Ta bort läxor för att minska stress

Publicerad 2021-02-25 09:15

Många skolelever i Sverige har svårt att hinna med att göra läxor och plugga inför prov. Detta leder ofta till stress och mindre fritid. För att minska stressen borde lärare inte ge ut läxor och istället lägga mer tid på lektionens innehåll.

 

När eleverna kommer hem efter en lång och jobbig dag i skolan finns det inte mycket ork kvar för att kunna fokusera på sina läxor. Dessutom så går många ungdomar på en sport eller en aktivitet efter skolan för att få träffa vänner och göra något man tycker är kul. När man väl är hemma och har fått tid för att plugga har klockan blivit mycket och det är egentligen dags att gå och lägga sig.

Det innebär att de flesta läxor blir gjorda sent på kvällen vilket leder till att många ungdomar somnar senare. Enligt en undersökning av SCB lider runt 20-30% av ungdomar av sömnproblem. Eftersom de flesta skolelever även börjar tidigt på morgonen blir sömnen liten och skolprestationen sänks.

Den stressen som läxor skapar kan även vara skadlig för ungdomar. Enligt en annan undersökning av SCB känner runt 50% av alla tjejer i gymnasieåldrarna ofta stress på grund av läxor eller prov och ungefär 20% av alla killar i samma ålder. Det är tydligt att fler ungdomar mår sämre och enligt en undersökning av folkhälsomyndigheten så dras slutsatsen att orsakerna till psykisk ohälsa hos unga oftast beror på skolan.

Enligt många vuxna lär sig skolelever bättre om de får ta ansvar över egen inlärning på fritiden och att de måste kunna jobba självständigt i en annan miljö som inte är skolan men i undersökningar som gjorts visar det sig att läxor inte alls hjälper inlärningen utan snarare tvärtom, det kan till och med skada inlärningen hos barn från årskurs 5 och nedåt. I en artikel på svenska Dagbladet uppger även läraren Pernilla Alm att skolan och läxor skapar onödig stress hos elever och att läxor har väldigt låg eller ingen effekt alls på inlärning

För att sammanfatta min artikel menar jag alltså att läxor borde tas bort för att minska stress och öka inlärning hos barn och unga. Forskningen visar att läxor har låg effekt på inlärning och därför borde lärare lägga mer energi på att förbättra lektionsinnehållet för att elever inte ska behöva ta igen hemma.

Källor: (1) SCB, (2) Folkhälsomyndigheten, (3) Svenska dagbladet
Skribent

Dela

Elevartikel

Amalia Xhabli
17 mar
Elevartikel
Stina Burman
14 mar
Elevartikel
Warner Bros
14 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
© 1994 Castle Rock Entertainment
01 mar
Elevartikel
Omid Batoori
23 feb
Elevartikel
Brook Rushton/Sony pictures
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
IMAGO / Cinema
23 feb
Elevartikel
BILD: Paulo
13 feb
Elevartikel
30 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
22 jan
Elevartikel
Alla, gratis bild från pixabay
11 jan
Elevartikel
11 jan
Elevartikel
25 dec
Elevartikel
19 dec
Elevartikel

 

Redaktionen

23 nov
Professional
15 mar
Professional
14 mar
Professional
06 feb
Professional
04 dec
Professional
14 apr
Professional
13 apr
Professional
12 apr
Professional
11 apr
Professional