att fåglar lätt flyger in i vindkraftverken samt att det inte alltid blåser vilket resulterar i att man inte helt kan förlita sig på vindkraftverken i alla lägen då dem inte alltid fungerar. Vindkraftverk är även den energikällan som utvinner minst energi. IKEA´s nya energimässigt mål är att producera mer förnybar energi än de förbrukar i alla deras varuhus och övriga byggnader i Norden. Men vi tycker att denna information som vi fick bara är utsidan. När vi intervjuade de så hänvisade de bara till sidan där vi fick våran info.
Källsorteringens lösningar handlar om mer än bara källsorteringen enligt företaget. IKEA´s produkter som är till hjälp med källsortering är enkla att transportera till närmaste återvinningsstation och hålla rena. Du kan använda dem överallt i hemmet, även i garaget. Och de gör ett bra jobb med att förvara saker som man vill behålla.
“Pluggis sparar utrymme och förenklar sorteringen. Ställ den mindre behållaren ovanpå den större och skapa ditt eget system för en mer hållbar vardag. Hela pluggis är dessutom gjord på återvunna PET-flaskor för att spara på jordens resurser” - https://orbit.mobilestories.se/?open=http://www.ikea.com/
En fråga vi hade till IKEA var hur de hanterar sitt matsvinn. Efter att ha blivit nekad ett svar från kundtjänsten då de inte kunde kunskap nog gällande frågan hänvisades de oss vidare. Vi kunde konstatera att ingen ville ta ansvaret för att besvara denna typ av fråga eller ge ut denna information personligen. Vi försökte hitta fakta om hur deras mat hanteras efter bruk men kunde inte hitta något användbart. Med detta vill vi säga att ingen vi pratade med ville ta ansvar för olika frågor som kunde påverkat företaget negativt. Vilket vi drog slutsats av att dem inte hanterar deras matsvinn helt korrekt eftersom att vi uppfattar det som att dem vill gömma något då ingen vi frågade kunde besvara en enda fråga om det och hade man hanterat det helt korrekt så hade man inte haft någonting att gömma så som vi uppfattar det att dem har nu.
Vi tog kontakt med IKEA`s kundtjänst via mail i önskan om att bli kopplad till en person med befogenhet att besvara våra frågor gällande företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar samt företagets syn på hållbar utveckling blev vi vidarebefordrad till en person som sas vara insatt i dessa frågor och hade befogenhet att besvara dem. Trots detta kunde personen inte besvara någon av våra frågor och hänvisade oss istället till informationens om utges på IKEA koncernens hemsida trots att vi flera gånger sa att vi behövde ett personligt yttrande gällande frågorna trots att de besvarades på hemsidan. Vi kunde utifrån detta dra slutsatsen att ingen inom IKEA sverige ville känna sig vid ansvaret för att besvara denna typ av frågor eller ge ut den typ av information. Vi i gruppen kan därför inte låta bli att misstänka att det finns viss information om företaget som IKEA vill dölja.
Vi har försökt ta reda på info om frågorna vi har längre upp men inte hittat något användbart. Det kan vara så eftersom Ikea är ett så stort företag. Därför kan det vara osmart av de att släppa denna info om hur de gör för att påverka miljön eftersom det blir svårt för dem att tänka på miljön vilket skulle göra att de hade tappat enormt stora summor med pengar. Men sedan vill de inte att vi ska veta hur dåligt det är med deras arbetsmiljö för personal vilket många nyhetssidor har kritiserat.
TRANSPORTER
IKEA är ett företag som är globalt, det vill säga att det finns över hela världen. Vilket är positivt när det gäller transporter med tanke på att det inte skickas material från öst till väst i världen. När företag som IKEA finns över hela världen så åker människor dit det är närmast eller om man beställer så importerar man ju inte varor från ett annat land utan man exporterar ju från närmaste IKEA butik som konsumenten konsumerat ifrån. Men eftersom att det är så pass populärt så dras många människor dit på något bränsle krävande sätt men det har också med att det är större möbler som IKEA säljer som inte är lätt att transportera via en promenad eller om man åker kommunalt och har köpt en bokhylla tex. IKEA som företag är en bidragande faktor när det kommer till vår samhällsuppbyggnad i och med att dem ger ut arbeten till välbehövande människor vilket bidrar till arbetslösheten och ju mindre arbetslösa människor som finns desto mindre kriminalitet utförs.
Matsvinn
Runt om i världen finns 397 Ikeavaruhus, med sammanlagt 389 restauranger, som förra året hade 650 miljoner matgäster. I snitt kastas ungefär 300 kilo mat per varuhus och dag. Det senaste halvåret har 84 av Ikeas matställen tagit i bruk ett nytt system för att minska matsvinnet. Möbeljätten räknar med att därmed ha undvikit att slänga 176 000 måltider à 450 gram. Totalt motsvarar det över 79 ton livsmedel. Enligt planerna ska metoderna för att minska matsvinnet vara införd på alla Ikeas matserveringar och matbutiker i augusti 2020.
All denna information har vi tagit från IKEA´s egna källor och hemsidor. Vi var lite besviken över det vi fick. Vi gick in i detta projekt med förhoppningarna över att kunna hitta mycket information som inte en vanligt konsument vet om. Men efter några veckor arbete insåg vi att detta ej var fallet. Ikea gav oss bara information som de har styrt vilket är förståeligt. Men sedan när vi sökte vidare så kunde vi inte hitta något dåligt om företaget. I våra ögon verkade det inte rimligt eftersom man kan inte fokusera på så många grejer så som Ikea gör utan att göra något negativt. Som slutsasts efter det fick fick reda på kunde vi se att Ikea är väldigt duktig att hålla sin egen information så enkelriktad att det bara är dem som rapporterar om det.
Det negativa vi tog fram var deras reklam-krasch. Dem har t.ex en reklam som utspelar sig i Kina om en familj. Många har uppfattat den både stötande och sexistiskt. De har även blandat in minderåriga som har fester i hemmen när föräldrarna är borta. Deras mening med reklamen är att visa att deras möbler tål mycket. Men på grund av att dem är ignorant och inte tänker på saker som omgivningen gör så blir det många som tittar snett på Ikea vilken är väldigt dåligt. Reklamen om festen har ingen media fokuserat på. Men vi valde att ta upp det eftersom vi inte tycker att det är okej av de att göra.
Vad gör IKEA angående CSR?
Ikea försöker satsa så mycket på CSR genom t.ex sina stora vindkraftverk. De har även modifierat sina kök till Indien för att de ska kunna laga sin mat. Det visar att de vill hjälpa folk och få det jämställt. Deras mål med energi är att tillverka lika mycket som de förbrukar med hjälp av 100% förnybar energi. Dem har även som mål att inom 2020 bara komma från hållbara källor. Dem kämpar ständigt för en hållbar utveckling. Mycket av deras sortiment är även för hållbar utvecklingen. Dem har även fått många priser för en bra arbetsmiljö. Vi tror att de har så bra sammanhållning eftersom de har arbetare från alla jordens hörn och bygger sin gemenskap på glädje. Det är även bra att de har gjort ett stort lekland för barn när föräldrar är inne och handlar. Ikea brinner mycket för att varje individ har något värdefullt att erbjuda i arbetet och även att tillämpa samma värderingar i deras arbete vilket säger oss att det inte söker efter en bodybuilder som utför deras tjänster det vill säga att det inte krävs några utseende krav för arbetet utan bara ren energi är det viktigaste för IKEA för att dem tror på att det är det som får en att vidare kunna hjälpa till och sprida energi.
Vad skulle vi göra om vi var CSR ansvariga för företaget?
Vi skulle kämpa för 100% jämställdhet för kön, hudfärg, religion. Sedan att tjejer ska ha samma möjlighet att vara ansvarig för svåra saker och högre tjänster. Sedan fortsätta med det bra dem redan gör. Vi vill även ha så lite matsvinn som möjligt i restaurangerna, men även att tänka mycket på hur kunderna bemöts. En stor punkt är att vi vill tänka mycket på SOPSORTERING. Enligt oss är det väldigt viktigt att tänka på för att få en hållbar utveckling. Vi tror att om vi tänker mycket på att göra skillnad och tänka på framtiden så kan vi göra skillnad eftersom IKEA är ett så stort företag. Vi vill även att maten som serveras i restaurangerna ska vara närproducerad och inte transporteras så långt. Sedan är det viktigt att bara för att villkoren bakom maten blir bättre att inte priserna höjs med tanke på att det är det som lockar människor till deras restauranger och det skulle påverka antalet människor som äter där negativt.
Är det någonting vi vill avsluta med?
Vi vill sluta göra misstagen som har begåtts med reklamer som ses som stötande och rasistiska och könsdiskriminerande. T.ex en sexisistsisk reklam som gjordes i Kina då en tjej inte blev välkommen i sin familj förrän hon tog hem en kille. Sedan har de en reklam där deras budskap är att oavsett hur mycket kaos det är så klarar deras möbler det. I videon så förekommer minderårig konsumtion av alkohol vilket vi inte tycker är bra och inte stödjer.