Mediehavarnas utmaning

Publicerad 2019-09-27 13:32
Anastasia Jägbeck Miliotis

Fyra personer med tunga poster inom media diskuterar om mediemakthavares problem idag under ett seminarium på bokmässan. Utmaningen är att få det ökande förtroendet för medier att vara lika stort för alla grupper i samhället.

På seminariet "Makthavare i media - kan man lita på dem" på bokmässan har några utav Sveriges stora chefer och verkställande direktörer samlats för att diskutera utmaningarna som media möter idag.

Den senaste SOM-undersökningen från Göteborgs Universitet visar att förtroendet för svenska medier överlag har ökat under de senaste åren.  Dock framkommer det att tilliten varierar stort mellan olika samhällsgrupper.

- 58 procent av befolkningen tycker att media förskönar verkligheten för att skapa en världsbild som passar ihop med deras egna. 92 procent utav dessa är Sverigedemokrater. Säger Thomas Mattson, f d chefredaktör och ansvarig utgivare för Expressen.

Jonas Nordling tror att det beror på att de stora medierna idag kan uppfattas som tendensiösa.

- De stora medierna ses förmodligen av allmänheten som ett etablissemang. Vi [Sveriges stora nyhetsredaktioner] ska inte vara ensidiga men ibland framstår vi nog som att vi tycker väldigt lika, vilket är något vi behöver bli bättre på.

Det finns även ett större förtroende för media hos äldre än hos yngre. Det finns idag en rädsla hos allmänheten när man granskar medier, framförallt bland unga, man vill inte vill bli lurad och kan därför nästan vara lite för kritiska.

-Man har otroligt mycket mediakunskap i skolan, men har man egentligen pratat om varför journalistik och yttrandefrihet finns? Man har inte pratat om den basala anledningen. Vi i branschen har som uppgift att förklara varför vi gör vad vi gör, varför vi finns, osv, säger Sofia Dahlström, programchef för SVT Göteborg.

Tonåringar är den grupp som är bäst på att hitta källor jämfört med andra åldersgrupper. De som är äldre har det jobbigast. De har missat utbildningen och får mycket information från Facebook. De har inte heller haft någon medieundervisning i skolan på samma sätt som dagens unga och känner sig därför utanför.

Vissa påstår att det har skett en tidningsdöd i vårt alltmer digitaliserade samhälle. Sofia Dahlström, programchef för SVT Göteborg, menar på att det inte finns någon tidningsdöd. Väldigt många tidningar går mycket bra. Det handlar snarare om att navigera i ett nytt landskap.

-Bland de yngre generationerna är det inte lika vanligt att man använder olika medieappar utan att man istället skriver in sökord på Google för att få fram information. Hur ska man då nå ut till massan? Detta är en utmaning som nyhetsredaktioner kommer stöta på i framtiden.

I slutet av seminariet talas det om SVT:s nya satsning “Sverige möts”.  Där ska det undersökas hur polariserat Sverige är. Grundtanken med programmet är att lyfta fram frågor och människor samt att förtroendet på vägen ska öka för riks- och lokalredaktioner över hela landet.

-Man kommer kanske inte kunna ändra någon annans åsikt, men en förhoppning är att det ska skapa en större förståelse för andras åsikter och kanske minska hur hetsigt man bemöter någon med andra åsikter än man själv, säger Sofia Dahlström.

Skribent
Fotograf

Dela

Elevartikel

16 dec
Elevartikel
Jan Vašek
12 dec
Elevartikel
Manish Dhawan
12 dec
Elevartikel
Marie Silverberg Utgaard,  Mulki Mubarak
11 dec
Elevartikel
10 dec
Elevartikel
Beatrice Kihlman och Olivia Gradin
10 dec
Elevartikel
creative commends
09 dec
Elevartikel

Redaktionen

24 sep
Professional
22 sep
Professional
22 sep
Professional
10 sep
Professional
12 apr
Professional