Recension FIFA 22

Publicerad 2021-12-14 09:13
marcoverch

Spelet jag ska skriva om heter Fifa 22 och är skapat av EA (Electronic Arts). Spelet lanserades 1 oktober 2021 och har blivit ett av dom mest spelade spelen 2021 trots att det kom ut sent på året.

I det här spelet så finns det massa olika grejer att göra men min favorit är Fifa Ultimate team och där så skapar du ditt helt egna lag med vilken spelare som helst men du måste spela spelet för att kunna får bättre spelare. Efter varje match man vinner får man pengar på spelet som man använder för att köpa spelare. Man kan spela Squadbattles inne på ultimate team och då möter man lag som spelet har gjort och om man vinner får man poäng så att man går upp i olika rankar. Man börjar i brons och om man vinner många matcher så går man upp i rank. Högsta ranken är Elit 1 och då får man massa pengar och paket. Paket kan man öppna för att få fler spelare och kanske en jättebra spelare som man antingen kan sälja på marknaden eller spara i laget. Det mest strategiska är att sälja spelaren och köpa andra spelare som också är bra men billigare.

Det finns också Division rivals och då möter man andra online spelare från hela värden som är i samma rank som du och man får bättre belöningar av att spela det eftersom det är oftast svårare. Jag tycker det är bra att man möter folk i samma rank så att en som är i lägsta ranken inte möter en som är i högsta för då blir det inte en rolig match. Det är ett ranksystem för squadbattles och ett för rivals. Man kan spela en sak som heter Draft och då får man välja en formation man vill ha och där efter får man välja 1 av 5 spelare på varje position och man kan få vem som helst. Man kan spela off-line draft och då möter man datorstyrda lag men man kan också spela online draft och då möter man andra spelare som också kört draft. Man ska vinna 4 matcher för att få dom bästa belöningar men när man förlorar åker man ut ur draften och får inte så bra belöningar.

Jag tycker att spelet är jätteroligt och det är typ det enda jag spelar just nu. Jag tycker det är roligt för man kan göra så mycket olika grejer på spelet men min favorit kommer alltid vara ultimate team. Jag tycker att EA har gjort det väldigt bra med grafiken och hur spelet svarar på mina handlingar. Det är väldigt lätt att förstå vad man ska göra om man är helt nybörjare men det blir en utmaning att bli bra och vinna mycket matcher och därför kan det vara bra att köra squadbattles och uppgradera ditt lag först och veta vad alla knappar gör. Det som dom hade kunnat göra lite bättre är att när man kör online så kan man möta folk från till exempel Brasilien och då börjar det lagga eftersom dom är så långt bort. Dom hade kunnat göra så man bara möter folk i den världsdelen man är i för då kommer det inte lagga lika mycket. Spelet kostade 750kr när det släpptes och om man inte vill lägga så mycket pengar så kan man vänta 1 månad ungefär för nu kostar det 600kr men jag tycker det är värt att köpa för man har det så länge man vill.

Jag skulle ge spelet 5/5 för det är jätteroligt att spela oavsett om man inte är så bra eller om man är bäst. Rekommenderar starkt.

Omdöme:
Källor: (1) Max Wiklund