Billigt och dyrt kräver olika

Publicerad 2019-10-03 06:21
Lisa Thorstenson

Min praotid spenderades på Jackie och Normal i Nacka Forum. Två intressanta veckor på två helt olika typer av butiker där jobben skiljer sig åt på många sätt, men som samtidigt delar många likheter. Hur är det egentligen att jobba inom handels? Vad finns det för nackdelar? Och framför allt fördelar?  

När jag skulle praoa så ville jag gärna hitta något i närheten. Jag bor på gångavstånd från Nacka Forum och därför kändes det väldigt smidigt och självklart att först och främst kolla möjligheterna där. Jag frågade på Jackie och Normal som båda sa att jag var välkommen.

Första dagen på Jackie var det väldigt nervöst, dels för att det var min första praodag och allt var nytt men även för att jag inte visste vad jag skulle få göra, vilka jag skulle träffa eller vad som förväntades av mig. Men min handledare var väldigt trevlig och tydlig och jag blev direkt satt i jobb. Min andra vecka, på Normal, var inte lika nervös. Trots att det var en ny praoplats så kände jag mig ändå mer införstådd med vad det innebär att praoa i butik. Som tur var möttes jag även där av väldigt trevlig personal. Veckorna gick väldigt fort och båda praoplatserna var väldigt lärorika och roliga. Jag är glad att jag fick testa på att jobba i två ändå olika butiker.

Lisa Thorstenson

Jackie är en väldigt dyr och exklusiv butik som säljer kläder och accessoarer från olika märken. Där gick mycket av mitt jobb ut på att hålla ordning och att städa. Jag började varje morgon med att dammsuga och moppa hela butiken. Jag fick även torka alla speglar och glasmontrar och damma på hyllor och bord. I slutet av veckan var jag ett riktigt städproffs. Som sagt så låg mycket fokus på att butiken skulle se snygg och ordnad ut, detta för att många av de kunder som kommer in vill titta på de senaste kollektionerna och få inspiration. Kanske handla direkt, önska sig i present eller tänka på saken och komma tillbaka senare och då är det viktigt att butiken ser snygg och attraktiv ut. Jag fick även byta galgar, hänga om på väggarna och storleksordna alla plagg och skor för att kunderna lättare skulle få en bra bild av vad butiken erbjuder.

 

På Normal låg fokus på helt andra saker. Där tillbringade jag dagarna med att packa upp varor från lagret, hjälpa kunder och fronta varor. Fronta innebär att man ställer alla varor längs kanten för att hyllan ska se välfylld och mer ordningsam ut. Normal är en väldigt blandad butik som till mestadels säljer skönhetsprodukter, men som även har godis, kryddor, djurmat mm. Vad som skiljer Normal från andra butiker är att dom har väldigt låga priser, och det lockar såklart många kunder vilket gör att det blir mycket mer att göra. Första dagen var det svårt att hänga med, butiken är väldigt stor och det blev därför svårt att hjälpa kunder som inte hittade. Men även här så lärde jag mig allt eftersom och det gick bättre och bättre.

Jag fick intervjua en anställd på vardera företag kring frågor som rör personal och kunder. Jag använde svaren jag fick till att jämföra de olika jobben. För det första så är ju Jackie en väldigt liten butik och arbetsplats med endast fyra anställda, medans normal är en större men också stressigare arbetsplats som kräver fler anställda, och därför är de 15 personer som jobbar i butiken. Öppettiderna är ju de samma eftersom båda butikerna ligger i samma köpcentrum.

Arbetskläderna hos Normal var ganska enkla. Där har man svarta skor och byxor och en tröja med Normals logga på. Jackie har lite andra regler då det är en klädbutik. I deras jobb ingår det nämligen att ha på sig företagets kläder, de blir lite som vandrande skyltdockor. Ingen specifik utbildning krävdes i någon av butikerna, men det hjälper om man har erfarenheter inom handels sedan tidigare. När jag frågade om dom skulle kunna tänka sig att ha sitt jobb som ett framtidsyrke så var båda överens om att lönen inom handels är bra, men att det kan bli svårt i framtiden då E-handeln växer och butikshandeln minskar.

Den största skillnaden som jag tänkte på var hur köpbeteendet i de två butikerna ser ut. Inne på Jackie är det inte lika många kunder som inne hos Normal men varje kund som handlar spenderar betydligt mer. Inne hos Normal så går kunden oftast in för att köpa en viss produkt men kommer ofta ut med betydligt fler som hittats allt eftersom. Kunderna inne på Jackie verkar mer målmedvetna. Många visste redan innan vad de skulle ha efter att ha kollat hemsidan eller varit inne i butiken tidigare och därför var det bara för dem att gå in och köpa. Eftersom att Jackies kläder också är så dyra så gör det att man inte spontanhandlar på samma sätt som inne hos Normal där hela idén bygger på att man ska handla mer än vad man tänkt sig från början. Personalens fokus på kunden skiljer sig också åt. På Normal får personalen främst frågan var man kan hitta en viss produkt eller vad något kostar, medans personalen hos Jackie hjälper till med andra frågor. I deras jobb ingår det att man kan vara ett ärligt och behjälpligt smakråd.

Avslutningsvis vill jag bara återigen säga att mina praoveckor var mycket lärorika och roliga tack vare varierande arbetsuppgifter och mycket trevlig personal.

page Slideshow: 
  • Lisa Thorstenson
Skribent

Dela

Elevartikel

Porträtt Sandra Beijer; kollage & bakgrund Alice Nylander
18 okt
Elevartikel
Global Panorama
17 okt
Elevartikel
15 okt
Elevartikel
15 okt
Elevartikel
Alice Nylander
09 okt
Elevartikel
Alice Nylander
02 okt
Elevartikel
27 sep
Elevartikel

Redaktionen

24 sep
Professional
22 sep
Professional
22 sep
Professional
10 sep
Professional
12 apr
Professional