publishing_theme: 
Periwinkle Gray
uri_name: 
vasterviks_gymnasium

Victoria Benedictsson

Publicerad 2018-06-07 10:30

Författarinnan Victoria Benedictsson satt på sitt rum på hotellet Leopold i Köpenhamn under en av sommarens varmaste dagar. Året var 1888. Hon höll rakkniven på darrande händer innan hon tog ett djupt andetag och sedan stadigt skär av halsvenen. Victoria Benedictsson var 38 år när polisen fann henne på rummet den 22 juni, man vet att hon begick självmord men ingen vet ännu varför.
 

 

 

Vi har åkt till Skåne, till byn Domme där Victoria föddes den 6 mars 1850 på gården Charlottenberg. Där bodde hon med sin mamma och pappa som var inflyttade på gården 1836 och som innan kom från Trelleborg. På tåget ner till skåne har vi läst Victorias gamla brev som vi har fått låna, där står det att Victoria var ett sladdbarn, då det första meningen att hon skulle komma till världen med tanke på att föräldrarna inte hade många år kvar i livet samt hade väldigt svårt att komma överens. Under den tid hon bodde på gården delade de upp tiden så att halva dagen var hon med sin far och andra halvan av dagen med sin mor. Av de lärdomar hon fått av sina föräldrar började hon i 15 års ålder med sitt skrivande. Hon skrev bland annat brev till hennes väninna Edla Bergwall där hon nämner lite om gården till henne men aldrig i positiva ordalag.

Under hennes liv på gården Charlottenberg gick hon under flicknamnet Victoria Maria Bruzelius och det var inte förens hon gifte sig som 21 år gammal med den dubbelt så gamla postmästaren Christian Benedictsson som hon tog över efternamnet Benedictsson. Victoria var en duktig konstnär och hade stora drömmar om att flytta till stockholm för att studera konst men hennes far sade nej och det var därför som hon tog beslutet att gifta sig. I giftet sällskap flyttade de till Hörby för att fortsätta sitt liv tillsammans, men livet i äktenskap och plikterna i ett äktenskap blev en stor chock för den unge Victoria då livet i Hörby var mycket instängt och krävande. I hennes äktenskap med Christian fick de två barn tillsammans Hilma-Margareta som föddes 1873 och dog i en ålder av 8 år på grund av nervfeber samt Ellen-Helena som föddes 1876. sorgligt nog blev dock livet för Ellen-Helena mycket kort då hon dog i spädbarnsålder endast en månad efter födseln. Men Christian som var gift sen tidigare och nu var änkling hade sen tidigare flera barn.

Fotograf okänd

Vi diskuterar när vi går runt på gården att vi tycker att det är väldigt märkligt att man inte får följa sina drömmar, utan att man ska ingå i den typiska kärnfamiljen som finns (mamma, pappa, barn) samt att man som kvinna ska behöva sluta följa sina största drömmar. Vi ställer en följdfråga till oss att tänk om det skulle vara tvärtom? Att mannen ska behöva ge upp sina drömmar för att man ska gifta sig med en dubbelt så gammal kvinna. Området där Victoria hade sin familjegård är i nuläget väldigt slitet och husen är mycket färre än vad de var för 100 år sedan. Efter Victorias bortgång så reste människorna omkring henne en stor sten till minne av henne intill vägkanten. Vi går fram till den och på dessa hundra år har den blivit väldigt sliten men vi kan nästan ta på den stolthet som finns bakom stenens historia av Victorias tid i livet.
På stenen står det “ Här föddes VICTORIA BENEDICTSSON (Ernst Ahlgren ) den 6 mars 1850."

Vi lämnar gården för att ta ett tåg till Malmö för ett besök på stadsbiblioteket i hopp om att hitta några av hennes kändaste exemplar. Något vi redan visste var att vi inte kunde leta under namnet “Viktoria Benedictsson” med tanke på att Viktoria skrev under det manliga namnet Ernst Ahlgren. Att vara en kvinnlig författare under 1800-talet var inte populärt då kvinnor inte ska vara synliga utan kvinnan ska bara vara i hemmet medans mannen skulle jobba, skriva litteratur och ha hand om den sociala biten. På grund av detta så valde då Victoria att skriva under under pseudonymen Ernst Ahlgren. Bibliotekarien visar oss till ett av de avlägsna rummen där hennes böcker finns, böckerna är dammiga och är väl använda. Hon tar fram böckerna samtidigt som vi får sätta på oss tyghandskar för att böckerna inte ska förstöras. Den två böcker vi får framför oss är romanen “Pengar” som kom ut 1885 och hennes andra roman “Fru Marianne” kom ut 1887, båda böckerna väldigt nära på hennes död. Detta är två böcker som har mycket samhällsproblematik i sig eftersom Victoria ägnade mycket tid och utrymme för kvinnans plats och roll i äktenskapet och samhället.

 

Hennes mest kända bok “pengar” handlar mycket om en unga flicka vid namn Selma som ingår i ett resonemangsäktenskap med en mycket rik patron. Eftersom det på den tiden var mycket vanligt att mannen var mycket äldre än kvinnan så upplever Selma bröllopsnatten som en våldtäkt. Eftersom Selma är liten och okunnig medans mannen har haft tid och säkert ett äktenskap innan detta äktenskap med Selma. I boken bestämmer sig därför Selma för att bryta upp från det skeva äktenskapet. “Pengar” riktade stark kritik mot rådande äktenskapskonventioner och många säger att “Fru Marianne” kan ses som en del två av boken då den ses som ett svar på tal angående hur gott äktenskap skulle fungera och boken har uppfattas som ett konservativt inlägg i 1800-talets sedlighetsdebatt och man såg romanen som en så kallad “damroman”.

Vi grävde ytterligare i hennes historia i författarlivet och hittade en roman om legat dold i arkivet sen 1876 och är en följetongsroman på 164 sidor vilket var ett av hennes första verk. Romanen heter Sirenen och publicerades i Sydsvenska Dagbladet hösten 1876 under pseudonymen Tardif. Victoria som är kvinna blev förstås skrattad av redaktören Carl Herslow först då han var mycket tveksam om detta, men efter väldigt många underhandlingar som hon gjorde så fick hon tillslut över Herslow på hennes sida och romanen publicerades. Folket kan läsa den som en sorts lättare förströelse men på ett djupare drag tar romanen med dig på en resa in på författarinnans livssituation och livsuppfattning.

Vi tar tåget till Köpenhamn och vi småpratar med varandra om faktan att under Victorias 38-åriga liv så var bara 4 av dessa i aktivt författare skrivande, vilket vi blir väldigt imponerade av att det var under så kort tid. Anledningen till att hon började satsa mer på skrivandet var för att hon under den största delen av sitt liv var fast i en bensjukdom. Styvdottern Mattis trodde den uppstod när hon var på vinden och stökade och fick ett kistlock på benet som då orsakade en benhinneinflammation vilket dåtidens läkare inte kunde bota. Victoria genomled därav många operationer och blev sängliggandes under många år, därav att hon kunde använda tiden i sängen till skrivandet vilket vi alla idag ska vara evigt tacksamma för.

Nästan framme i Köpenhamn tar vi fram brevet från Victorias levande tid där vi läser att hon under hennes sängliggande tid framstod som en mycket produktiv och aktiv författare inom skrivandet. Men närmare in i sin psykiska hälsa var hon mycket och väldigt sjuk samt en väldigt depressiv person. Trots hennes psykiskt dåliga hälsa så var inte inte den sängliggande typen under hennes sista år i liv då hon skrev mycket om hennes resor mellan Paris Stockholm och Köpenhamn. I slutet av livet inledde hon även det korta och olyckliga äktenskapet med Georg Brandes vilket var en dansk författare bofast i Köpenhamn. Victoria var fortfarande mycket sjuk men kunde ta sig fram med hjälp av kryckor som underlättade hennes vardag jämfört med för tidigare år då hon var helt sängliggandes. Som tidigare nämnt var Viktoria in i det sista en mycket aktiv författare med mycket släpp även under relationen med Georg Brandes som inte var den stöttande partnern när de kom till hennes olika verk då han var en extrem kritiker.

Det börjar bli sent och vi checkar in på hotellet Leopold, samma hotell som Victoria tog sitt liv på den 22 juli. Innan vi somnar diskuterar vi vart hennes motivation kan ha funnits till skrivandet under tiden hon fick så mycket kritik av Edvard och Georg. Diskussionen pågick länge och vi kom fram till att vi aldrig skulle kunna klara av den kritiken av sin älskade

Morgonen därpå går vi ner till frukosten och vi fortsätter våran diskussion fast idag pratar vi om vart hon fick sin inspiration ifrån. Det fanns inget internet på den tiden och hon var mycket sängliggande. Kan de då varit så att hon folk måla teckningar som hon kunde ta inspiration ifrån eller tog hon mycket av sina egna tankar och funderingar in i böckerna. Vi har många funderingar och tankar som vi inte kan få svar på. Efter frukosten gick vi till rummet igen och samtidigt slår den tragiska tanken oss båda. Det var på denna plats Victoria satt, där i sitt rum på hotellet Leopold. Med en darrande hand tog ett stadigt tag om rakkniven innan hon fick modet att dra ett raskt drag rakt över halspulsådern. Det som är mest tragiskt är tanken att ingen vet varför, varför hon led så mycket av sitt liv på jorden att hon valde att avslutade det. Många spekulerar om att det är det olyckliga förhållandet med maken Georg som blev sista droppen och vi önskar att hon kunde var här idag, på hotell Leopold med oss för att ge oss de svar som alla spekulerar kring.
 

Källor: (1) vickan, (2) vckan , (3) vickan
Skribent
Fotograf
Research

Gustaf Frödings livshistoria

Publicerad 2018-06-07 06:45

Författare av färglös karaktär, där deras sätt att uttrycka sig både i litteratur och media upplevs som konkurrentens finns det mängder av. Däremot en författare vars val av ord både lyckas rättvist illustrera hembygdens idyll och samtidigt häpna det svenska folket genom att vara Sveriges senare 1800-tals manliga svar på Kim Kardashian är begränsat. Trots omtalade rubriker lyckas Förding närmare 110 år senare vara en av Sveriges mest folkkära författare. 

 

 

 

Senvintermorgonen är vaken, och likt varje onsdag står en lektion i ämnet svenska på schemat. Läraren startar projektorn, redo för att informera om dagens uppgift. Somliga fylls av idéer på en gång, och börjar med uppgiften. Två pojkar, jag och Hampus har inte samma tur, utan sätter oss i ett avskilt rum för att “brainstorma” fram en idé. Vi slås av tanken om att behandla en författare som ej endast har påverkat oss i form av skönlitterära romaner, utan även genom tankeväckande poesi. Rör man sig därefter vidare, djupare in i författarskapets snåriga djungel finns det endast en författare som lyckas uppnå kraven om tankeväckande poesi och ögonbrynshöjande skandaler- Gustaf Fröding.

Ur den fridfulla värmländska hembygden föds en av Sveriges ledande lyriker. En man vars liv är uppbyggt av sorg och psykisk ohälsa, och som samtidigt är folkkär och ihågkommen av generationer efter sin tid. Året är 1860, en tidig sensommarmorgon 22 augusti i Karlstad landsförs. Gustaf Ferdinand Fröding och Anna Eleonora Emilia Agardh har just fött sin första son, Gustaf Fröding. En son som föddes in i en tidigare förmögen familj, vars förmögenhet senare vände till en nedåtgående kurva av ekonomiskt- och psykiskt lidande, vilket kom och forma Gustaf Frödings eget sjukdomsmedvetande. Hans far, Gustaf Ferdinand Fröding, hade fötts in i förmögenhet genom att hans egen far var brukspatron och skogsägare som hade skapat sig en stor förmögenhet. Likaså Frödings mor, Emilia Agardh hade en berömd far, som var biskop i Karlstad med en hemkänsla i det ekonomiska och kulturella ledande skiktet i Värmland. Plötsligt, vid Frödings födsel lämnade hans far deras familj och försvann på en två år lång utlandsresa. Strax därpå drabbas hans mor av förvirring och måste söka läkarvård i Danmark. Under denna period förlitade Gustaf Fröding och hans familj på sina övriga släktingars gästfrihet, eftersom de levde hos dem under en längre period.

Henri Osti

Under Gustaf Frödings skolgång lyckades han först samla ihop medelmåttiga betyg jämfört med övriga elever, men ju längre tiden gick desto mer sjönk hans prestation vilket till slut resulterade i att han blev tvungen att gå om en klass. Trots sina motgångar i skolan lyckades han i juni 1880 ta studenten. Det som ofta förvånar folk är hur han, trots sina svaga resultat i skolan, lyckas bli en sådan framgångsrik poet. Under hans gymnasieår medverkade i den litterära gymnasistföreningen i Karlstad, vilket tyder på en känsla för skrivande. Han ansågs även som en begåvning inom historia samt påläst om det mesta.

Den senare delen av Frödings studentliv möttes han av en dramatisk, och i efterhand tragiskt vändning. Han började sitt studentliv på Uppsala universitet tidigt på hösten år 1880 för att läsa statsvetenskap och lyckades otroligt nog klara latinskrivningen samma termin med godkända resultat. Detta tyder på att Fröding var en mycket intelligent man, vilket senare bekräftades när han skrev likaså intellektuell och poetisk lyrik. Det var ej endast frid och fröjd under hans studieår, utan hans studerande drog in han på en annan mer mörk stig. Stigen visade sig vara en periodvis återkommande behov av överdrift i form av alkoholism och sexuella beroenden, vilket satt spår i hans liv då det följde honom livet ut bestående av psykisk ohälsa och kontroversiell lyrik. Hans sinnessjukdom blev en betydelsefull källa till hans skrivande, vilket fick honom att skriva ett flertal vackra verk som från början inte ansågs som opassande ty de innehöll perverst innehåll, men på senare komma påverka Frödings karriär negativt. Från början ansågs hans “snuskiga” verk romantiska, såsom när hans skrev verket Köpa kärlek för pengar där hans beskrev en fuktig afton i källaren samt Flickor, vilket endast ansågs som ett normalt utlopp för hans ungdomsglädje. Att detta förekom förvånar en inte eftersom kvinnosynen i samhället inte var lika utvecklad och rättvis under denna tid, vilket gjorde att människor inte ifrågasatte uttalanden eller lyrik med diskriminerande innehåll. Hade detta förekommit i det samhälle vi lever i nu skulle det ge omedelbara konsekvenser.

Efter Gustaf Frödings senare studieår fortsatte han djupare in i sitt depressiva mörker, där skuldkänslor var drivmedlet, vilket resulterade i en allt svårare psykos med en rad självmordsförsök. Under hans periodvis depressiva tid led han av grov förvirring. Detta bekräftas ty han från slutet av 1898 genomgick behandling på ett mentalsjukhus under sex år. Det fascinerande, innan denna mörka period i Frödings liv, var att han lyckades färdigställa samlingarna “Gralstänk” från 1898 och “Nytt och gammalt” från år 1897. Enligt en artikeln “Gustaf Fröding” från författarlexikonet Alex.se, behandlar diktsamlingarna poetiskt svåra språkliga abstraktioner såsom tingens enhet och tillståndet för vad som är ont och gott, vilket Fröding skickligt lyckades beskriva.

Trots en beständig spiral av illa välmående lyckades Gustaf Fröding stundtals må bättre på grund av aktsam vård, men han depression kom alltid att kvarstå. Fram till att hans ohälsa blev ett dödligt faktum, förblev han en man med ständig depression vars sista tid förflöt på ett lantställe i Gröndal på Djurgården i Stockholm. Gustaf Frödings sista dag som en levande man var den 8 februari 1911 och hans begravning slog hårt på det svenska folket i form stor sorg och manifestation.

Året 1891 utger Gustaf Fröding sin första diktsamling under titeln “Guitarr och dragharmonika”. En samling på 59 dikter indelat i fyra olika avdelningar, “värmländska låtar”, “griller och grubblerier “stämningar och stämningsbilder” och “likt och olikt”. Redan här ser man på Frödings originella sätt hur han använder språket till att få texterna att likna musikaliska stycken samt en vridning på orden för att framhäva en tydlig dialekt i textform, något som kom att känneteckna Fröding i hans karriär. 

Mando Diao

År 1898 gavs Frödings dikten “en morgondröm” ut i sex avsnitt. En dikt som än idag får ta hård kritik och fortfarande är klassad som en mycket kontroversiell text. Idag på helt andra grunder än 1896 men lika hårt stämplad för det. När dikten först kom ut recenserades den av Karl Warburg och fick ta många smällar för sin samlagskildring och för den tidens snuskiga uttryck. Idag hade den förmodligen fått ta hård kritik för sin skildring av den ariska kvinnan. Dikten lyfter fram ett land där den ariska rasen härskar, nakenhet och skönhet betraktas som vardag.Fröding fick genomgå en rättegång efter att diktsamlingen släpptes men friades efter två timmars överläggning.

Fröding har idag verk som i princip hela svenska folket har hört åtminstone en gång utan att dem förmodligen vet om det. “Strövtåg i hembygden” som för första gången släpptes 1896 ur diktsamlingen “Stänk och flikar” är en skildring av en man som återvänder hem efter att ha förlorat sin far. Rakt igenom handlar texten om hur han går igenom det vackra landskapet kring “Alsterns dal” där barndomshemmet ligger. Dikten är full av sorg och saknad och lämnar läsaren med en tom känsla i kroppen. 

År 2012 gjordes en nyinspelning av dikten av den svenska indiegruppen Mando Diao som nådde etta på svensktoppen och slog rekord på 86 sammanlagda veckor. Låtens framgång är förmodligen baserat på den mjuka tonsättningen som är lagd på den vackra, sorgliga texten som fortfarande tilltalar svenska folkets öron. Till skillnad från andra författare genom tiderna lever Frödings verk kvar ibland oss i modern musik. Hans texter förblir en inspiration för författare samt musiker än idag. Dagens samhälle kommer alltid bevara minnet av en av Sveriges ledande lyriker.
 

Källor: (1) Gustaf Fröding, (2) Gustaf Fröding, (3) Alex.se
Skribent
Fotograf
Research
Video

August Strindberg

Publicerad 2018-06-07 06:45

Människan med ett författarskap som i sin helhet omfattar närmare sjuttio band och oräknat över 10 000 brev. Han som skapade konflikter och debatter som kom att bli orsaken till ett nytt litterärt skrivsätt. En av Sveriges mest kända litteratur författare, dramatiker och tillbakadragna personlighet. Människan som visar sitt liv genom sina böcker. August Strindberg. Författaren utan gränser. 

 

Året 1849 faller det tunga regndroppar från himlen. Klockan 9.00 samma dag föds Johan August Strindberg i det stora huset, Sundhetskollegiets hus, som då var beläget på Riddarholmen i centrala Stockholm. Riddarholmen bestod liksom idag av Riddarholmskyrkan, Gråbrödraklostrets kyrka och där Birger Jarls torg omgavs av palatsen vid namn Sparres, Wrangels och Stenbocks, som ger känslan av den svenska stormaktstiden. Den mäktiga statyn som är utformad till Birger Jarl, avskärmades av Hessensteinska palatset. Den wrangelska backen leder med sin lutning ner mot Norra Riddarholmshamnen och Riddarfjärden. Strindbergs barndomshem kom senare att rivas år 1863. Strindberg var vid denna tid tredje syskonet i syskonskaran som senare skulle bestå av hela sju barn. Redan på fädernet tillhörde han en känd borgarfamilj. Detta då hans pappa jobbade som ångbåtskommissionär och var ansvarig för godstrafiken på Mälaren och Göta kanal. Hans mor, Eleonora Ulrika Norling, hade däremot levt ett enkelt liv som en religiös värdshusflicka.

Författaren August Strindberg levde ett hektiskt liv med hela tre äktenskap och fem barn. Han hann med långa utlandsresor, att bo på flera hemadresser, vara med i flera rättsprocesser, att besitta otaliga vänskapsförbindelser och hysa brytningar som i antal nästan var lika många. Under denna tidsepok var det mycket ovanligt med långa utlandsresor och att inneha och bryta vänskapsförbindelser. Bara tanken om att åka på utlandsresor var för många svår att förstå. Varför skulle de lägga pengar på något som inte i gengäld gav dem ett stabilare liv. De enstaka tankar som fanns om resor under denna tidsepok var ideén om att utvandra till Amerika som endast några hundra år tidigare upptäckts av resenären Christofer Columbus. Under tiden som August levde var det vanligt med att ha flera äktenskap och gifta om sig. Däremot hade befolkningen precis fått anpassa sig till den nya kyrkohandboken som menade att kvinnan numera inte längre skulle vara undergiven sin man. Hon skulle vara sin egna individ och även det i de högre stånden.

Wikimedia

Under Strindbergs livstid upptäckte han olika vägar. I hans unga år provade han på läkarstudier. Senare därefter även elevskolan på den Kungliga dramatiska teatern. Det är allmänt känt att han 1867 inledde studier vid universitetet i Uppsala. År 1870 får han sitt första drama, efter mycket hårt slit, uppfört på Dramaten. Detta var den 13 September och pjäsen hette I Rom. Denna betraktas än idag som ett historiskt drama. Pjäsen blev mycket uppskattad och fick fina recensioner, trots detta var Strindberg själv riktigt missnöjd och som följd hade han tankar och vilja att dränka sig. Ett år senare får han ett kungligt stipendium för att fortsätta sina estetiska studier vid universitetet där han studerade under professorn Carl Rupert Nyblom och där skrev han sin kandidatuppsats om den danska dramatikern Oehlenschläger.

1872 flyttar Strindberg åter till Stockholm efter en krasch med sin estetik professor. Denna flytt leder inte tillbaka till de rika och fina kvarteren som han växte upp i, utan denna gång blev flytten till de eländigt fattiga kvarteren i stadens utkanter. Han försöker försörja sig som frijournalist vilket inte går vägen. Han skriver under denna period ett betydande drama, Mäster Olof, som senare refuserades av Kungliga Teatern.

1874 anställs han av Kungliga biblioteket i Stockholm som e.o. amanuens. Där fick han en ekonomisk och social trygghet och fortsatte sitt arbete på platsen fram till 1882. När det blev året 1877 gifte han sig med Siri von Essen och äktenskapet höll fram till 1891. Två år senare gifte sig Strindberg med österrikiskan Frida Uhl. Under äktenskapets gång åtalades Strindberg för tryckfrihetsbrott 1884 i samband med utgivandet av Giftas men frikändes. När äktenskapet tog slut 1897 flyttade han åter utomlands. Han besökte då Berlin och Paris, där han genomgick en psykisk kris, som han skildrat bland annat i Inferno. Han vistades efter hemkomsten i Lund och gifte sig för en sista gång 1901 och då med kvinnan Harriet Bosse. Äktenskapet höll i tre år innan Strindberg avled.

August Strindberg, författaren utan gränser som år 1899 slog igenom med romanen Röda rummet, är en av Sveriges mest omtalade författare genom tiderna. Han beskrivs av Strindbergssällskapet som en av den svenska litteraturens största personligheter, vittomspännande, motsägelsefull, hänsynslös iakttagare av sig själv och andra. Strindberg beskrevs i ung ålder som en begåvad och inspirerad vetenskapsman, utmärkande huvudsakligen som en modern kulturhistoriker framförallt med sina böcker Gamla Stockholm och Svenska folket. Strindberg skrev många olika verk under sin livstid. Några utav de mest uppmärksammade verken heter: Giftas, Fröken Julie och en av de mest omtalade, Röda rummet.

Fröken Julie är en tragedi från 1888 som förespråkar kampen mellan könen, men handlar även om samhällets klasskillnader. För att bäst beskriva verket och dess koppling så behöver vi sätta oss in i karaktärernas personligheter. Fröken Julie är en av huvudpersonerna, vars mor har uppfostrat henne till att tänka och bete sig som en man. Vi kan se genom Julies personlighet att Strindberg ville få fram budskapet om att det inte bara finns de två idealkönen och förmedla att det endast var acceptabelt i samhället att människor endast får bete sig som en idealman respektive en idealkvinna. Då idealkvinnan är utformad till att vara den hon skulle vara redan för flera hundratals år sedan är det inte konstigt att författaren väcker åsikter och tankar hos andra. Kvinno- och mansrollerna var och är normer som ska följas och att Strindberg just bröt denna, kan vi tänka oss skapade stora konflikter mellan både Strindberg och folket. De andra karaktärerna i boken är utformade till en betjänt som vill jobba sig i upp i klassamhället och även en kokerska i huset vars personlighet är väldigt stabil och symboliserar den norm som kvinnans besitter.

Unknown

Fröken Julie förhåller sig till naturalismen som menar på att karaktärerna i det så kallade dramat ses som ett resultat av de omgärdande faktorerna som exempelvis den miljö man hamnar i. Personen Fröken Julie hamnar i en miljö där mamman uppfostrar henne att agera och tänka som en man, vilket tyder på de naturalistiska perspektivet som Strindberg hade.

Strindbergs skickliga och konspiratoriskt sätt att skriva på var tydligt riktad mot olika mål han ville uppnå. Som i exempelvis Giftas 1 och 2 som utgavs 1884 och 1886, skrev han en novellsamling med tema som kärlek och äktenskap. Han visar upp en annan sida av sig själv och sin kritiska kvinnosyn som ändrats under årens gång vilket delvis är på grund av de upplevelser han fått från sina egna äktenskap. Däremot är det inte bara den kritiska kvinnosynen som framkommer i dessa noveller. Han kritiserar även kyrkan, han förlöjligar den och menar på att den kristna traditionen konfirmationen är ett bedrägeri. Vi väljer därför att citera honom när han påpekar att vinet och brödet som tilldelades på den kristna konfirmationen var; Högstedts Piccadon à 65 öre kannan och Lettströms majsoblater à 1 krona skålpundet. Detta gjorde att Strindberg inom kort blev åtalad. Här kan vi se att hans åsikter som kom fram via verken gjorde många ur befolkningen upprörda och detta var inte den sista upprörande boken Strindberg kom att skriva. Men detta tyder även på att kyrka fortfarande besatt en väldigt stor makt.

Strindbergssällskapet menar på att Augusts böcker inte var de enda som var svåra att tolka utan även hans liv bestod av ett svårtolkat konstverk. I böckerna Tjänstekvinnans son och Inferno framgår de att han diktar sitt egna liv. Beviset leder oss till citatet som står skrivet i Strindbergs Ockulta dagbok. Vi citerar; Tänker över mitt liv så här: Är det möjligt att allt rysligt jag har upplevt är satt i scen för mig, att jag måtte kunna bli dramatiker och skildra all själiska tillstånd och alla situationer. Dramatiker var jag vid tjugo år. Men hade mitt liv förflutit lugnt och stilla, hade jag inte haft något att skildra.

Det är inte märkvärdigt att August Strindberg just har blivit en av Sveriges mest omtalade personer. Med romanen Röda rummet visar han tydligt att kritiserande och konspirerande texter väcker tankar hos medborgarna. Romanens namn har inspirerats från det rum, med möbler klädda i rött, på Berns salonger, där Strindberg spenderade sina dagar med sina vänner.

Boken i sig skriver Strindberg om den unge ämbetsmannen Arvid Falk som lämnar sitt liv som ämbetsman för livet som författare. I den samhällskritiska berättelsen får vi även följa målare och filosofer som befinner sig i hans omgivning som besitter kritiska ekonomiska situationer. Romanen tar oss genom samhällets olika klasskick där Arvid Falk och hans vänner strosar omkring på Stockholms nu obefintliga områden. Dess Stockholmsskildringar och samhällssatir står för motivet i boken, men även den humoristiska skildringen mellan huvudpersonen Arvid Falk och hans vänner och bekanta. Satirerna riktar sig främst mot ämbetsmans världen och dess ideal, som under senare tid kom att utveckla den så kallade Strindbergsfejden. De erfarenheter som han tagit med sig från tiden i Stockholms slumtrakter visar sig genom alla de 360 sidorna i boken.

Röda rummet ger oss en rad vilda diskussioner mot den överklass som präglades av präster och borgare. Under denna epok var korruption en stor del av vardagen. Korruption inträffar när högre satta människor tar emot mutor för att göra någonting gott för de lägre satta. Romanen är skriven med ett realistiskt perspektiv som omfattar den bittra sanningen och den oförskönade vardagen hos människorna.

Temat i boken grundar sig i lyckande och misslyckande, om hur deras livsideal är en spelbricka i om de misslyckas eller inte. Detta framkommer när personerna i boken antingen lyckas eller misslyckas beroende på livsidealen. Det som står i centrum för romanen är den negativa grundinställningen till samhället och människorna som kontrolleras och förkastar.

De olika personerna i boken står alla för olika personligheter och de syns i hur de lyckas i livet. Ygberg, som är en utav personerna vars yrke är skådespelare, visar att man kan lyckas i livet genom att tacka ja till de jobb som Arvid Falk tackade nej till. En annan person är målaren Sellén som anstränger sig hårt för att slutligen kom att bli etablerad. Arvid Falk lyckas tillslut att bli författare genom hårt arbete och genom att trotsa de ideal som 1800-tals samhället framställs. Att överge sitt liv som ämbetsman för att bli författare, var inte vanligt under denna tid.

I romanen, så förekommer två typer av syner, nämligen idealism och realism, vilka ställs mot varandra i form av två karaktärer. Dessa två karaktärer symboliseras som Arvid Falk och Herr Struve. Deras karaktärsbeskrivningar inriktar sig på idealism respektive materialism. Ett exempel på detta är att Arvid i stora drag eftertraktar frihet och sanning, i synnerlighet förbättringen av samhället. Herr Struve däremot eftertraktar överlevnad och en högre levnadsstandard.

Strindberg använder sig av satir i röda rummet, vilket i sin tur retade upp en hel del människor. Det kommer fram genom hans skoningslösa vis att skriva om samhället. Han blandar samhällskritik med samhällssatir genom hela romanen. Även beskrivningen om ämbetsverken kallas för satir. Detta kommer fram genom att beskrivningarna av tjänstemännen och verksamheterna är ironiska och löjeväckande. Ett exempel är namnet på myndigheten där Arvid Falk arbetat som anger att det är fråga om satir.

Det som många har uppmärksammat, bland annat en blogg, är att det om kvinnor inte uttalas mycket om. Sidorna är få och speglar förmodligen kvinnans begränsade plats under 1800-talet.

 Exakt en månad efter att sjöjätten RMS Titanic sänktes till Atlantens botten 1912, somnade en av våra mest storslagna dramatiker in. 14 maj, Strindbergs sista dag, kom att bli en sorg för många människor, då den moderna litteraturens genombrott var på anledning av just den store dramatikern Strindberg. Han är inte bara en av Sveriges största dramatiker utan kom även att bli en stor internationellt berömd författare med utgivna böcker på ett flertal språk. Med sitt satiriska skrivsätt och sätt att skriva om verkligheten skapade August både fiender och efterföljare. Men oavsett om August hade ett sätt att skriva på som inte alla förmodade att gilla, så kom han att bli en viktig del i framtiden. Han skapade något som ingen annan tidigare gjort, vilket vi anser är något helt magiskt. För frågan är vart hade vi varit nu om inte någon vid namn August Strindberg motsatte sig de irrelevanta samhällsinstitutionerna och inte framfört realismen.
 

Källor: (1) August Strindberg, (2) Strindbergs liv, (3) Gamla stan sällskapet , (4) Litteratur Magasinet, (5) August Strindberg, (6) Populär historia, (7) Christofer Columbus, (8) August Strindberg
Skribent
Research

"Jag var tio meter från lastbilen"

"Jag var tio meter från lastbilen"

Publicerad 2017-04-07 13:45

Peter Ekberg var bara tio meter från lastbilen som körde in i en folkmassa utanför Åhléns i centrala Stockholm på fredagseftermiddagen. 

 

Peter Ekberg promenerade från arbetsplatsen till Slussen när han plötsligt hörde att folk började skrika bakom honom. 

 

– Jag vände mig om och såg en stor Spendrups-lastbil komma körande in i folkmassan. Det var väldigt skräckfyllt. En del hann kasta sig åt sidan, men jag såg två som blev påkörda. En kvinna fick sitt ben skadat och en ung tjej hamnade under lastbilen. Hon såg livlös ut, säger han. 

 

Elevartikel

FOTO: GGAADD
18 jun
Elevartikel
Bild från DN 1966. Fotograf okänd.
15 jun
Elevartikel
pixabay.com
12 jun
Elevartikel
Pixabay.com
12 jun
Elevartikel
07 jun
Elevartikel
07 jun
Elevartikel
07 jun
Elevartikel
Tillåten bild från google
01 jun
Elevartikel
Magnus Lejhall/Bildbyrån
02 maj
Elevartikel
Alex Mcabe
02 maj
Elevartikel