Lyckad Marknadsförare

Publicerad 2019-12-12 12:45

En intervju med Lea Törnkvist resulterar med mycket information om hur/varför hon blev en marknadsförare. Mycket information om vad som behövs och varför man ska bli en specifik marknadsförare. Vad exakt gör man? Allt detta står från detta till avslutet.

 

Bakom Miniprice ser jag gamla gula byggnader med gröna friska träd framför och vid sidan om byggnaderna. Runt omkring mig finns det stora lådor med skräp i, skräpet luktar som sopor, både skräpet och själva behållaren. Gammal frukter och mat (framförallt kött) tar över lukten. Inom fem minuter kommer Lea Törnkvist (en marknadsförare).

Att vara en marknadsförare är att förstå människor.

Jusef Azizi

Du visar en produkt från t.ex en företag. Du kan visa produkten till folket på olika sätt så att produkten säljs. Man ska övertyga kunder framförallt över nätet. Man kan göra det genom att skicka ut enkäter eller utföra undersökningar. Man måste alltid vara i samma nivå som trenderna eller något som är känd just då. Man ska planera och genomföra bra.

Strategi är nummer ett skicklighet för jobbet. Strategi har stor samband med undersökningar. Ett balanserat jobb inom flera år, enligt Lea.

 

Intervjun

Under tiden (den tid jag väntar på Lea) svajar den kalla vinden, vinden kombineras med den kalla temperaturen som ger mig rysningar. Jag väntar sex sekunder och känner jag mig lite illamående p.g.a lukten från soporna. Spårvagnarna tjuter med några minuters mellanrum. Lea kommer med vindens kyla. Hennes blonda hår lyfter sig upp lite p.g.a vinden som vandrar. Vi sätter oss ner och jag är redo att ställa henne några frågor.

 

Hallå, Lea Törnkvist! ropar jag glatt, eftersom jag är glad att träffa henne.

 

— Hej Jusef, hälsade Lea. Ljudet av spårvagnen hörs medan jag talar med Lea.

 

Så, varför blev du en marknadsförare?

— Jag tycker om att skriva och är bra på att se till att produkter visas på bästa sida.

 

Bra, detta behövs säkert en speciell utbildning, vilken slags utbildning hade du?

— Hmm, om du menar specialisering tog jag beteendevetskap för uppenbara anledningar. Annars gick jag i samhällsvetenskapsprogrammet. Fast du borde ta ekonomi för att bli en marknadsförare eftersom då lär du mer specifikt vad som behövs. Jag skulle faktiskt bli något annat fast marknadsförare blev mitt slutresultat.

 

Intressant, hur ser ditt arbete ut? Vad är det du egentligen gör?

Lea tar en liten paus på sju sekunder och tänker. Jag känner mig lite stressad p.g.a hennes paus.

— Det är inte lätt att säga fast jag sitter på ett bord och skriver olika texter fast mycket av tiden är jag på möten om vad som ska skrivas om och vad inte ska skrivas om.

 

Skriver om vad för slags ämnen, frågar jag med nyfikenhet.

 

— Olika saker som t.ex bilar. Allt det som är speciellt och omväxlande om produkten ska du framställa. Vi skapar en relation med kunden och företaget.

De flesta framgångsrika marknadsförare är över 35 år. Detta beror på erfarenheten de har.

Jaha, skulle du rekommendera ungdomar att bli en marknadsförare?

— Ja, absolut! Alla kanske inte kan bli en marknadsförare för uppenbara anledningar fast det är ett roligt jobb som skulle passa ungdomar väldigt bra eftersom de förstår andra ungdomar!

 

Bra sagt, min sista fråga kanske är lite känslig, svara om du vill! Är jobbet ekonomisk bra?

Medan jag ställer denna fråga var det män fem till 15 meter från oss och mumlade. När hon svarar blev allt tyst. Männen sluta prata, vinden sluta svaja, ingen spårvagn gjorde något ljud, barnen ca 30 meter framför oss stod stilla och tittade på himlen. Jag ser vädret bli värre och värre desto längre intervjun pågår.

 

— Om du är bra på jobbet kan man få mycket, fast om man inte kan särskilt mycket kanske man har en tuff tid hos oss. Detta är inget jobb du kan slå dig ner och ha roligt. Du bedöms för hur du arbetar. Om du arbetar bra blir du belönad fast om du inte vet vad du gör kommer du absolut få konsekvenser. Fast jag tror de flesta idag inte är lata och är redo för utmaningarna.

 

Efter hon svarar blev allt normalt förutom att vinden svajar rejält fort, detta ledde till att jag nästan tappar en av mina lappar.

 

Det är bra att veta! Tack för tiden Lea.

 

— Varsågod och hoppas du blir en marknadsförare!

 

Spårvagnen tjuter medan Lea går bort. Vi skiljs åt. Hon går emot spårvagnens håll medan jag går motsatt håll.
 

Olika typer av marknadsförare

De flesta marknadsförare skriver på nätet om hur något ska vara eller framställas fast det finns många olika sätt att bedriva marknadsföring. Det finns marknadsförare som produktplacerar olika produkter på olika platser för optimal vinst. T.ex de placerar godis/tuggummi på slutet /där det finns kö. Detta kommer att “lura” dig genom att spontanköpa små produkter vilket resulterar att butiken tjänar pengar. Några marknadsförare går i vartenda detalj man kan tänka sig för att kunna hjälpa butiken att sälja mer. T.ex de lägger många viktiga produkter längst in i butiken, detta innebär att du kommer att göra en “kundvarv”. Viktiga produkter är t.ex mjölk, sallad o.s.v. Kunderna kommer att gå genom hela butiken för att se alla slags varor butiken har för dig. Detta är olika typer av marknadsförare.
 

Källor: Hemkunskapsboken, Johan Stjörn ( en annan marknadsförare som jag ringde).

Jag lärde mig att vara en marknadsförare krävs mycket energi och tid fast det är också belönande. Att framställa produkter på bästa sätt utan att ljuga är det viktigaste man kan göra inom jobbet. Att göra allt jobb som en marknadsförare leder alltid till att förstår människor. Förstå de, då är jobbet för dig. Det kanske är ett krävande jobb fast mycket värt, enligt två marknadsförare. Om du jobbar för att bli den bästa, kommer du att bli den bästa!

Källor: (1) Framtid.se, (2) Arbetsförmedlingen , (3) Yrkesregistret 2017
Bildtexter till Reportagebilder: (1)
Skribent
Fotograf
Research

Dela

Elevartikel

Amalia Xhabli
17 mar
Elevartikel
Stina Burman
14 mar
Elevartikel
Warner Bros
14 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
01 mar
Elevartikel
© 1994 Castle Rock Entertainment
01 mar
Elevartikel
Omid Batoori
23 feb
Elevartikel
Brook Rushton/Sony pictures
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
23 feb
Elevartikel
IMAGO / Cinema
23 feb
Elevartikel
BILD: Paulo
13 feb
Elevartikel
30 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
29 jan
Elevartikel
22 jan
Elevartikel
Alla, gratis bild från pixabay
11 jan
Elevartikel
11 jan
Elevartikel
25 dec
Elevartikel
19 dec
Elevartikel

 

Redaktionen

23 nov
Professional
15 mar
Professional
14 mar
Professional
06 feb
Professional
04 dec
Professional
14 apr
Professional
13 apr
Professional
12 apr
Professional
11 apr
Professional