Livet med lastbilen på vägen

Publicerad 2018-04-10 17:30

Mathias Elveberg är snubben du ska ringa om du vill ha en sak från A till B. Körandes med dom tunga lasterna så kör han ofta flera ton på släpet. Jag följer med honom en dag för att se hur det är.

 

Jag träffar Mathias Elveberg på macken i Länna efter att han har köpt en macka. När han har ätit klart så går vi till hans lastbil och sen så tankar han lastbilen för dagen. I lastbilen så finns nästan allt som man kan behöva för långa bilturer. En mikro för att värma mat och annat. En kaffebryggare för att kunna orka så långa sträckor. En säng som han kan sova i om det skulle behövas. Men det finns också en promillemätare som han måste använda om han har stått stilla med bilen i över 30 minuter. 

Mathias jobbar med att köra lastbil och leverera saker till olika ställen. Han kör en lastbil med ett släp som kan ha flera ton tung last på. Han har jobbat med att köra lastbil i två år. Han jobbar på olika ställen i landet. Han har levererat saker från Umeå ända ner till Malmö. Han har mycket erfarenhet av bilar och lastbilar och efter många år med meckande i verkstaden och en tid med hans drömyrke att köra bärgningsbil så ville Mathias bara köra lastbil. 

Varför valde du att köra stora laster?

- Jag har alltid kört lastbil på olika sätt och när jag bytte till att köra lastbil bara så tänkte jag att det bara är roligt att köra stora grejer. 

Jag frågar Mathias:

Vad är det bästa med ditt jobb? 

Han svarar snabbt och klart: 

- Friheten tror jag är det bästa med jobbet. Sen så tycker jag att det alltid är roligt att köra stora saker. 

Finns det några nackdelar med att köra ett så stort fordon?

- Ja, det finns platser som har förbud på för stora eller för tunga fordon. Som till exempel i Stockholm så får man inte ha stora lastbilar på gatorna om man inte har dispens.

Finns det någon speciell utbildning som man behöver för att kunna jobba som lastbilsförare?

- Nej, det finns ingen direkt utbildning men man måste gå YKB (Yrkeskompetensbevis), en utbildning på Trafikskolan. Man måste också ha lastbilskort för den klassen man ska köra. Som till exempel om man tar körkort för att köra lätt släp så kan man inte köra lastbilar med tungt släp. Men om man tar körkort för tungt släp så kan man köra lätt vikt också. Men först så måste man ha ett lastbilskort. 

Vem som helst kan jobba med att vara lastbilsförare men det är mer en livsstil än ett yrke så om man har en familj och flera intressen så kanske det inte är det bästa valet eftersom att det sämsta med jobbet kan vara de långa och obestämda arbetspassen. Man kan liksom börja jobba kl 5 på morgonen och vara klar till kl 10 på kvällen. 

Men så finns det en sak som heter färdsjournal som dokumenterar nästan allt man gör. Den håller koll på hur länge man kör och den säger till när man ska ta en halvtimmes paus. Men den kan vara besvärlig eftersom att om man ska åka långa sträckor till exempel till Umeå så kan man åka dit med en paus emellan men när man är framme så får man inte åka längre så man kanske inte kommer samma dag så då får man sova i lastbilen. 

Efter att Mathias har lastat på flera ton av betongväggar så åker vi mot ett bygge i Gröndal. 

På vägen till bygget frågar jag:

Vad är det coolaste du har fraktat?

- Jag har fraktat en träbåt som var värd en och en halv miljon. Några dagar senare så fraktade jag en båt som jag senare fick reda på var värd nästan tre miljoner. 

Vad är det vanligaste du fraktar och vart är det vanligaste att du levererar saker? 

- Det är nog krandelar för de stora tornkranarna. Dom fraktar jag oftats till Flen som är det staden som jag oftast levererar saker till. 

Mathias berättar om det värsta som har hänt han på vägen: 

- Det värsta som har hänt mig är att en person körde in i min lastbil utan några större skador. Sen så ringde jag och polisanmälde den personen.

När vi kommer fram till Gröndal så lastar Mathias av betongväggarna med hjälp av byggarbetarna. Sen så åker vi därifrån. Han släpper av mig vi närmaste busstation så att jag kan åka hem. 

Lastbilen åker iväg och brummar högt i vinterkvällen. Jag går hemåt med en kurrande mage och en bra dag i bagaget.

 

Källor: (1) Mathias Elveberg
Skribent
Fotograf
Research

Dela

Elevartikel

05 nov
Elevartikel
Foto: Emilia Heikel
27 sep
Elevartikel
Tilda Brandin
27 sep
Elevartikel
27 sep
Elevartikel
Foto: Kajsa Ekholm
27 sep
Elevartikel
26 sep
Elevartikel
Foto: Emelie Rönnborg
26 sep
Elevartikel