Svenskauppgifterna behöver mer tid
Av JäRVSö SKOLA
Publicerad 2024-05-16 13:30
Svenskauppgifterna i skolan tar för mycket tid. I skolan så har vi många ämnen och dom kan innehålla uppgifter som tar mycket tid ibland men svenskan är helt klart värst. Den har en ny uppgift nästan varje lektion som tar så mycket tid så man knappt hinner klart plus att man inte får jobba hemma. eller på andra lektioner när man är klar med den lektionens uppgift. Det gör så att om man nästan är klar så får man inte göra klart om man inte stannar på plustid och vissa kanske inte har skjuts hem.
I klassen så är det många som har rester i svenska det beror på att uppgifterna är för stora för att hinnas med. Det orsakar så att många måste stanna på plus tid, Vilket inte är så dåligt för många som bor nära skolan men för folk som bor långt bort de kanske inte har någon skjuts hem. Det orsakar att vissa personer kanske aldrig kommer hinna göra klart uppgiften. Då kommer den resten att ligga och aldrig bli gjord. Vissa personer har koncentrationssvårigheter av olika anledningar till exempel ADHD och ADD. Det orsakar att det blir ännu svårare för vissa elever att bli klar.
Varför ger ni oss så lite tid på uppgifterna. Hur ska ni ordna så mer elever hinner klar med uppgifterna. Jag skulle föreslå att ni låter oss jobba hämma om det verkligen behövs. Det är också viktigt att ge tydliga instruktioner, berätta vad som krävs och hur et ska utföras och hur lång tid eleverna har på sig. Undvik att använda orden: inte, får inte och förbjudet. Använd istället ord som: önskar, vill och hoppas när lärare berättar hur hän vill ha det i klassrummet under lektionerna för få så mycket arbetsro som möjligt. För ju bättre arbetsro desto enklare blir det för eleverna att få uppgifterna gjorda. Men den bästa lösningen på problemet är mer tid för det skulle förenkla lektionerna på så många vis. För om problemet inte löses så kommer det orsaka mycket rester som kommer att orsaka sämre betyg. Om problemet löses så kommer det orsaka bättre betyg för att eleverna har mer tid på sig och kan ta det lugnt och ostressat. Det orsakar bättre resultat på uppgifterna och som orsakar bättre betyg.
Det finns en bra sak med uppgifterna och det är att man lär sig att använda arbetstiden och jobba hårt. Det isig är ju bra saker att lära sig. Men som sagt vissa har svårt med det och då måste lärarna ta hänsyn till det. För en lärare kan förvänta sig hur en elev ska jobba och använda arbetetstiden. Men det betyder inte att blir så. Då måste läraren överenskomma med eleven hur de ska lösa problemet till exempel låta eleven jobba hemma om den inte har det möjligt att komma till läxhjälp.
Källor: (1) skolverket
Skribent
Fotograf
Dela
19 jun Elevartikel |
11 jun Elevartikel |
10 jun Elevartikel |
05 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
03 jun Elevartikel |
27 maj Elevartikel |
16 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
17 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
15 maj Professional |
23 nov Professional |
15 mar Professional |
14 mar Professional |
06 feb Professional |