Minska skolstressen! Minska antalet läxor och prov!

Publicerad 2021-02-26 09:54
Mira Brännlund

Skolprestationer är den största anledningen till att högstadieelever är stressade och utvecklar psykisk ohälsa. Man känner höga krav för att prestera så bra som möjligt vilket gör att de flesta tonåringar upplever hög stress med skolan och betygsättning.

Varje dag går vi till skolan ungefär vid åtta på morgonen och slutar inte skoldagen förrän vid fyra många av dagarna. Det är alltså åtta timmar av vår vakna tid som vi spenderar i skolan, en tredjedel av dygnet. Efter att vi varit i skolan alla dessa timmar så måste vi fortsätta med skolarbetet hemma. Trots att vi är i skolan hela dagarna förväntar sig lärarna att vi ska hem, göra läxor och plugga inför alla prov för att få så höga betyg som möjligt. Så efter att vi kommit hem måste vi alltså fortsätta spendera vår tid till att plugga. Detta gör att de allra flesta elever känner sig väldigt stressade och då utvecklar psykisk ohälsa.

”Varje prov blir lite livsavgörande” förklarar forskaren Torbjörn Åkerstedt för SVT. Det är precis så som många elever känner inför viktiga prov. Man måste plugga väldigt mycket innan för att prestera så bra som möjligt. Alla prov är betygsättande och betygen kan kännas livsavgörande för många som exempelvis har speciella mål i livet, om man kanske vill komma in på ett specifikt gymnasium eller studera vidare på universitet. Att då känna att man måste lyckas på provet och plugga så mycket inför gör att de flesta blir extremt stressade och psykiskt påverkade. Torbjörn Åkerstedt berättar om att förändringarna som gjorts i skolsystemet bidrar till att stressen ökar. Han hävdar att betygssystemet och sättet som skolan fungerar på är en anledning till stressen och att många unga därav lider av sömnsvårigheter. Därför anser jag att skolan bör minska antalet prov och ta bort läxor så att stressen inte blir lika stor.

För det andra så har folkhalsomyndigheten.se gjort undersökningar om skolprestationer, skolstress och psykisk ohälsa bland tonåringar och sammanfattningsvis kommit fram till bland annat detta: ”Sedan slutet av 1990-talet, så har andelen tonåringar som uppger att de är stressade över skolarbetet till stor del sammanfallit med utvecklingen av psykosomatiska besvär.” Vilket alltså innebär att den ökade skolstressen kan ha lett till att den psykiska ohälsan bland unga elever har ökat. Ökningen av psykosomatiska besvär kan också ha bidragit till ökningen av skolstress. Detta är alltså ytterligare en anledning till att minska antalet prov och läxor eftersom ingen ska behöva lida av psykisk ohälsa. Jag tror inte heller att någon förälder eller lärare vill att deras barn eller elever ska må psykiskt dåligt.

De flesta lärarna anser att prov behövs för att kunna bedöma och betygsätta elever. Och ja, vissa prov behövs men då kan åtminstone läxorna tas bort eftersom det blir alldeles för mycket att hinna plugga inför prov och dessutom försöka hinna med att göra en massa läxor utöver det. Man måste kunna få sina kunskaper och bli betygsatt under lektionstid och inte behöva plugga så pass mycket hemma eftersom det är just det som utvecklar stressen och den psykiska ohälsan.

Dessutom tar skolan upp så pass mycket tid att vi tonåringar knappt får någon egen tid över för annat. När vi väl äntligen är hemma efter en lång skoldag är vi helt slut och utmattade. Men vad är det första vi behöver göra då? Jo, ta fram skolarbetet igen och plugga. Man har alltid något prov som man behöver plugga till varenda dag och en massa läxor utöver det. Det finns fortfarande alltid en massa arbete som behöver göras även när man är hemma. Enligt mig är det helt orimligt att man ska behöva göra så mycket hemifrån när skolan är till för att man ska lära sig på plats och under lektionstid. Vi ska inte behöva sitta hela kvällarna med skolarbete när vi redan varit i skolan hela dagarna. Tonåringar vill kunna ha fritid för att göra saker, ses med kompisar och hinna leva lite. Men så är det skolarbete som behöver göras varje dag, vi hinner knappt ens med våra aktiviteter! Våra fysiska aktiviteter är positiva för hälsan, man blir piggare, sover bättre, minnet förbättras, risken för sjukdomar minskar och mycket mer vilket 1177 vårdguiden förklarar. Man ska inte behöva sluta med sina aktiviteter och det man älskar att göra på grund av stressen i skolan. Dessutom missar vi då alla positiva faktorer som aktiviteterna har.

Sammanfattningsvis borde alltså skolor minska antalet prov och läxor och istället betygsätta arbetet vi gör under lektionstid så att vi slipper skolstressen. Skolstressen finns hos de flesta tonåringarna och kan bidra till att många lider av psykisk ohälsa. Man känner extremt stor press för att prestera så bra som möjligt för att kunna få bra betyg, vilket inte är hälsosamt. Att inte heller ha någon fritid för annat än skolan är någonting som måste ändras. Minska antalet läxor och prov för att minska skolstressen och psykisk ohälsa hos unga! Låt oss ha kul och leva istället!

Källor: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare

https://orbit.mobilestories.se/?open=http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat

https://www.1177.se

Källor: (1) SVT, (2) Folkhälsomyndigheten , (3) 1177 vårdguiden
Skribent
Fotograf

Dela

Elevartikel

Amalia Xhabli
17 mar
Elevartikel
Stina Burman
14 mar
Elevartikel
Warner Bros
14 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
© 1994 Castle Rock Entertainment
01 mar
Elevartikel
Omid Batoori
23 feb
Elevartikel
Brook Rushton/Sony pictures
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
IMAGO / Cinema
23 feb
Elevartikel
BILD: Paulo
13 feb
Elevartikel
30 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
22 jan
Elevartikel
Alla, gratis bild från pixabay
11 jan
Elevartikel
11 jan
Elevartikel
25 dec
Elevartikel
19 dec
Elevartikel

 

Redaktionen

23 nov
Professional
15 mar
Professional
14 mar
Professional
06 feb
Professional
04 dec
Professional
14 apr
Professional
13 apr
Professional
12 apr
Professional
11 apr
Professional