Ungas psykiska ohälsa och dess koppling till skolan

Publicerad 2021-05-03 10:13

9:an, det sista året i grundskolan. Förväntningarna inför gymnasietiden, tiden som man aldrig kommer glömma. Vänner man aldrig kommer förlora och studenten, den stora avslutningen. Det sägs att man ska se fram emot sin tid på gymnasiet och att studenten ska vara den roligaste upplevelsen i sitt unga liv. Det låter ganska trevligt, men många blir chockade när de väl börjat 1:an. Stressen över inlämnings uppgifter, prov och läxförhör, dem långa skoldagarna och ansvaret man krävs att plötslig lära sig ta. Vad tycker eleverna, vad kan minska stressen? Vad kan skolan göra bättre?

Han kliver upp, äter frukost och gör resten av sina morgon rutiner. Beger sig sedan mot skolbussen med sin tunga ryggsäck hängandes över axlarna. Han försvinner bort under buss resan med den dunkande musiken i hörlurarna. Klockan 8:45 börjar skoldagen, dagen flyter på och efter 6 långa lektioner och lunch är det dags att bege sig hem. Klockan är 16:20, bussen är sen och han står trött väntandes. På bussen sitter han halv sovandes och tänker på allt han måste göra när han kommer hem. Gå ut med hundarna, äta mat, plugga inför de 3 kommande proven i veckan, skriva klart sin labbrapport som skulle varit inlämnad redan förra veckan. Han förstår att det kommer bli en sen kväll och att det inte kommer finnas någon tid till att göra något roligt. Han går inte och lägger sig för ens klockan 02:30.

Så här ska inte en ungdoms dag se ut! Men detta är tyvärr många ungas vanliga vardag, med tanke på detta är det inte så konstigt att ungdomars psykiska ohälsa ökar. Skolorna måste göra något åt detta! Det är erat ansvar att se till så ingen ska behöva gå in i väggen eller bli utbränd!

bild: sara fallenius

Det finns en stor ökning av psykisk ohälsa bland tonåringar och enligt folkhälsomyndighetens artikel (skolprestationer, skolstress och psykisk ohälsa bland tonåringar,) är skolan en tänkbar orsak till den ökade ohälsan. De redovisar hur antal rapporterade fall av psykiska besvär bland 13-15 åringar ökat under de senaste 30 åren. Dessa besvär är bland annat i form av, sömnproblem, huvudverk och nedstämdhet.  

Jag går själv i 2:an på gymnasiet och märker också av en stress hos mig och folk runt omkring. Jag har vänner som berättat att de behövt sitta uppe till kl 2 på natten för att hinna plugga och göra klart uppgifter, detta då deras egna fritids intressen tar upp tid. På grund av att de är vakna så sent så har de ingen energi nästa dag i skolan, detta gör så att de inte kan fokusera i skolan vilket gör att de måste plugga ännu mer. Detta är varför jag har valt att intervjua några elever ifrån Bruksgymnasiet i Uppsala län. En Torsdagsmorgon träffar jag Naima Nylén, en elev i åk 1 på den samhällsvetenskapliga linjen. Vi sätter oss i ett av Bruksgymnasiets arbetsrum, det känns ganska lugnt och tryggt. Runt om oss finns det stora bokhyllor med gamla böcker, man känner lukten av torra papper som blivit bläddrade i flera år av elever och lärare. Luften är torr och lite instängd, den ända ljuskällan är ifrån lampan i taket då inga fönster finns. Vi båda känner varandra sen tidigare och vi är i ungefär samma ålder vilket gör det lätt att kunna prata med varann fritt.

-Hur var det med läxor och prov i högstadiet för dig?

-När jag gick i högstadiet så fanns det typ inte läxor, utan det var mest att om du inte hade gjort klart en uppgift som du hade fått mycket lektionstid till så var det ju bara att man fick helt enkelt jobba hemma med det. Detta var ju däremot inte som en läxa utan mer som att du får ta hem då du ex, har slarvat bort din arbetstid som du fått, förklarar Naima. Det var ju då själva proven som man hade att plugga till och det som man behövde lägga tid på.

-Okej, men dessa prov hur var det med dem? Var det varannan vecka eller nån gång i månaden?

bild: tagen av Tjalve Tapper

Hon funderar en stund innan hon sedan svarar:

-Nej, men jag skulle nog säga att det var mer någon gång i månaden och att det ibland kunde vara varann vecka men inte ofta. När det då blev varannan vecka blev det lite stressigt då man tyckte det var mycket på en och samma gång.

Hon förklarar också att det inte alls fanns några stora inlämnings uppgifter som de man har på gymnasiet.

-Stressigt då? Hur var det med det?

-Alltså, jag tycker att ha prov i allmänhet är stressigt då man sitter hemma och pluggar, när man då gör det så kan man känna att man inte kan det man ska ha prov på vilket leder till en stressig tillvaro. Men det var mer inför proven som man kände så och inte direkt inför inlämningsuppgifter, förklarar hon. 

Jag frågar också henne angående hur schemat ändrats från 9:an till nu på gymnasiet. Hon förklarar då att själva skoldagarna ändrats genom att de slutar som senast kl:16:10, vilket är 1 timme senare än vad de gjorde i 9:an. Hon berättar också om hur rasterna mellan de olika lektionerna ändrats genom att de har blivit mycket kortare. Hon tar upp som exempel att de i 9:an kunde ha flera 20 minuters raster medan de på gymnasiet kanske inte ens har 10 minuter mellan varje lektion.

-Nu när du går i 1:an, ser du någon stor skillnad?

-Alltså den största skillnaden är nog att alla säger till en att "du ska få ta eget ansvar" som att det skulle vara något roligt. Men jag fattar inte riktigt grejen för det är jätte jobbigt faktiskt, för man måste verkligen tänka efter själv. Som till exempel, ja juste nu har jag den här labbrapporten som jag måste jobba med hemma som vi knappt fått någon lektionstid till. Man måste verkligen strukturera upp sin fritid så man hinner göra allt man ska. Jag tycker att det känns orimligt att vi ska jobba med saker hemma som vi inte ens fått någon lektionstid alls till, uttrycker Naima ganska bestämt.

Hon fortsätter sedan att förklara hur jobbigt stressen på gymnasiet verkligen är. Att man helt plötsligt kan ha 5 stycken prov i en och samma vecka, att i alla fall hon ganska ofta går runt och har en stress inombords pga. alla olika saker hon måste hålla koll på. 

Under intervjun börjar jag inse att grundskolan inte gör ett bra jobb på att förbereda sina elever inför stressen och det stora ansvaret man behöver lära sig ta på gymnasiet. Jag börjar då fundera på vad grundskolan egentligen kan göra för att det inte ska bli en sådan stor skillnad för eleverna när de tar sig an gymnasiets krav. Jag frågar Naima om vad hon tror att grundskolan kunde göra annorlunda för att göra det enklare för elever att anpassa sig till gymnasiets arbetssätt. Hon svarar:

-Alltså, det låter ju inte kul men jag tror ändå att grundskolan skulle behöva öka antalet prov och läxor. Genom att göra det så blir det inte så stor skillnad och man blir van vid att behöva plugga och göra uppgifter hemma.

När vi väl kommer till slutet av intervjun tar jag upp ett idé förslag på vad gymnasiet kan göra för att elever ska kunna få tips på hur man lägger upp arbetet hemma och tips på olika sorters studietekniker.

-Tror du att elever skulle kunna ha nytta av att ha som en slags heldag på torget där man ska lyssna på någon slags föreläsning kring studietekniker och upplägget hemma?

-Jo men det tror jag, speciellt om man gör det till en stor grej med obligatorisk närvaro och just att det kommer en annan person och föreläser. Jag tror att det blir lättare att ta till sig då än om ens mentor tar upp det på en mentorstid. Dock så behöver nog inte alla hjälp med detta men att det ändå ska vara obligatoriskt så att verkligen alla kan få möjlighet att ta in det som sägs om det så är omedvetet eller inte.

Jag tackar sedan Naima för att hon ställt upp på intervjun och sedan avslutar vi vårt samtal.

Nu har jag och ni fått en liten inblick i hur elever i 1:an känner angående stress och vad de tycker kan göras för att stressen inte ska vara så svår att hantera. Vad är det nu som måste göras för att elevernas stress ska minska och bli mer lätt hanterlig? 

Först måste grundskolan bli bättre på att förbereda eleverna inför gymnasiet. På gymnasiet påpekar lärarna gång på gång att anledningen till att det finns många prov, uppgifter och läxor, är för att de måste förbereda eleverna inför Högskolan. Det är konstigt att gymnasiet är bättre på att förbereda eleverna inför framtiden än vad grundskolan är. Grundskolan är ändå det första elever går igenom och det första stället där de får lära sig olika saker, därför borde grundskolan ta ett ansvar i att förbereda elever inför den stora förändringen som kommer ske vid elevernas övergång till gymnasiet. Men hur ska de göra det?

Jo, genom att öka lite på kraven i högstadiet, i form av mer läxor och mer ansvarstagande. Visst kommer några elever tycka det är jobbigt men det kommer i framtiden att gynna dem när de kommer till gymnasiet. Men det är inte bara grundskolan som måste göra saker för att gynna eleverna, gymnasiet har chans att kunna hjälpa sina elever att hantera den kända stressen. Gymnasium borde erbjuda föreläsningar om hur man kan hantera stress och lägga upp sitt arbete hemma! Det skulle vara bra om fler elever kunde få hjälp med att hitta något bra sätt att studera på även om man själv känner att man har sina sätt, finns det alltid nya sätt man kan lära sig och ta nytta av!

 

Källor: (1) folkhälsomyndigheten
Bildtexter till Reportagebilder: (1)
Skribent
Fotograf
Research

Dela

Elevartikel

8 sidor.se
12 maj
Elevartikel
OrnaW
12 maj
Elevartikel
Pexels.com
10 maj
Elevartikel
10 maj
Elevartikel
Nedzad Dzonlic
06 maj
Elevartikel
Anisa Farah
06 maj
Elevartikel
"CC-32" by Trausti Evans is licensed under CC BY 2.0
06 maj
Elevartikel
06 maj
Elevartikel
05 maj
Elevartikel
05 maj
Elevartikel
bild: sara fallenius
03 maj
Elevartikel
BILD: www.pexels.com
30 apr
Elevartikel
BILD: Joshua
29 apr
Elevartikel
29 apr
Elevartikel
29 apr
Elevartikel
23 apr
Elevartikel
23 apr
Elevartikel
23 apr
Elevartikel
23 apr
Elevartikel
23 apr
Elevartikel

Redaktionen

04 feb
Professional
17 okt
Professional
06 maj
Professional
02 feb
Professional
29 jan
Professional