Västlänken, ett evigt bygge?

Går västlänken att stoppa? Hur går det med bygget igentligen?

Publicerad 2020-11-30 12:29

Ingen i Göteborg kan ha undgått sprängningarna, alla protester, media, ingen har missat Västlänken. En järnväg i tunnel under centrala Göteborg som enligt trafikverket ska ge staden en "genomgående pendel-och regiontågtrafik".

Västlänken är för många ett stort problem och det är flera som är emot den. Det grävs på flera ställen och sprängs i berg för att skapa de tunnlar som tågen ska gå i. En person som vill visa sina åsikter mot Västlänken är Mats Lövgren (skapare av den kända facebookgruppen Stoppa Västlänken). 

Vi intervjuar honom och han förklarar bakgrunden till sitt engagemang för stoppandet av Västlänken. 

BILD: Mats Lövgren

Vem är Mats Lövgren?

Förutom Västlänken jobbar Mats som PR och kommunikationschef och har varit det på en del olika företag, han har även ett eget företag som är inställda efter PR. PR står för public relations och innebär att man har en verksamhet som vill skapa och bibehålla gynnsamma relationer.

Hans intresse för Västlänken börjar år 2006 (när Götatunneln blir klar) med en idé om ett lyxhotell som Mats och hans kompis får efter att ha insett hur få det finns i Göteborg. De båda satsar mycket pengar på detta. Men sedan får de reda på att Västlänken skulle sabba allt de byggt upp med miljontals kronor.Så år 2007 startar han en grupp på facebook under namnet Stoppa Västlänken med till en början vänner men som senare sprider sig till andra som tyckte samma sak.

Intervjun sker på distans via ett telefonsamtal.

"Om kartan inte stämmer överens med terrängen, då är det terrängen som bestämmer hur du ska agera"     

Man brukar säga som militär (som jag är då) att om du har en karta och så har du terrängen. Om kartan inte stämmer överens med terrängen, då är det terrängen som bestämmer hur du ska agera som militär. Då är det inte kartan längre som är intressant utan då kan du lägga kartan bort ifrån dig. Man säger att en politiker har en vision, så möter den verkligheten. Då är det inte verkligheten som politikern bryr sig om utan det är ju sin vision. Om verkligheten inte stämmer överens smed visionen så är det inte visionen man ska ändra på utan verkligheten. Det är här det krockar med Västlänken, för de har ju en vision om Västlänken som är på ett speciellt sätt. Det kommer revolutionera hela åkandet i det hela. Verkligheten ser inte så ut, men i deras vision kommer det göra detta och då är det visionen som gäller. 

"Såhär ser verkligheten ut för det har IPCC bestämt ungefär att det ska vara"

Men om visionen är att vi kommer att mötas utav en stor flodvåg någon gång i framtiden och hela Göteborg är dränkt så spelar det ingen roll vad faktan säger, det är helt irrelevant vad faktan säger utan vi måste rädda Göteborg. Om man då snöat in sig på "såhär ser verkligheten ut för det har IPCC bestämt ungefär att det ska vara". Ja men om vi då har fakta som säger någonting annat då. Nej de spelar ingen roll, det är oviktigt.

Om vi tar till exempel Kungsbacka, de kommer ungefär få tio minuters längre restid, per enkelresa. Dels är det ungefär fem minuter bara för att gå igenom tunneln. Dels är det ungefär fem minuters gångavstånd för dem att gå ifrån där Västlänken stannar i underjorden, ta sig upp till överjorden och sedan promenera den gångvägen till samma punkt som de skulle ha gått av vid idag. Så ska vi verkligen bygga upp västlänken om den knappt kommer hjälpa utan mera förvirra och svår göra resorna. Det största argumentet för Västlänken är att den kommer kunna ta flera människor till de ställen de vill till, men om man kollar statistiken skulle denna siffran efter Västlänkens färdigbygge vara nästintill oförändrad.

"Man sätter upp lite staket och gräver lite gropar här och lite gropar där"

Det man har gjort då är att man har bullrat så mycket som möjligt på olika ställen för att det ska upplevas som att man gör väldigt mycket. Man sätter upp lite staket och gräver lite gropar här och lite gropar där, för att det ska se mäktigt ut. Men groparna, de har bara skrapat av ytskiktet på jorden, det går snabbt att lägga tillbaka.      

Inför valet 2022, blev Västlänken en valfråga. Jag är helt övertygad om att det kommer bli en valfråga därför man har inte kommit så långt som man vill påskina att man har gjort då. Det går inte så snabbt det här projektet som man vill att det skulle gå.

"Detta tycker jag är farliga människor"

En politiker som verkligen hjälpt till med byggandet är Axel Darvik, en av de yngre medlemmarna i Liberalerna. Inför valet 2018 ansågs han vara den största Västlänks supporten på lång tid. Han har till och med gjort egna youtubefilmer som ska visa för folket hur bra det faktiskt är med västlänken, att han höjde Västlänken till skyarna, vilket Mats själv tycker är väldigt överdrivet. De träffades över en lunch för att diskutera sina åsikter och Mats försökte då också se vad det var man såg i Västlänken som han lyckats missa. Detta är deras konversation:

Mats:

-Du säger såhär, såhär står det i dokumenten, det stämmer inte det du säger.       

Axel:

Jo det gör det, menar du att dokumenten är fel? 

Mats:

- Nej det är inte det.

I Axels och många andra politikers värld är alltså visionen viktigare än vad vetenskapen berättar och "detta tycker jag är farliga människor". 

- Som ett parallell-exempel som information: Jag hade en dialog med en miljöpartist som för några veckor sedan menar på att vi måste lägga 15 miljarder kronor på att skyddsvallar ute vid havet för havsnivåhöjningen. Vi har sedan mannaminne en landsnivåökning och i Göteborg ligger den på 1,6 mm per år. Att då liksom slänga bokstavligt talat 15 miljarder i sjön för någonting som inte behövs. Det är i ögonblicket när vi ser att vi går mot havsnivåökningen är större än landhöjningen, men det har vi inte kunnat se. Under alla mätningar tills senaste mätningar, så fortfarande pågår en landhöjning, säger Mats.

"När ska trafikverket, den här statliga makten sluta att ljuga?"

Västlänken går absolut att stoppa, om den politiska viljan finns är en annan diskussion. Du kan stoppa den idag. Det är därför vi gör granskningen för att se hur mycket pengar man bränner på byggandet. Just nu vet vi att man har bränt nästan hälften av alla pengarna utav budgeten. Inte riktigt men nästan, det är ungefär 45% som man bränt. Om man ser på de olika etapp-bitarna då, om du tar dig ner till haga så ser du att dom har ju inte kommit halvvägs med bygget där. De som de har gjort med dessa pengar är då mindre typ av jobb än de som återstår. Där är så här då att varje kvartal så kommer vi då återrapportera hur mycket pengar som finns i budgeten då. Någonstans kommer det en brytpunkt där trafikverket inte kan fortsätta, när allmänheten ifrågasätter "när ska trafikverket den här statliga makten sluta att ljuga?" När ska de redovisa de faktiska siffrorna? Det är någonting vi bearbetar. 

Avslutningsvis

Avslutningsvis kan man säga att Västlänken är ett stort projekt som påverkar större delen av befolkningen i Göteborg. Den har tagit upp väldigt mycket plats och mycket pengar, sen den började byggas år 2018 har de knappt kommit någon vart. Den går fortfarande att stoppas, det enda som saknas till det är den politiska viljan, att någon faktiskt tar tag i det, eftersom att bygget är relativt nytt finns det inga permanenta ändringar som gjorts. Västlänken är och har varit ett stort projekt som många jobbat både för och emot. Även om slutdatumet för bygget är satt så är det inte säkert att trafikverket lyckas färdigställa det. Nästan hälften av pengarna från budgeten är brända men mycket mer än hälften av byggarbetet är kvar. Vi hade ursprungligen även tänkt intervjua någon med positiv inställning till Västlänken, men då det var lite svårare att hitta någon som var villig att prata med oss blev detta inte av. 

Källor: (1) Trafikverket.se, (2) stoppavastlanken.nu, (3) Mats Lövgren, (4) ne.se
Bildtexter till Reportagebilder: (1) , (2)
Skribent
Fotograf
Research

Dela

Elevartikel

Amalia Xhabli
17 mar
Elevartikel
Stina Burman
14 mar
Elevartikel
Warner Bros
14 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
© 1994 Castle Rock Entertainment
01 mar
Elevartikel
Omid Batoori
23 feb
Elevartikel
Brook Rushton/Sony pictures
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
IMAGO / Cinema
23 feb
Elevartikel
BILD: Paulo
13 feb
Elevartikel
30 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
22 jan
Elevartikel
Alla, gratis bild från pixabay
11 jan
Elevartikel
11 jan
Elevartikel
25 dec
Elevartikel
19 dec
Elevartikel

 

Redaktionen

23 nov
Professional
15 mar
Professional
14 mar
Professional
06 feb
Professional
04 dec
Professional
14 apr
Professional
13 apr
Professional
12 apr
Professional
11 apr
Professional