Att lära ut samhällsämnet på UBG

Publicerad 2024-01-30 13:45

I en värld där kunskap och medvetenhet formar framtidens medborgare är samhällsämnet viktigare än någonsin. Demokratin hotas i Europa samtidigt som desinformation sprids mer än någonsin på sociala medier. Emil Stenvall, samhällslärare på UBG i Kungsängen anser det vara hans jobb att förbereda elever inför framtiden.

Emil Stenvall studerade på Linköpings universitet innan hans anställning på Upplands-Brogymnasiet. Han tog examen 2022 i samhällskunskap & historia. Då detta jobb på UBG är hans första anser han att han har mycket att både lära ut och lära av arbetsmiljön på ett gymnasium. Stenvall säger att han tycker att denna skola är unik då den på grund av dess kommunala status har alla nödvändigheter som krävs, så som ett bibliotek, en idrottshall och matsal.

En varierad undervisning

När det kommer till hur han anpassar undervisningen för att engagera och inkludera olika typer av elever säger han att han genomför föreläsningar med bredd, samtidigt som hans uppgifter för eleverna inkluderar olika arbetssätt, till exempel ska eleverna göra en podcast om ett ämne, eller genomföra en intervju med en person och sedan skriva en uppsats om det. En varierad undervisning når ut till fler anser Stenvall.

När Emil delade sina tankar om varför han vill undervisa i ämnena påstod han att betydelsen som samhällsämnet har för att förstå dagens värld och hur den formar allt runt om oss. Dessutom lyfte han fram historieämnet och dess vikt. 

- Eftersom om vi kan förstå historien bygger vi uppfattning om tidigare händelser samt erfarenheter. Båda de ämnena erbjuder en större förståelse, säger Emil.

En djupare förståelse

Emil nämnde också det att samhällsämnet väcker mycket diskussioner där eleverna får tänka djupare i frågorna. Han var specifik när det kommer till samhällskunskap 3 då det ger en mer frihet där eleverna kan analysera mer komplexa frågor.

-Det finns en viktig punkt när det gäller skolundervisningen som kan förbättras, berättar Stenvall.

Han uttryckte önskan om att skolan skulle kunna prioritera mindre klasser i stället för att undervisa så många som sex klasser samtidigt. Han förklarade genom att minska antalet klasser skulle han kunna ge mer uppmärksamhet åt varje elev. Emil trodde att detta skulle gynna både elevernas utveckling och främja en bättre undervisningsupplevelse för de få klasserna.

Källor: (1) Emil Stenvall
Bildtexter till Reportagebilder: (1)
Skribent
Research

Dela

Elevartikel

19 jun
Elevartikel
11 jun
Elevartikel
10 jun
Elevartikel
05 jun
Elevartikel
04 jun
Elevartikel
04 jun
Elevartikel
03 jun
Elevartikel
27 maj
Elevartikel
16 maj
Elevartikel
15 maj
Elevartikel
15 maj
Elevartikel
Amalia Xhabli
17 mar
Elevartikel
Stina Burman
14 mar
Elevartikel
Warner Bros
14 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
© 1994 Castle Rock Entertainment
01 mar
Elevartikel
Omid Batoori
23 feb
Elevartikel
Brook Rushton/Sony pictures
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel

 

Redaktionen

15 maj
Professional
23 nov
Professional
15 mar
Professional
14 mar
Professional
06 feb
Professional