En support och driftansvarigs vardag

Publicerad 2018-04-25 15:58

IT branschen är en väldigt bred bransch med många inriktningar där support och driftansvarig är en av dem. Det kan vara ett utmanande jobb men det är bra att det finns och det underlättar för många.
-Detta är nog mitt drömyrke, säger Petter Lund.

Det är onsdag och en vanlig eftermiddag för många. Det har redan hunnit bli solnedgång och man hör barnskratt i bakgrunden och en doft av godluktande mat från köket susar förbi. Jag befinner mig hemma hos Petter Lund som jobbar som support och driftansvarig. Rummet vi sitter i är ett vardagsrum klädd i vita väggar med fönster, tavlor, tv, en soffa och mycket mer. Ljudnivån är rätt så låg trots barnskratt och ljuden från köket.

Petter rätar på sig och sitter tyst väntande på att intervjun ska sättas igång.

-Yellowfish AB som jag jobbar på erbjuder en tjänst som heter fleetmonitor, vi hjälper logistik företag, producerande företag att visualisera sina järnvägstransporter, säger Petter.

-Jag jobbar med IT support och driftansvarig på yellowfish där jag hjälper kunder att lösa deras frågor kring nyttjandet av fleet monitor tjänsten. Förutom detta ansvarar jag också för att våra system och vår plattform så att den fungerar felfritt. Detta innebär att jag dagligen pratar med våra leverantörer och kunder för att vi skall kunna leverera en så högkvalitativ tjänst som bara möjligt. Han tittar bort mot höger och ber sitt barn sänka ljudvolymen.

-Jag har börjat ganska nyligen, 1/12 2017 vilket gör att allt fortfarande är ganska nytt och det är mycket att lära sig om hur system är uppbyggda och hänger ihop, och vilka behov våra kunder har, säger han och ler.

-Jag trivs väldigt bra med mitt jobb och det är något jag ser mig fortsätta arbeta med under en lång tid framöver.

Det är väldigt lärorikt och varierande arbetsuppgifter som hela tiden utmanar och gör att man lär sig nya saker, han tittar ner mot golvet.

-Jag har även väldigt trevliga kollegor som gör att man känner sig hemma och uppskattad vilket gör att jag trivs ännu mer, berättar han och tittar upp igen.

-Det är en bra arbetsmiljö utan stress där man får göra sin röst hörd och företaget månar om att man har det bra, han hostar till.

-Då personkemi är väldigt viktigt på ett sådant här litet bolag som vi ändå är så måste jag säga att vi kompletterar varandra väldigt bra. Vi har alla samma målsättning och fokus på att leverera en bra upplevelse för våra kunder vilket gör att alla bidrar med det som behövs när det behövs även om det inte alltid är den uppgift man är anställd att göra, berättar han och nickar.

-Jag har alltid gillat teknik men började min karriär inom försäljning, men efter ca 10 år då jag jobbat som säljare kände jag att det var dags att sadla om.

Att det blev just support- och driftansvarig beror på att jag drivs av att lösa problem och skapa nytta för människor/företag. I denna roll behöver man vara en problemlösare och även att gilla att prata med andra människor.

Jag kan inte riktigt svara på vad jag hade jobbat med om jag inte gjort detta. Jag får nog säga att detta är mitt drömyrke, skrattar Petter.

Maten är nu klar och det är dags för alla att bege sig till köket för att äta middag. Vi reser oss upp, tackar för intervjun och Petter går bort mot köket där alla andra väntar på honom.


Källor: (1) Petter Lund
Skribent
Fotograf
Research

Dela

Elevartikel

06 jul
Elevartikel
04 jul
Elevartikel
04 jul
Elevartikel
FOTO: GGAADD
18 jun
Elevartikel
Bild från DN 1966. Fotograf okänd.
15 jun
Elevartikel
pixabay.com
12 jun
Elevartikel
Pixabay.com
12 jun
Elevartikel
07 jun
Elevartikel
07 jun
Elevartikel
07 jun
Elevartikel