Cykeln och bussen- de lite coolare alternativen

Publicerad 2018-01-11 16:15

Dag ut och dag in blir vi bombarderade med information om hur illa det är ställt med miljön på jorden. Trots sin kunskap tar bara en bråkdel av alla cykeln eller bussen till jobbet eller skolan. Den naturliga frågan blir då - hur skall vi bryta denna trend??

REPORTAGE AV ELEVER VID SUNDSVALLS GYMNASIUM

 

Rufsig i håret, flämtande och med fingrar som tappade känseln för en halvtimme sen glider den där arbetskamraten med den alltid uppfriskande framtoningen och aldrig sinande glädjen in genom ytterdörren på jobbet. Efter att ha kämpat med de sällan samarbetande fingrarna får hon till kodkombinationen till sitt arbetsrum, byter om och påbörjar arbetsdagen. När den obligatoriska fikapausen börjar har hon - sin vanliga morgontrötthet till trots - varit dubbelt så produktiv som sina kolleger. Dessutom har hon gjort en uppoffring för miljöns skull. Under den mil hon cyklade hade hon annars förbrukat uppskattningsvis noll komma sex liter bensin. En siffra som på det stora hela kanske inte avgör vattennivåerna i Nederländerna eller glaciärerna på Galdhöpiggen men som över tid och framförallt med hjälp av andra som tar samma beslut kan bidra till en bättre värld.

Detta är ett scenario många cyklister känner igen från sin vardag. Inte minst Anna-Karin Westman som för två år sedan ansökte om att bli vintercyklist, efter att ha sett en annons i den lokala tidningen.

Foto: Erik Wallin

Under en blåsig och kylig onsdagseftermiddag möter vi henne för ett samtal om cyklisters situation i Sundsvall. "För två år sedan flyttade jag från Alnö till stan och då såg jag en annons i tidningen om att man kan ansöka om att vara med i projektet Vintercyklisterna. Jag blev lockad av miljö förslaget och då jag gillar att cykla passade det perfekt."

Vad innebär det att vara vintercyklist?
"Kraven var att man skulle cykla minst tre gånger varje vecka och ha minst 3 kilometer i cykelväg, tur och retur. Man skulle även skriva en dagbok för de dagar man cyklade, som t.ex. om hur det var att cykla på vägarna, vilket bland annat var om dom var oskottade eller inte sandade. Dagboken skrev man under fyra vintermånader och lämnade sedan in i slutet av projektet.”

Hur har det påverkat din vardag?
"Jag cyklade inte lika mycket denna vinter som i fjol, för det tar lika lång tid att gå som cykla då jag bor så nära mitt jobb. Jag cyklar hellre när det är barmark och ljust. Hade jag haft längre till jobbet hade jag fortsatt med att vara vintercyklist. Jag hade nog inte gjort detta projekt om jag hade varit ensam."

Hur tog du dig till och från jobbet innan du blev vintercyklist?
"Eftersom jag bodde på Alnö förut åkte jag bil till Sundsvall. När jag flyttade till stan var det sommar så jag började cykla på vintern samma år."

Trots att hon är en passionerad cyklist anser hon även att det finns vissa nackdelar med att cykla: "Det är lite omständigare på vintern än när det är barmark och ljust. Det behövs lite mer prylar som reflexväst och vinterdäck och det kan vara lite kallt ibland. Det kunde bli väldigt kallt i ansiktet, men det var inget stort bekymmer. Det var även svårt att lita på däcken då det blev blankis. Dessutom kunde det bli lite yrigt när cykelvägen plötsligt tog slut."

Vad finns det för fördelar med att vara vintercyklist?

Foto: Erik Vallin

“Det är ett skönt sätt att starta dagen på, man kommer igång. Genom att cykla och att ta en promenad, får man även sin dagsmotion. Något som jag tyckte var bra var att dom plogade gång- och cykelvägarna först.”

Skulle du rekommendera att bli vintercyklist till andra?
“Ja! Det är även skönt när man får lite hjälp på traven”, summerar hon och menar mellan raderna att ju fler som cyklar, desto större satsningar kommer Sundsvalls kommun att bedriva för att hålla sina invånare glada och nöjda.

När man åker en bil som inte är eldriven förbränner man fossila bränslen som diesel och bensin. Under förbränningen släpps det ut växthusgaser, vilket har negativ påverkan på både miljön och människors hälsa. Det är ett faktum som Max Eriksson, elev på naturvetenskapsprogrammet på Sundsvalls Gymnasium, är mycket medveten om: "Nästan varje dag hör jag om hur dåligt det är att åka bil. Det är modernt att prata om det. Jag tycker att det är en viktig fråga."

Varför åker du så mycket bil?

"Jag bor hyfsat långt bort. Där jag bor har de tagit bort busshållplatsen vilket leder till att jag måste åka en mil för att komma till närmaste busshållplats. Förr kunde folk ta bussen in till stan och det svider i ett Armsjöhjärta att den möjligheten inte längre finns."

Max bor i Armsjön som ligger ett antal mil utanför stadskärnan där bussfrekvensen är väldigt låg. Han påstår att han hade valt bussen om han hade bott mer centralt.

"Det tror jag. Tillgänglighet är viktigt och kommunen borde satsa mer pengar på kollektivtrafik", menar han.

Hur skulle buss kunna bli ett attraktivare alternativ för dig?

"Till att börja med kan man göra det möjligt att åka buss”, skrattar han. “Priserna är inte alltför farliga och jag har hört att ungdomar ska få åka billigt framöver. Det tycker jag låter bra för då slipper föräldrarna skjutsa. Fler bussar (alltså att bussarna kommer oftare, speciellt ute på landsbygden) är viktigt också."

Varför tror du då att så många väljer bort bussen ändå?

"Det är väldigt enkelt med bil. Man blir sällan sen, bilen blir inte full och man kan välja själv när man skall åka vilket inte är möjligt eftersom att bussarna inte går så ofta."

"Det är bra att satsa på kollektivtrafik. Om man bygger ut kollektivtrafiknätet tillräckligt mycket kommer nog folk inte tycka att det är värt att köpa en bil. Titta bara på Stockholm, där folk inte vill ha bil. Det är dit man vill komma", avslutar han.

Ett antal minuter senare ses han ta bussen hem men eftersom att bussen inte når ända vägen hem måste han ringa efter skjuts för att slippa den en mil långa promenaden. Det är den bistra verkligen för en ung man som faktiskt har väldigt begränsade möjligheter att utnyttja kollektivtrafiken i Sundsvall.

Trots att bussarna inte går tillräckligt långt och ofta så finns det folk som tar bussen. Från år 2015 till 2016 ökade antal påstigningar, enligt Din Turs årsredovisning för 2016, på bussarna på all kollektivtrafik i Sundsvall och närliggande tätorter, förutom området “Sundsvalls tätort” där det istället var en minskning. Även på andra orter, exempelvis Örnsköldsvik och Sollefteå, ökade antalet påstigningar. Varför det var en minskning just i Sundsvalls tätort vet vi inte men vi kan konstatera att kollektivtrafiken är ett alternativ för många men att den kan förbättras och bli mer attraktivt för att få fler att använda sig av den.

Ju fler som väljer att ta bussen eller cykla desto färre kommer åka bil. Detta gynnar miljön, vilket vi alla i slutändan vinner på.

 

Källor: (1) Årsredovisning 2016 - Din tur, (2) Anna-Karin Westman, (3) Max Eriksson
Skribent
Fotograf
Research

Dela

Elevartikel

Magnus Lejhall/Bildbyrån
02 maj
Elevartikel
Alex Mcabe
02 maj
Elevartikel
Elias Carlander
02 maj
Elevartikel
02 maj
Elevartikel
20 apr
Elevartikel
NASA (StarChild Learning Center)
20 apr
Elevartikel
Privat
11 apr
Elevartikel
10 apr
Elevartikel
23 mar
Elevartikel
23 feb
Elevartikel

Redaktionen

30 okt
Professional
03 okt
Professional
21 mar
Professional
20 dec
Professional
30 nov
Professional