Att undervisa eleverna i skolan om källkritik i digitala medier? Är det en bra idé?

Publicerad 2021-06-04 08:15

”Bill Gates har skapat Corona!”,”drick handsprit för att inte få viruset!” I dagens samhälle så stöter vi varje dag på olika sorters reklam, nyheter, memes mm. Alla bär på information som ser verklig ut vilket gör det svårt för oss att urskilja på falsk och sann information. Skolan hade därför varit en perfekt plats att lära sig om detta på. Så ja, enligt min åsikt är det till och med nödvändigt att ungdomar får lära sig om det här.

 

För det första så använder många unga olika former av appar och sociala medier så som Instagram och Tiktok. 

Olika plattformsföretag använder olika algoritmer för att styra vad som ska komma upp i ens flöden. De får makt över vilka nyheter, åsikter och bilder som kommer upp för oss vilket påverkar vad vi får för åsikter och tankar kring tex olika politiska frågor och händelser. 

Wikimedia commons

Extrema åsikter inom politiken sprids lätt vilket kan leda till konspirationsteorier och vilseledande information. Detta kan göra att det blir en åsiktspolarisering vilket skadar demokratin. 

Det är därför väldigt viktigt att kunna vara källkritisk och ha källtillit.

infokoll.se förklarar de vad källkritik är och hur man ska vara källkritisk.

”Att vara källkritisk innebär att du värderar fakta utifrån hur trovärdig den är. Det gör du bland annat genom att först ställa dig frågan om informationen är sannolik eller inte, för att sedan kolla upp vem eller vilka som står bakom den, och om du kan hitta samma information på fler ställen.”

Är man inte källkritisk så kan det leda till att man tror på falsk information som man har sett i sina sociala medier. Det kan leda till spridning av falsk information och sprider man vidare falsk fakta kan det i sin tur leda till att fler människor börjar tro på den här informationen. Det kan också i värsta fall leda till en splittring i samhället vilket skulle ha en otroligt dålig påverkan på demokratin.

Donald Trump har använt sig av sociala medier för att sprida sina budskap. Han spred falsk fakta om valet och att hans vinst var ”stulen”. Det här gjorde att många av hans supporters blev upprörda och trodde på honom. Det gick så långt som att de stormade Kapitolium nu i början av året.

Nu kanske några av er tänker; men varför ska skolan ta ansvar för vad ungdomarna väljer att se och lita på?

Det är ju inte skolans uppgift eller ansvar att lära ut som sociala mediers påverkan.

Nej det kan jag förstå att ni tänker. Men grejen är den att skolan faktiskt har ett ansvar, och det står i lärarplanen att de ska lära ut om det här. 

Problemet är bara att de inte lär ut på rätt sätt. Undervisningen är inte anpassad för den världen av sociala medier som vi idag lever i.

Att därför lära ut om det här skulle inte bara göra att deras källkritiska förmåga ökar. Det skulle också leda till att unga får det lättare i framtiden att fatta välinformerade beslut.  

Skolan har de resurserna som behövs och det skulle inta ta mycket tid för annat skolarbete.

Det finns massor med olika spel, hemsidor mm som kan lära ut och skolan hade därför varit en utmärkt plats att undervisa på.

Slutligen så vill jag bara säga att om vi får igenom att undervisa om källkritik i skolan så kommer det att göra att flera unga får kunskap inom detta området. Det kommer minska risken för spridning av falsk information och vi kommer att få en starkare demokrati och mer tillit i samhället.

Låt oss därför lära om källkritik, låt oss bli källkritiska på riktigt.

Källor: (1) Infokoll.se
Skribent

Dela

Elevartikel

Amalia Xhabli
17 mar
Elevartikel
Stina Burman
14 mar
Elevartikel
Warner Bros
14 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
© 1994 Castle Rock Entertainment
01 mar
Elevartikel
Omid Batoori
23 feb
Elevartikel
Brook Rushton/Sony pictures
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
IMAGO / Cinema
23 feb
Elevartikel
BILD: Paulo
13 feb
Elevartikel
30 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
22 jan
Elevartikel
Alla, gratis bild från pixabay
11 jan
Elevartikel
11 jan
Elevartikel
25 dec
Elevartikel
19 dec
Elevartikel

 

Redaktionen

23 nov
Professional
15 mar
Professional
14 mar
Professional
06 feb
Professional
04 dec
Professional
14 apr
Professional
13 apr
Professional
12 apr
Professional
11 apr
Professional