Internetspärr i skolan?

Publicerad 2018-02-14 14:00

Datorer, surfplattor och ibland även mobiler används ofta som verktyg inom skolan. Möjligheterna blir oändliga med tillgångar till internet. Frågan är om man verkligen ska låta eleverna ha fri tillgång till allt under skoltid?

ELEVARTIKEL AV DIGITALA COACHER

Spel, appar, sociala medier, är saker som många gånger lockar mer än uppsatsen ska skrivas eller lärarens genomgång. Som elever ser vi själva att datorerna inte alltid används till “anteckningar” eller till jobb under lektionerna och enligt oss hade antagligen antalet godkända elever ökat om spel inte fanns tillgängliga. Men är det rätt att spärra och kontrollera? Det är ju trots allt varje enskild elevs ansvar att ta hand om sina studier. Bör det finnas olika steg inom hur mycket man kan göra på datorn? Vi tror att många hade tagit det på större allvar om det fanns tydliga konsekvenser för felanvändning av elektroniken. Om alla först har fria händer men att spelande på lektionerna leder till spärrade hemsidor och eventuellt att man får använda papper och penna istället? Vi tycker att digitala verktyg är ett bra medel inom undervisningen, om det sköts rätt. Dock är spelandet och sociala medier ett stort problem, för vissa kanske inte klarar av att låta bli och strängare regler skulle antagligen ge tydliga resultat på elevernas betyg. Såklart handlar detta inte om alla vilket leder till frågan om man borde spärra för alla direkt eller om det helt enkelt handlar om ansvaret på individen. Bör man skärpa reglerna för att minska antalet elever som inte jobbar på lektionerna eller ska man rycka på axlarna och säga “det är deras val”? Är problemet stort nog för att tas upp av Skolverket eller endast enskilda skolor? Vi anser att denna fråga är något som gäller alla Sveriges skolor och med större begränsningar hade man kunnat öka uppmärksamheten i klassrummet med många procent. Inför regler och konsekvenser, stoppa spelandet och appar och se till att datorerna används till skolarbete som det är meningen. Skoltid innebär jobb, se till att ungdomarna jobbar med det de ska. Vi är framtiden men vad är framtiden om det enda vi kan är att spela på en datorskärm?

Källor: (1) Skolverket
Skribent
Fotograf

Dela

20 apr
NASA (StarChild Learning Center)
20 apr
Privat
11 apr
10 apr
23 mar
21 mar
23 feb
16 feb
16 feb
14 feb
07 feb
07 feb
01 feb
01 feb
31 jan