Intervjuprojekt öppnade för nyfikna frågor

Publicerad 2018-10-03 19:00

De går på samma skola, men har aldrig träffats förut. Men ett projekt där elever fick i uppdrag att intervjua någon med annan bakgrund än den egna ändrade på den saken. – Det här projektet har gjort att jag känner mig mindre blyg och vågar prata med andra, säger Ibrahim Mohammed Ali.

 

Det är eleverna på Sambeteendevetarprogrammet som intervjuat sina skolkompisar på IM-programmet – en gymnasieförberedande program där majoriteten varit i Sverige högst tre år. Majken Andersson har intervjuat Roshan Ibrahimi och Leila Hosseini, båda afghaner som flytt från Iran.

– Jag blev så imponerad av vilka fighters de är. De har båda flytt hit själva och kämpar i skolan och är samtidigt så glada. Det var jätteintressant att prata med dem. Ett jättebra projekt, väldigt gripande. 

Det ligger en spänd förväntan över den stora provsalen på Nacka gymnasiums entréplan. Men idag är det inte ett prov som framkallar pirret, utan det uppdrag som de över 70 elever som samlats kommer att få av sina lärare. Snart ska de, utrustade med mobilen som inspelningsverktyg och kamera, teama upp med någon med en annan bakgrund än den egna, för att både intervjua och själv bli intervjuade. Med sig tillbaka till klassrummet har de förhoppningsvis material som med stöd av Mobile Stories publiceringsverktyg ska formas till en artikel och – för de som vill – publiceras på Mobilestories.se. 

Vid katedern längst fram står svenskaläraren Malin Sundström och svenska som andraspråks-lärarna Sofia Eriksson och Åsa Vestlund, som jobbar med klasser där majoriteten av eleverna varit i Sverige mindre än tre år, i det så kallade IM-programmet. 

Foto: Lotta Bergseth

– Ibrahim ska intervjua Alice. Hittar ni varandra? Bra! Tilda och Hasibullah? Där har vi er! Binazir? Du ska vara med Kertina.

Blickar söker nyfiket upp varandra och följs av bekräftande nickar. Efter en snabb repetition av intervjuteknik och förhållningsregler är det dags för intervjuparen att leta upp en trygg plats för intervjun. 

Alice och Ibrahim slår sig ner i ett klassrum några korridorer och trappor upp från provsalen. Nacka gymnasium är gigantiskt. Här går över 2000 elever och de flesta elever umgås inte över programgränserna. De svenska eleverna och IM-eleverna delar inte klassrum eller skåpkorridor så de naturliga mötena uteblir. För Ibrahim och Alice är det första gången de träffas.  

– Vi har träffats – för 20 minuter sedan, skämtar Ibrahim.  

Men Alice känner ändå igen honom – inte från skolan, men från teve.

Foto: Lotta Bergseth

– Jag har sett honom i Talang, men fick veta först igår att han går på vår skola! Jag hade ingen aning. 

Det var 2017 som Ibrahim Nasrullayev, som asylsökande från Azerbajdzjan, fick hela svenska juryn, och dessutom en stor del av svenska folket, på fall med sin tolkning av Tommy Körbergs "Stad i ljus" – på klockren svenska. Ibrahim berättar om hur hans liv plötsligt förändrades efter tävlingen. Han fick ge ut ett album, han flyttade från Boden till Stockholm och bytte skola. 

  – Allt hände på samma gång. Jag var chockad, på ett bra sätt. Jag var kanske inte världens men absolut landets lyckligaste person. Men det räcker inte att ha talang för en karriär som artist, man måste jobba väldigt hårt också. 

Se när Talangjuryn rörs till tårar av Ibrahims tolkning av "Stad i ljus"

 

Alice gillar också att uppträda, men har valt en annan uttrycksform – dansen. De pratar också om att resa.

– Jag vill resa och sedan plugga vidare efter det. Helst vill jag till USA och Australien, säger Alice.  

Foto: Lotta Bergseth

Ibrahim är mer nyfiken på sitt nya hemland.  

– Jag har ju bott i Boden och sedan i Stockholm. Jag gillar båda, men det är stor skillnad. I Boden är allt så lugnt. Men annars har jag inte hunnit se så mycket av Sverige, så jag vill börja med att göra det. Sedan kan jag resa till andra länder också. 

Projektet som eleverna på Samhällsprogrammet och eleverna i IM-programmet (ett introduktionsprogram som är gymnasieförberedande) deltar i finansieras av Nacka kommun och syftar till att skapa nya möten mellan etablerade och nyanlända ungdomar i Nacka. Inför intervjutillfället har alla klasser blivit preppade med en snabbkurs i intervjuteknik och tips kring hur man tar bra bilder på varandra med sin mobilkamera. Eleverna har också funderat över ämnen och förberett frågor att ställa till varandra. 

Att arbeta med journalistiska metoder i Mobile Stories verktyg är ett sätt att skapa en förståelse för hur svenska medier och journalistiken fungerar. Genom små instrumentella hjälptexter, tipsartiklar och checkfrågor guidas eleverna genom den publicistiska processen och öppnar för diskussioner kring olika källors trovärdighet. Men i det här projektet ligger fokuset främst på själva mötet.

För Ibrahim Mohammed Ali har projektet sänkt tröskeln för att ta kontakt med nya människor.

– Det var en bra möjlighet för mig att utveckla språket och träffa en ny kompis. Vi har chattat med varandra efter intervjun också. Man är ju lite ovan att prata med nya människor, men det här projektet har gjort att jag känner mig mindre blyg och vågar prata med andra.

Hans lärare Åsa Vestlund ser många pedagogiska vinster med projektet. 

– Eleverna lär sig mycket, att formulera frågor, att lyssna och förstå vad någon säger, att skriva en artikel. De lär sig också att våga prata med någon som de inte har pratat med förut. Många har träffat någon med liknande intressen och det är ju alltid kul att prata med någon som har det.

Ute i korridoren har Christina Klemming från Samhällsprogrammet just avslutat sin intervju med Basel Almasri och Arif Mohammadi.

– Vi pratade mycket om drömmar och framtidsplaner. De fick mig att börja tänka på det jag själv har. De tyckte att det var så fantastiskt med skolan medan jag satt igår och tyckte att det var så jobbigt. Man får ett annat perspektiv på sitt eget liv, att man pluggar av en anledning och inte för att man måste. Det var lite det jag blev tagen av, att de tyckte att det var så värdefullt, säger Christina Klemming. 

Uppgiften att intervjua en klasskompis från IM-programmet har tagits emot väl bland eleverna på Samhällsprogrammet, enligt deras lärare Malin Sundström.

– När jag presenterade projektet var det några som jublade och någon sa att detta var deras enda chans att träffa någon med annan bakgrund. Flera av mina elever tackade mig efter intervjudagen för att jag lät dem göra detta projekt. Flera har också haft fortsatt kontakt med sina intervjupersoner via sociala medier efteråt.

Eleverna kommer de närmaste veckorna jobba vidare med sina texter i Mobile Stories verktyg. De som vill kan publicera artiklarna så att vem som helst kan gå in och läsa på Mobile Stories projektsajt "Mötesplatsen".  

 

 

FAKTA OM PROJEKTET JOURNALISTIK SOM ÖPPNAR DÖRRAR
• Projektet Journalistik som öppnar dörrar finansieras av Nacka kommun och syftar till att skapa möten mellan nyanlända och etablerade svenska elever. Projektet genomförs av Mobile Stories och föreningen Made by Aya.

• Högstadieskolor och gymnasieskolor i Nacka som tar emot nyanlända är under hösten välkomna att delta i projektet, som är kostnadsfritt för högstadie- och gymnasieskolor i Nacka.

• Inom ramen för projektet skapas också en moderedaktion för och av Nacka-ungdomar med olika bakgrund, med ett gemensamt intresse för mode och design. Redaktionen är ett samarbete mellan Mobile Stories och föreningen Made by Aya.

• Bakom initiativet står Mobile Stories, som grundats av Jenny Sköld, journalist, journalist, och bildjournalisten Lotta Bergseth. Mobile Stories har utvecklat ett redaktionellt publiceringssystem för skolan. Med verktyget guidas elever och lärare genom den publicistiska processen och får samtidigt utbildning i medie- och informationskunnighet.

Källor: (1) Nacka kommun
Skribent
Fotograf
Video

Dela

Elevartikel

05 nov
Elevartikel
Foto: Emilia Heikel
27 sep
Elevartikel
Tilda Brandin
27 sep
Elevartikel
27 sep
Elevartikel
Foto: Kajsa Ekholm
27 sep
Elevartikel
26 sep
Elevartikel
Foto: Emelie Rönnborg
26 sep
Elevartikel