På spaning efter framtidens journalistik
Av JENNY SKöLD OCH LOTTA BERGSETH
Publicerad 2017-05-18 07:15
Hur kan medierna få unga intresserade av nyheter? Det är frågan ställer sig forskarna i projektet Level Up. Svaret kan finnas i dataspelstekniken.
Vad är det med dataspel och sociala medier som får oss att ägna timme efter timme med mobiltelefonen? Och går det att använda samma mekanismer för att få unga mer engagerade av nyheter? Det är något somTorbjörn Svensson och hans forskarkolleger undersöker i projektet Level Up.
– Det görs för lite för att fånga ungdomar och det görs framförallt kanske inte rätt saker. Medan ungdomar är vana vid "många till många"-kommunikation så är och medierna, inte minst tidningarna, kvar i en "en till många"-världsbild. Det vill säga de producerar nyheter på ett sätt som ska nå alla.
Men det finns goda exempel på redaktioner som vågat tänka nytt och utnyttja nya tekniska möjligheter. Under en snöstorm i New York 2013 bjöd journalisterna på New York Public Radio in invånarna att rapportera om snödjupet i olika delar av staden.
– Hur djupt är snödjupet på din gata? Resultatet lades in i en interaktiv karta. Där kunde sedan andra gå in och se hur mycket snö det kommit i en viss stadsdel till exempel.
I en uppmärksammad satsning av tidningen New York Times kunde New York-borna gå in och och styra den fedarala budgeten för fem år framöver.
– Man skulle då klara fem år utan att staden skulle gå i bankrutt. Tanken var att folk skulle förstå att det inte är så lätt. Ett år är ju inte så svårt. Då Men om man då lägger alla pengar på skolan och låter vägarna fallera så kraschar det året därpå. Det var tusentals människor som gick in och engagerade sig i detta och då kunde man också se vad folk verkade tycka vara viktigt.
GPS-funktionen i mobilen öppnar också för att ta in människor synpunkter på hur närmiljön ser ut – i skolan, det egna kvarteret eller staden. Om kommunen planerar bostäder på en grön yta skulle invånarna på plats kunna få upp en grafik i mobilen, som visar hur det kommer se ut när bostäderna är färdigbyggda. Sedan kan de delta i debatten, rösta och påverka.
Torbjörn berättar om en staty som väcker heta känslor i hans hemstad Skövde.
– Den föreställer en naken man som piskar en kvinna. Folk förstår inte alltid vad det ska vara bra för. Och då får de som förstår sig på konst komma in och förklara vad det egentligen är och symboliserar. skulle man kunna få en pling i telefonen när man är på plats: Hej, nu pågår en het debatt om det här. Vad tycker du? Eftersom folk har mycket åsikter om den skulle de som passerar kunna få ett pling i mobilen där det står lite om statyn och där de kan kommentera vad de själva tycker eller delta i en omröstning.
Med samma geoteknik skulle man också kunna dra en cirkel med fingret över en interaktiv karta för att markera vilket område som man är intresserad av att få nyheter om.
Torbjörn tror också att användarna måste tillåtas att välja hur de vill ta del av nyheterna. Någon kanske vill ha en snabb överblick av vad som hänt och nöjer sig med att skanna igenom rubriker. Andra vill ha fördjupning i ett visst ämne. Någon vill få en nyhet på ett avancerat språk och en person som är ny i Sverige kan få samma nyhet på lätt svenska.
– Detta görs möjligt av så kallade textrobotar, där artificiell intelligens (AI) används för att skapa eller bearbeta text. Journalisten kan fokusera på själva grundstoryn.
Mediabranschen lägger 12 miljoner kronor på ert projekt, för att hitta nya sätt att engagera unga nyhetsläsare. Varför är det så viktigt?
– Många forskare verkar vara överens om att fri och oberoende media är en viktig byggsten för en fungerande demokrati. Makten behöver granskas och frågor belysas från olika håll. Därmed blir det också viktigt att även ungdomar engageras av det media har att säga. I 2014 års demokratiutredning föreslås åtgärder som ska stärka ungas möjlighet att påverka i lokala demokratiska processer, bland annat med rösträtt från 16 års ålder i kommunalval. Det ställer krav på att den unga gruppen nås och engageras i lokala nyheter. På så vis får de möjlighet att bilda sig en egen uppfattning i lokala frågor.
Fyra trender för framtidens journalistik
• Språket kan anpassas efter varje läsare. Med hjälp av robotjournalistik kan en och samma story läsas med olika svårighetsgrad och på valfritt språk.
• Platsbaserad journalistik. Om det pågår en het debatt om en ny skatepark, om ett byggprojekt eller om en skola i din närmiljö kan du få ett pling i mobilen när du är i närheten, för att själv delta i debatten, eller rösta om något. I stället för att läsa en lokaltidning kan du ringa in ett område på en interaktiv karta och visa att du vill ha nyheter från just den cirkeln.
Förstärkt verklighet. Alla som spelat Pokemon Go vet hur det funkar. Genom att kombinera tekniken med mobilens GPS-funktion kan användare få upp en grafik över hur den nya parken eller de planerade bostäderna kommer att se ut, på plats.
• Medborgarjournalistik. Professionella journalister tar på olika sätt hjälp av medborgarna. Ett exempel är projektet WikiTribune, som bygger på ett samarbete mellan journalister och vanliga medborgare. Mobile Stories publiceringsverktyg är ett annat exempel på hur tekniken kan stötta medborgarna i att skapa egen journalistik. Elever kan med hjälp av en app med inbyggda guider rapportera, mäta eller undersöka aktuella frågor på den egna orten, själva eller tillsammans med professionella journalister.
• Möjlighet att läsa på olika djup. Nyhetsaggregatorn Omni är ett exempel. Här går att få en snabb överblick genom att bara läsa rubriker från olika medier om ett ämne. Den som vill fördjupa sig kan välja att gå vidare och läsa hela artiklar eller ta del av film och infografik om ett visst ämne.
Dela
19 jun Elevartikel |
11 jun Elevartikel |
10 jun Elevartikel |
05 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
03 jun Elevartikel |
27 maj Elevartikel |
16 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
17 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
15 maj Professional |
23 nov Professional |
15 mar Professional |
14 mar Professional |
06 feb Professional |