Filmrecension om ”Prisoners” – En framtida klassiker?

Regissör: Denis Villeneuve

Längd: 2h 26m

Genre: Thriller/Kriminal/Drama

Premiärdatum: 20 september 2013 i USA, 1 november i Sverige

Manus: Aaron Guzikowski

IMDb Rating: 8,1/10

Familjerna Dover och Birch skulle äntligen fira Thanksgiving som var väldigt efterlängtat och stämningen var på topp. Familjen Dover bestod av pappa Keller, mamma Grace, sonen Ralph som är tonåring och sexåriga dottern Anna. Familjen Birch bestod av pappa Franklin, mamma Nancy, dottern Eliza som är jämngammal med Ralph och lillasystern Joy som är jämnårig med Anna. Allt gick bra, de skrattade, åt middag och hade det trevligt. Anna och Joy gick sedan ut och lekte vid en husbil som stod parkerad. Ralph och Eliza sa åt dem att gå där ifrån så de gjorde så.

Timmarna gick och Keller märkte att Ralph och Eliza fortfarande satt i soffan i källaren. Barnen hade alltså vandrat hem ensamma och då blev föräldrarna genast oroliga. När Keller och Franklin hade joggat hem så upptäckte de att barnen inte var där heller. Då blev de ännu mer oroliga. Polisen blev involverade direkt och började spana efter husbilen då den var väldigt misstänkt. Kriminal detektiven Loki (Jake Gyllenhaal) hittade husbilen och tog fast föraren som var Alex Jones (Paul Dano). Efter att husbilen sökts igenom och inga bevis hittades samt att de märkte under förhöret att Alex Jones hade ett IQ som en tioåring blev de tvungna att släppa honom igen. Keller (Hugh Jackman) var medverkande när Alex släpptes och av instinkt flög Keller på honom och började skrika honom i ansiktet. Poliser ryckte bort Keller och då viskade Alex ”de grät inte förrän jag lämnade dem”. Keller blev rasande men kan inte göra något då polisen tog bort honom från platsen. Polisen påstod att det inte fanns bevis för att hålla Alex häktad längre så Keller bestämde sig för att ta saken i egna händer. Är Alex Jones involverad? Kommer de hitta flickorna? Och kommer Keller kunna hålla sig på lagens sida?

Enligt mig är filmen väldigt väl regisserad. Jag tycker att detta är Denis Villeneuves bästa projekt trots att jag har sett Arrival och Dune som är favoriter i många ögon. Filmen är gjord på ett smart och genomtänkt sätt vilket ger en känsla av att det är på riktigt. En annan sak som är så bra i den här filmen är skådespelarprestationerna. Hugh Jackman gör ett fantastiskt jobb som Keller Dover. Jag kan inte föreställa mig en annan skådespelare som hade gett samma känsla i filmen som Hugh Jackman gjorde. Jake Gyllenhaal gör också ett otroligt bra jobb som detektiven Loki. Lika som Jackman passar som Keller kan jag inte föreställa mig en annan skådespelare som passar lika bra som Gyllenhaal passar som Loki. Alla viktiga karaktärer spelas jättebra av deras skådespelare så det är överlag världsklass på skådespelarprestationerna genom hela filmen. Till och med barnskådespelarna gör ett enastående jobb.

Soundtracket i filmen spelar även mycket stor roll. Den isländska kompositören Jóhann Jóhannsson som skapar musiken i flertal av Villeneuves filmer gör ett magiskt jobb med soundtracket i Prisoners. Musiken skapar i vissa scener en känsla som knappt går att beskriva så det bästa är att se filmen med egna ögon.

Filmen skapar så många olika känslor och är väldigt gripande. Ett citat från filmen som är väldigt viktigt och beskriver filmen väldigt bra är när Keller svarar Loki ”I didn’t think it mattered” och Loki svarar ”Everything matters”. Han menar alltså att allt är viktigt eller att allt spelar roll precis som när man själv tittar på filmen.

Om du frågar mig så säger jag att detta är en film som man bör se under sin livstid och det säger jag inte bara för att det är bland mina favoriter utan för att det är en väldigt bra film. Det som jag kan tycka borde varit bättre är att jag gärna hade velat veta mer om vissa karaktärer som var väldigt spännande men jag antar att det var en del av filmen att det skulle vara lite mystiska frågor som man får klura ut själv. Jag ger handlingen en solklar femma, filmmusiken ger jag en 4,5/5 stjärnor, skådespelarprestationerna får en femma och filmningen får också en femma av mig. Enligt mig är filmen en 5/5 och jag anser att alla borde ge den en chans.

Omdöme:
Källor: (1) Wikipedia, (2) IMDb, (3) Filmen, (4) Mig själv
Skribent