Ett paradis på jorden

Publicerad 2018-05-02 06:15

Min fantastiska två-dagars resa till Polen där jag insåg att paradis finns att hitta överallt. Det gäller bara att hitta sitt egna lilla smultronställe. Detta upptäckte jag när min mamma “kidnappade” mig på vår årliga mor och dotter resa.

Något som jag älskar och alltid har tyckt mycket om är att resa utomlands och upptäcka nya klimat. När jag är ute och reser så tycker jag om att ta det lugnt och njuta av min omgivning, och det var precis det som jag fick göra när jag tillsammans med min mamma åkte till Polen. Strax efter min 16-årsdag bjöd min mamma mig på en resa med henne till Polen. Vi stannade två nätter på ett väldigt vackert spa hotell vid namn “Sopot Marriott Resort & Spa”. Det är ett fyrstjärnigt hotell beläget vid havet och är också ett av dom största och populäraste spa hotellen i hela Polen. Hotellet är väldigt stort och ytligt med bara två minuters promenad från stranden.

På hotellet finns det två väldigt fina restauranger, en bar, fyra pooler, jacuzzis, bastur och såklart flera hotellrum. Poolerna och basturna befinner sig på första plan tillsammans med rummen där man får massage, och jacuzzina är strax utanför glasdörrarna som leder in till de stora poolerna. Varje hotellrum ser annorlunda ut och är på sitt eget sätt speciellt från de andra rummen. Något som alla rum faktiskt har gemensamt och som jag älskade var en balkong. Från min och mammas balkong kunde man se ut mot staden och mot en liten campingplats som inte låg speciellt långt därifrån, och från andras balkonger på andra sidan hotellet kunde man se den vackra stranden. Stranden var helt packad med folk som solade, badade, åkte båt tub och åkte parasailing över havet. Det var väldigt mysig stämning på stranden.

Sopot Marriott Resort & Spa är det allra vackraste och lyxigaste hotellet som jag någonsin har besökt eller ens sett i verkligheten. Alla rum har en balkong, en dubbelsäng, ett minikylskåp, en dusch och en otroligt vacker utsikt. På taket av hotellet finns det en stor pool, en bar och solstolar där du kan sola och njuta av utsikten. Därifrån kan man se nästan hela stranden och havet som sträcker sig från den. Att bara vara där uppe med en bra bok i händerna var något av det mysigaste under min vistelse. Omgivningen var så vacker och fridfull att jag inte ens kände behovet av att hitta på något roligt. Det var bara skönt att sitta och småprata med mamma samtidigt som vi såg på utsikten tillsammans. Det kändes på något sätt så magiskt att bara få vara där.

När jag och mamma först kom till hotellet så var vi där några timmar för tidigt för inbokning. Vi hade planerat att bara lämna våra väskor på hotellet och sedan dra ut på stan, men istället blev vi meddelade av en hotellvärd att vårt rum var ledigt och att vi därmed kunde checka in tidigare. Efter att vi hade checkat in och blivit ledda till vårt rum så började vi genast packa upp vår packning och dra på oss våra badkläder. På vår dubbelsäng låg det två vita tygkassar med hotellets logga på och två stycken alldeles för stora men otroligt mysiga morgonrockar. Hela min vistelse på hotellet gick jag omkring i min för stora men mysiga morgonrock och bara njöt av min tillvaro. Vi övernattade en natt på hotellet och var där i två dagar. Den första dagen på hotellet var väldigt mysig och avslappnande då vi konstant växlade från att simma i poolerna, sola på taket och sedan bara ligga och läsa. Någon gång under dagen fick vi även massage på hotellet, och efter massagen fick vi ligga och vila i hotellets “vilorum”.

Nästa dag checkade vi ut från hotellet och bestämde oss för att tillbringa dagen på stranden. Vi låg mestadels under solen och bara läste och någon gång promenerade jag ensam till stan för att titta omkring och försöka hitta något att äta.

Staden låg bara några minuter från stranden och längs kajen som jag vandrade var det fullproppat med stånd och små affärer. I staden var det fullt med folk som stod i olika stånd och sålde bland annat kläder, småprylar och snabbmat. Majoriteten av besökarna och säljarna var polska så det var svårt för mig att läsa menyerna och förstå vad dom betydde. Efter ett tag så hittade jag en kiosk med engelsk meny och kunde äntligen köpa mig en burgare utan några större problem. Jag och mamma klev senare ombord på Polenfärjan igen och begav oss hem igen.

Källor: (1) Marriott, Sopot Marriott Resort & Spa
Bildtexter till Reportagebilder: (1) , (2)