Vad gör du åt stressen i skolan, Gustav Fridolin?

Publicerad 2016-04-13 09:15

Hanna, 15, har haft magkatarr på grund av stressen i skolan. Här ställer hon och skolkompisen Vendela, 15, utbildningsministern till svars.

 

 

Läs hela intervjun med utbildningsministern här

 

Hanna Wickholm, 15 går i nian på Edboskolan i Huddinge söder om Stockholm. Just nu håller hon och  skolkompisen Vendela Tjernström, 15, på som bäst med att plugga inför nationella prov. Samtidigt har de, liksom alla andra niondeklassare, vanliga prov och inlämningsuppgifter.  Men det som stressar dem mest är inte proven i sig utan betygssystemet. 

 

– Varje prov spelar så stor roll. Man kan ha A på allt och sedan ha en dålig dag och skriva C på ett enda prov. Då drar det ned hela betygen. Det gör att man tappar sin motivation. Man borde gå mer på vad man gör på lektionen och inlämningsuppgifter. Man måste kunna ha en dålig dag, säger Vendela.

 

 

Hanna har haft psykosomatiska besvär av stressen. 

 

– Jag har haft magkatarr och sömnproblem. Det borde inte vara så i nian. 

 

Vendela känner fler med samma problem. 

 

– Mina vänner är jättestressade. Hälsan blir ju sämre av det. Stress kan leda till sömnsvårigheter som i sin tur kan leda till högt blodtryck elelr depression. Man får svårare att koncentrera sig och lära sig saker. 

 

Det är känslor som de delar de med jämnåriga elever i hela landet.  De senaste 30 åren har självrapporterade somatiska och psykiska besvär, som huvudvärk, sömnsvårigheter och nedstämdhet, ökat bland 13- och 15-åringar i Sverige. Det framgår av en rapport från Folkhälsomyndigheten som kom i höstas.

 

Störst är stressen bland tjejer. För tio år sedan uppgav var tredje 15-årig tjej att hon haft minst två somatiska eller psykiska besvär mer än en gång i veckan under det senaste halvåret. 2014 hade nästan varannan tjej haft det. 

 

Ökningen bland pojkar är inte lika stor. Bland pojkarna uppgav 29 procent att de haft besvär respektive strax över 30 procent 2014.

 

Ökningen av besvären kan enligt rapporten kopplas till stress över skolarbetet. Den snabba teknikutvecklingen, höga trösklar för att få jobb, fallande skolresultat och ett större eget ansvar pekas ut som möjliga orsaker. 

 

Ett experiment där tre elever lämnade in exakt samma svar på samma uppgift – och fick tre olika betyg – visar också att systemet är rättsosäkert.

Betygssystemet har också fått kritik för att det är svårt att förstå. 

 

Förutom betygssystemet så är det just det egna ansvaret som Vendela tycker är jobbigast. 

 

– Man tvingas ha mer ansvar nu för sitt eget arbete. Det är inte alla som klarar av det när man är 15, 16 år. 

 

LÄS MER:

Mobile Stories: Hela intervjun om stressen i skolan

Mobile Stories: Stora brister i hur skolor följer lagen

Aftonbladet: Lämnade in samma uppgift – fick tre olika betyg

Folkhälsomyndigheten: Skolprestationer, skolstress och psykisk ohälsa bland tonåringar

Dela