Rusta unga för det nya informationslandskapet

 

I dag är alla publicister! Källkritik, upphovsrätt och pressetik är inte längre en angelägenhet bara för journalister utan för alla som publicerar eller delar något på nätet. Vi har 20 års erfarenhet av att arbeta som journalister. Vi kan komma till din skola eller kommun och dela med oss av vår kunskap!

 

 

Paket 1:

SÅ BLIR DINA ELEVER INFORMATIONSSMARTA

– Ge eleverna en kompass för att navigera i ett komplext informationssamhälle

 

Vi har under våra år som journalister upplevt hur medialandskapet förändrats och hur det påverkar förutsättningarna för demokratin. Förr var det den erfarna nyhetsredaktören som avgjorde vad medborgarna behövde veta och vilken information som var trovärdig. I dag behöver var och en ha verktyg för att orientera sig i informationssamhället och ta ansvar för sina publiceringar på nätet! På så vis kan vi tillsammans bygga en mer hållbar demokrati.

Vi vill stötta skolan i dess viktiga demokratiuppdrag!

 

  • Medielandskapets förändring – så påverkas unga. 
  • Filterbubblor, desinformation och fejkade nyheter – så påverkas demokratin.
  • Vad är egentligen journalistik och varför behövs den? 
  • Pressetiken – så funkar den.
  • Så jobbar journalister med källlkritik – ge eleverna verktyg för att själva avgöra vad som är en trovärdig källa.
  • Eleven som producent. Så kan elevernas skolarbete skapa ett värde för hela samhället.

 

Paket 2:

GÖR KLASSEN TILL EN REDAKTION

 

Tips för er som vill komma igång med eller bli vassare på att skapa journalistik i klassrummet. 

 

  • Källkritik. Så blir eleverna trovärdiga källor!
  • Pressetik och upphovsrätt.
  • Rollerna på en redaktion: Reportern, korrläsaren/granskaren, fotografen och nyhetschefen. Vem gör vad?
  • Så gör du en bra intervju.
  • Vad är grejen? Så hittar du vinkeln som lockar till läsning. 
  • Vem är ett bra ”case”?
  • Vem kan vara expert?

 

Paket 3:

LYFT UNGA RÖSTER I DIN KOMMUN

 

80 procent av unga känner inte att de kan påverka lokalt. Demokratiutredningen konstaterar i sitt betänkande att unga har dålig kunskap om hur den lokala demokratins funktionssätt och att ungas delaktighet måste stärkas. Vi pratar om hur man kan:

 

  • Lyfta ungas röster i kommunen.
  • Minska polariseringen mellan elever i olika områden och med olika bakgrund
  • Låta unga ta del av och granska kommunala handlingar och på så vis lära sig om demokratins funktionssätt. 
  • Få insyn i ungas verklighet och en barometer värderingarna hos unga i kommunen. 
  • På ett innovativt sätt nå ut med information som berör unga – genom att unga berättar för unga. 
  • Skapa fler möten mellan lokala makthavare och unga.

 

Föreläsningarna kan kombineras med workshops som utgår från olika scenarion. Bara föreläsningarna tar 1–2 timmar. Tillsammans med workshops 2–4 timmar. Kontakta oss så skickar vi en offert.

 

Mobilesstories gav oss en inspirerande och konkret föreläsning som satte igång en mycket bra diskussion kring hur viktigt det är att unga förstår hur journalistiken idag fungerar för att vi ska upprätthålla ett demokratiskt samhälle. Föreläsningen inspirerande även till innovation och nytänkande.
 

Elsa Saboonchi, chef för marknad och kommunikation, Jusek.

 

Tidigare föreläsningar:

MIK-dagen, 2017

IDG IT i skolan, 2016

Huddinge visar, 2016

Inspirations- och utbildningsdag för framtidens opinionsbildare

ITK-konferens, Västerviks gymnasium

Digitala akademien, KTH

 

Jenny Sköld, ansvarig utgivare

070-477 16 88 

jenny@mobilestories.se

 

Lotta Bergseth, vd

070-741 48 33

lotta@mobilestories.se

Dela