HR-direktören på McDonalds: Jag blir ledsen och upprörd

Publicerad 2016-05-30 15:30

McDonalds HR-direktör Lotta Björk ser allvarligt på uppgifterna om att ungdomar som jobbar på  McDonalds utsätts för kränkningar. 

 

Vad är din spontana reaktion på det tjejernas berättar ?

 

– Jag blir både ledsen och upprörd. Det som de beskriver att de upplevt att de  har utsatts för är något som vi ser ganska allvarligt på. 

 

Två av tjejerna har ju rent formellt varit barn, de har varit under 18 år, när de jobbat på McDonalds och har ofta ingen tidigare erfarenhet av arbetsmarknaden eller känner till facket eller sina rättigheter lika bra som de som är lite äldre. Har du som HR-ansvarig ett särskilt ansvar för att de yngsta medarbetarna ska må bra?

 

– Vi har generellt ett stort ansvar för våra medarbetare, oavsett om det är tjejer eller killar eller om de är unga eller äldre. Vi är en av Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare och vi vet att för väldigt många av våra medarbetare så är det deras första kontakt med arbetslivet. Så vi har ett stort ansvar i att utbilda dem i hur det ska vara på en arbetsplats, vad som är rätt och vad som är fel på många olika områden. Det kan handla om en sådan enkel sak som att passa tider, det är många som inte förstår det när de kommer direkt från skolan.

 

Förutom eget ansvar och att komma i tid. Får de medarbetare som är minderåriga  någon information om vad de har för rättigheter?

 

– Vi pratar om både rättigheter och skyldigheter.

 

Hur tycker du att ni har lyckats med det när du hör de här tjejerna berätta?

 

– Generellt så tycker jag att vi lyckas väldigt bra med att ta hand om och utbilda våra medarbetare.

 

Vad grundar du det på? Hur gör ni för att lyssna av hur de mår?

 

– Det gör vi genom medarbetarundersökningar, genom medarbetarsamtal. Det har vi på samtliga restauranger. 

 

Åtminstone en av de här tjejerna hade jobbat ett helt år utan att ha några medarbetarsamtal. 

 

– Det är olyckligt för det är en rutin vi har att man som medarbetare ska få ett samtal med sin chef. 

 

Kan det vara så att det är så små marginaler att man inte har tid att ta hand om sina medarbetare på ett bra sätt?

 

– Det är ingen bild som jag känner igen. Tvärtom är det många franchisetagare som är väldigt duktiga på att lyssna på sina medarbetare, vilket speglas i att många kommer och tänker att de ska jobba en kortare tid men sedan blir kvar mycket längre. Så det är inte en bild jag delar. 

 

Hur ska du som HR-chef följa upp det här och se till att inte fler unga tjejer blir sexuellt kränkta på era arbetsplatser?

 

– Nu måste respektive franchisetagare tillsammans med oss ta reda på vad det är som har hänt. Vi behöver mer information för att kunna göra en bedömning om vad det är som gått fel och vad det är för åtgärder de måste ta.

 

LÄS OCKSÅ:

16-åringar sexuellt kränkta på McDonalds

Facket: Det är helt åt helvete

 

Dela