Stoppa diskriminera och mobba barn!
Av APELGåRDSSKOLAN I SAMARBETE MED GRUNDSKOLEFOTBOLL MOT RASISMER
Publicerad 2023-03-21 10:06
Min text handlar om Barnkonventionens artikel nummer 2. Jag vill berätta om diskriminering och mycket mer.
Den första saken jag ska ta upp är varför folk gör detta, de flesta mobbare har problem med sig själva, de har problem hur de ser sig själv, eftersom de har osäkerheter tar de ut det på andra, de kanske har samma osäkerheter som en annan människa men ändå mobbar de bara för att känna sig bättre om sig själv.
Det kan finnas olika anledningar till varför man mobbar någon, de kanske har en funktionsnedsättning, en sjukdom, sin ras, sin sexualitet, sin vikt, hur man identifierar som människa, eller bara hur man naturligt ser ut. Inget av det här är okej, folk kan inte kontrollera hur de ser ut, var de kommer ifrån, vem de älskar och hur de känner sig överallt.
Jag tycker att detta är ett viktigt och känslig ämne eftersom många, många människor och barn tar livet av sig för att de blir så extremt mobbad och diskriminerad, kanske för att de är eller har några saker jag hade nämnt innan. Självmordsfrekvensen har gått upp extremt mycket. Många ungdomar begår självmord av flera anledningar, mobbning och diskriminering är en av de.
Det kommer nog inte som någon överraskning, men mobbning har kopplats till en enorm mängd utvecklingsproblem hos barn – både hos de som blivit mobbade och de som har mobbat andra. Enligt National Institute of Child Health and Human Development (NICHD) har mobbning faktiskt en livslång påverkan på barns sociala utveckling som utsätter dem för allt från allvarliga psykiska hälsoproblem och mer.
Enligt NICHD löper barn som är involverade i mobbning upplevelser (på båda sidor av situationen) en ökad risk att utveckla problem som:
Depression och ångest.
Låg självkänsla och personlig motivation.
Beteendeproblem.
Sociala och relations - problem.
Missbruk senare i livet.
Självskadebeteenden.
Självmordstankar.
Låg självförtroende.
Mobbning kan också påverka andra barn som bevittnar mobbningen – även om de inte är direkt inblandade – genom att de känner sig osäkra i sin miljö och alltid tror att de kan bli nästa eller inte vågar säga ifrån. Eftersom mobbning i huvudsak kan förstöra ett barns självkänsla, kan det visa sig på sätt som kommer att förstöra framtida möjligheter i många år.
Mobbning har negativa effekter för alla som bevittnar handlingen genom att skapa vad som känns som en otrygg miljö. Det kan få barn att känna sig som om de är hjälplösa och plantera ett djupt frö av osäkerhet och förakt för sina klasskamrater som helhet.
Mobbning får också barn att känna sig som om de inte kan skyddas av dem de litar på (lärare, medhjälpare, föräldrar, etc.) vilket kan leda till tillbakadragande och misslyckande.
Ofta är det detta som är det första och mest uppenbara tecknet på att mobbning inträffar, förutom att faktiskt se händelsen personligen. Med tiden, om mobbning fortsätter, kommer de som bevittnar det sannolikt att börja visa andra tecken som uppmärksamhetsproblem, rädsla för att delta i normala aktiviteter eller andra beteendeproblem som vandalisering ( Skadegörelse ) eller förstöra leksaker eller föremål.
Effekterna av mobbning är faktiskt så försvagande att forskare har kopplat det till en lägre livskvalitet senare i livet. Enligt psykologin idag översattes den låga självkänslan och uppmärksamheten hos ungdomar som blivit mobbade till lägre inkomster och en större risk för att bli inblandade i kriminella handlingar som vuxna.
Forskning visade att individer som hade varit "inblandade i mobbning hade sämre utbildningsnivåer eller värre betyg och lägre inkomst än vuxna som inte hade varit inblandade i mobbning". Barn som är involverade i mobbning lider inte bara av mentala och beteendemässiga problem under hela barndomen, men forskningen visar att det djupt påverkar deras känslomässiga utveckling på ett sätt som länge varar längre än den faktiska händelsen.
Men hur kan man stoppa detta?
Stå inte bara och kolla, gå till en lärare, eller stå upp för den människan som blir mobbad. Om det är flera eller äldre barn som är mobbarna, är det nog bäst att prata med en vuxen.
Var där för eleven om hen blir mobbad, det gör de känna sig lite bättre.
Om din vän mobbar en människa, ska du inte vara vän med de. Om de är elaka mot andra kommer de att göra samma sak dig i slutet om ni tex bråkar, och prata skit om dig.
Berätta för den som har blivit mobbad att du inte tolererar mobbning och att det är aldrig okej.
Bli vän med den personen som blev eller blir mobbad, du kan vara en bra förebild till de och andra också
Tack för att du/ni har läst min text om barnkonventionens artikel nummer 2.
Källor: (1) Beta Unifec
Skribent
Dela
19 jun Elevartikel |
11 jun Elevartikel |
10 jun Elevartikel |
05 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
03 jun Elevartikel |
27 maj Elevartikel |
16 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
17 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
15 maj Professional |
23 nov Professional |
15 mar Professional |
14 mar Professional |
06 feb Professional |