Sundsvallslärare blev Årets inspiratör
Av REDAKTIONEN
Publicerad 2018-12-31 22:30
Hur arbetar stora företag med hållbarhet? Vilken betydelse har #metoo för synen på sexuella trakasserier? Det är inga enkla frågor eleverna på Sundsvalls gymnasium tar sig an tillsammans med sin lärare Wiltrud Daniels. Nu tilldelas Daniels Mobile Stories utmärkelse Årets inspiratör 2018.
Motiveringen lyder:
"För att tillsammans med sina elever modigt ta sig an utmanande och aktuella ämnen i undervisningen samt stärka lärandet och det källkritiska tänkandet med journalistiken som metod"
De flesta tänker nog i första hand på SO och Svenska när det gäller att jobba med källkritik. Hur ser du på att jobba med dessa frågor inom ditt ämnesområde, NO?
– Att vara källkritisk och kunna värdera källor, ingår självklart i mitt ämne. Klimatförändringarna är ju ett tydligt exempel på hur viktigt det är. Kunskap i ämnet är ju avgörande för att kunna värdera information om det.
Vad har dina elever lärt sig genom att jobba med Mobile Stories?
– Att de måste gå igenom många steg innan de kan publicera något. Det är ju ganska jobbigt att ange sina källor och att inte bara påstå något man tror sig ha hört någonstans. Det är jobbigt att behöva förändra sin text. Det svåraste för dem har nog varit att när de tror att de är klara med texten så är det saker som de inte riktigt tänkt på som de kan förbättra – göra tydligt, betona eller hitta någon källa för att balansera synen på saken. Det har varit svårt och då är det så bra att det fanns ett publiceringssteg som tvingade dem.
Vad har du själv lärt dig genom att jobba med Mobile Stories verktyg?
- Jag har till exempel inte funderat förut så mycket över hur man citerar olika källor och vilka bilder man få ta och inte och hur man redovisar vem som tagit dem. Det har varit spännande att tillsammans med eleverna lära sig om hur man gör.
Ni har lärt er tillsammans?
– Ja, jag har fått säga att jag är ingen expert heller. Jag tror att det varit roligt för dem att jag sagt att nu sitter vi i samma båt och lär oss det här tillsammans. Att lära sig att hantera appen har gått ganska fort för dem, så där har de varit snabbare än mig.
Tycker du att eleverna har utvecklats när det gäller källkritiskt förhållningssätt under det här projektet?
– De har lärt sig att inte tro blint på allt som de läser, särskilt företags hemsidor där de självklart inte skriver något kritiskt om den egna verksamheten. Det där funderar de inte så mycket över i vanliga fall. Vi har också jämfört hur olika tidningar skrivit om klimatförändringarna den senaste tiden, både lokaltidingar, riksmedia och internationell media och jämfört det med hur det ser ut i flödena. Är det bara negativt eller bara positivt? Då ser de skillnaden och börjar reflektera mer över det och över hur de själva påverkas av det.
Har du jobbat tillsammans med någon annan lärare?
– I ett projekt jobbade jag med en svenskalärare och det passat bra eftersom de jobbat med olika texttyper. Annars har jag jobbat med andra lärare, som i företagsekonomi. Det passade så bra när vi intervjuade företag om hållbarhet. Jag tycker om att jobba ämnesövergripande men det hänger ju på att det passar in i planeringen och hur det passar i olika ämnen.
Kommer du att fortsätta att jobba med Mobile Stories?
– Jag hoppas det. Det är underbart verktyg tvingar en att jobba mer noggrant med källkritik. Det förenklar det här med kamratgranskningen eftersom det är inbyggt i publiceringsprocessen och att det finns en chatt för kommunikation mellan eleverna.
Källor: (1) Wiltrud Daniels
Skribent
Dela
19 jun Elevartikel |
11 jun Elevartikel |
10 jun Elevartikel |
05 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
04 jun Elevartikel |
03 jun Elevartikel |
27 maj Elevartikel |
16 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
15 maj Elevartikel |
17 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
14 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
01 mar Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
23 feb Elevartikel |
15 maj Professional |
23 nov Professional |
15 mar Professional |
14 mar Professional |
06 feb Professional |