Fanni: Jag är nog beroende ändå

Publicerad 2016-02-05 13:15

Instagram och Facebook tjänar stora pengar på dina personuppgifter. Och frågan är om man kan välja att INTE vara med? Här är resultatet från vårt sociala experiment. 

 

Experimentet är slut. Och vi har en glasklar vinnare: Sophie Larsson, 18. Hennes händer skakar när hon för första gången loggar in i mobilen, för första gången på fyra dygn. 

 

– Shit. Jag vågar inte. Just nu känns det som att jag aldrig vill gå in på sociala medier igen. Folk kommer att hata mig. 

 

Mellan 20 och 30 meddelanden har trillat in.

 

– Nu ska man bara svara på alla. Och förklara. 

 

 

Nyligen avslöjades att Sverige ska införa en lagstadgad åldersgräns för sociala medier, för att skydda barns personuppgifter från företag som Google och Facebook. Det fick oss på Mobile Stories att fundera över om det verkligen är ett fritt val att vara med i communitys på nätet som kräver att man lämnar ifrån sig personuppgifter.

 

Sophie är en av sex tonåringar som deltagit i Mobile Stories experiment, för att ta reda på hur lätt det egentligen är att vara utan sociala medier. Är det verkligen ett fritt val att vara utanför umgänget på nätet? Två av deltagarna har dessutom gått med på att helt lägga undan mobilen under fyra dagar .

 

Sophies dagbok: Andra dagen utan mobil

 

Filip var den som var mest självsäker.

 

– Det kommer inte vara några problem alls, bara skönt, sa han när vi presenterade idén. 

 

Fyra dagar senare är han mindre stursk. 

 

– En dag var jag utan. Sedan gick det inte längre, jag mådde inte bra. 

 

Även de andra har avbrutit försöket i förtid. Fanni, som har över 1000 följare på Instagram, var mest av allt orolig för att hon skulle bli avföljd. 

 

 

– Om man inte lägger ut några bilder på några dagar då kan folk på in och klicka bort en. Plus att jag behöver bekräftelsen. Jag har inte velat erkänna det men jag är faktiskt beroende. 

 

Experimentet har i alla fall fått dem att fundera lite kring vad som händer med personuppgifterna man lämnar i från sig i sociala medier. 

 

– Jag har aldrig tänkt på det tidigare. Jag har faktiskt ingen aning om vad som händer med informationen. 

 

Villkoren som man måste klicka i för att skapa ett konto på Facebook eller Instagram har ingen av dem orkat ta sig igenom. 

 

– Det är 17 sidor lång villkorstext. Man borde lyfta ut det viktigaste så att det blir lättare att läsa, säger Emmie. 

 

För att ta reda på lite mer om vad som händer med personuppgifterna när man väl lämnat ifrån sig dem på nätet ringer vi Andreas Ekström, journalist, bloggare och expert på integritet på sociala medier. 

 

Är det ett fritt val att finnas i sociala medier i dag?
 

– Det är jättesvårt att välja bort, just för att tjänsterna (som Facebook, Twitter, Instagram reds anm) är så dominanta. Det blir väldigt ensamt, helt enkelt. 

 

Varför är sociala medier-företagen intresserade av våra personuppgifter?
 

– Därför att när du är användare av en gratistjänst, som exempelvis Facebook, så är det du som är produkten. De säljer dig till annonsören. Du är alltså i deras affärsidé en mottagare av annonser. Då behöver de veta så mycket som möjligt om dig för att du ska passa olika annonsbudskap. Jag kan ta mig själv som exempel. Jag får ofta upp annonser för hårtransplantation i Malmö. Jag har en skallig profilbild och jag är tillräckligt ung för att vilja göra någonting åt det och jag bor ett visst avstånd från Malmö. Då har de nischat den här annonsen mot alla som möter de kriterierna. De behöver alltså bara veta tre saker. 

 

Kan sociala medier-företagen gå in och titta på en enskild persons uppgifter?

 

–  Ja, det kan de göra, men de är ju framför allt intresserade av det stora perspektivet. De vill inte bara veta vad Maja, 14, gör utan de vill veta vad alla 14-åriga Major i hela Sverige gör för att få en helhetsbild. 

 

Varför är texterna med användarvillkoren som man måste klicka i när man skapar ett konto så långa?

 

– Det har att göra med den amerikanska juridiska kulturen. Om du som företag i USA erbjuder en tjänst måste du friskriva dig från precis allt för att slippa bli stämd. Det kan handla om ganska stora summor ett företag kan tvingas att betala om det finns en glipa någonstans i texten. Men det är ju ingen som orkar ta sig igenom 170 sidor juridisk prosa. 

 

FÖRDJUPNING

Mobile Stories: Åldersgräns på sociala medier om två år

Mobile Stories: Här kämpar testdeltagarna mot sitt sociala medier-sug

Svenska Dagbladet: Det är du som är Facebooks produkt

 

Datainspektionen: Detta är Personuppgiftslagen

EU-kommissionen: Därför införs "digital åldersgräns"

Skolverket: Integritet i sociala medier

 

DISKUTERA:

Varför är företagen intresserade av dina personuppgifter?

Hur länge skulle du klara dig utan att lämna ifrån dig dina personuppgifter på nätet?

Är det verkligen ett fritt val att finnas på sociala medier?

Dela