En lärares uppgift är inte att lära ut

Publicerad 2021-04-21 11:07
Pixabay

Tänk dig att ni i So:n ska börja lära er om samhällsekonomi och du är inte ett dugg intresserad, genomgången börjar och du är fortfarande inte intresserad av de nya området. Det är tills läraren drar fram låtsas sedlar och börjar hålla aktion, 9 olika produkter att buda på, en påse algrens bilar som den hetaste produkten på marknaden. Allt detta för att lära oss om prioriteringar inom ekonomi.

Den läraren har gjort mer än bara så för att få oss elever intresserade av det vi ska lära oss om just då. Har ha lurat oss om att skolungdomar ska få samma restriktioner som judarna fick under andra världskriget, fått oss att lyfta böcker över huvudet om och om igen i 5 minuter med fabriksljud spelandes på hög volym för att demonstrera det enformiga, högljudda och tråkiga uppgifterna fabriks arbetare hade under industriella revolutionen. Under en lektion fick vi också rollspela arbetsgivare och arbetssökande under industriella revolutionen för att få oss att inse hur svårt det var att skaffa jobb och hur lätt det var att bli av med jobbet om man trots svårigheterna lyckats hitta ett.

Jag kan inte kräva att alla lärare i hela Sverige ska vara så kreativa eller gå så långt för att få eleverna intresserade. Jag vet också att SO förmodligen är det ämne som det är lättast att göra såna här grejer i, eftersom lektionerna ofta är ganska så långa och det är lätt att komma på scenarion att göra rollspel av om de händelserna redan har hänt. Men vi alla har någon gång suttit på en lektion där läraren bara går på och på om något man inte är det minsta intresserad av, och önskat att man faktiskt var intresserad så att det blivit lättare att hänga med.

En lärares uppgift borde inte vara att bara lära ut, utan också att få elever intresserade av det de lär ut. Eftersom om eleven inte har något intresse för det som lärs ut så kommer eleven inte komma ihåg det ett år senare. Jag skulle kunna glömma bort allt annat om industriella revolutionen men jag kommer alltid komma ihåg hur dåligt behandlade fabriksarbetarna var, och jag hade kunnat glömma bort allt annat om mellan krigs tiden men jag kommer alltid komma ihåg restriktionerna för judarna under den tiden. Jag kommer komma ihåg de här grejerna just för att lektionerna, även om jag inte hade så stort intresse av ämnet, blev intressanta och spännande. Så eftersom jag kommer att komma ihåg de här små grejerna för alltid kommer jag ha svårare att glömma bort hela området, och jag kommer faktiskt ha lärt mig något för livet och inte bara för provet.

Källor: (1) Mig själv
Skribent
Tags: 

Dela

Elevartikel

8 sidor.se
12 maj
Elevartikel
OrnaW
12 maj
Elevartikel
Pexels.com
10 maj
Elevartikel
10 maj
Elevartikel
Nedzad Dzonlic
06 maj
Elevartikel
Anisa Farah
06 maj
Elevartikel
"CC-32" by Trausti Evans is licensed under CC BY 2.0
06 maj
Elevartikel
06 maj
Elevartikel
05 maj
Elevartikel
05 maj
Elevartikel
bild: sara fallenius
03 maj
Elevartikel
BILD: www.pexels.com
30 apr
Elevartikel
BILD: Joshua
29 apr
Elevartikel
29 apr
Elevartikel
29 apr
Elevartikel
23 apr
Elevartikel
23 apr
Elevartikel
23 apr
Elevartikel
23 apr
Elevartikel
23 apr
Elevartikel

Redaktionen

04 feb
Professional
17 okt
Professional
06 maj
Professional
02 feb
Professional
29 jan
Professional