Bakom kulisserna hos en lärare

Publicerad 2018-04-27 17:00

Vad ingår egentligen i de som utbildar och formar vårt samhälles framtida ledare och medborgares vardag? Den prisbelönta läraren Maria Wiman delar med sig av dagens skola och egna upplevelser.

 

Jag bestämde mig för att ta reda på mer om ett av samhällets allra viktigaste yrken, nämligen läraryrket. Vad ingår egentligen i de som utbildar och formar våra framtida ledare och medborgares vardag? Vad ska man eftersträva i sina studier för en framtid inom yrket? Jag har tagit kontakt med den prisbelönta högstadieläraren Maria Wiman och träffar henne på hennes arbetsplats, Östra grundskolan, en tisdag klockan 14. Hon har nyligen avslutat en svensklektion med en av sina klasser och vi slår oss ner i ett av hennes hemklassrum. På väggen bakom sitter en tidslinje av klassens arbete uppsatt. Där finns allt mellan krönikor och bilder, till ett flertal publicerade reportage om deras arbete. Jag inleder samtalet och ber henne att berätta om sitt nuvarande samt tidigare jobb. Hon berättar att hon har jobbat som lärare i totalt 8 år och på sin nuvarande tjänst i snart 2. Under dessa 8 år har hon hunnit jobba inom alla möjliga delar av yrket, däribland med nyanlända barn och barn med specialbehov. Hon lär ut alla ämnen inom samhällsorienterande och svenska men hennes undervisning skiljer sig från mångas. Maria berättar att hon försöker inkludera så mycket entreprenöriellt lärande i sin undervisning som möjligt. I ett entreprenöriellt lärande fokuseras mycket av utbildningen på att hitta yttre mottagare (utanför klassrummet) till elevernas arbete. Skolarbetet ska bli viktigt på riktigt och ingenting man gör görs bara för ett högt betyg. Elevernas arbeten ska skapa värde eller påverka människor även utanför skolbyggnaden.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

- Det är utan tvekan allt som händer i klassrummet, säger Maria och ler medans blicken far över tidslinjen bakom oss. 

- Ibland uppkommer magiska situationer och arbeten som börjat så smått ledde till att vi i ett fall vann ett pris på 25 000 kronor. Det är helt enkelt fantastiskt vad de kan uppnå bara de samarbetar. Plus att man får träffa så många fantastiska och kreativa människor, jag har lärt mig så otroligt mycket tack vare mitt jobb.

Vad är mindre kul med jobbet?

- Det värsta med jobbet är nog att man umgås så intensivt med så många fantastiska människor för att sedan abrupt skiljas från dem. Jag har fått kritik för att jag fäster mig för mycket vid mina elever men jag kan inte jobba på något annat sätt, det skulle inte bli lika bra.

Vilken utbildning skaffade du för att bli lärare?

- Jag tog en konstig väg, inte den naturliga genom lärarhögskolan. Först pluggade jag religionshistoria i två år och sen skaffade jag en magisterexamen i litteraturvetenskap under tre år. Till sist läste jag in en snabbkurs i pedagogik under ett år.

Det finns ungefär 100 000 lärare i tjänst på grundskolor runt om i Sverige. I genomsnitt går det 12 elever per heltidsanställda lärare.

Friskvårdspeng ges ut samt andra förmåner, precis vilka kan variera på arbetsplatsen, berättar Maria. Längre ledigheter under sommarlov ges ut, vilket jämnas ut i och med att lärare jobbar 45 timmars istället för 40 timmars veckor.

- Det är guld att få den ledigheten med den är också inarbetad, så det är ingen gratis lyxledighet utan timmarna är injobbade. Vårt jobb är ganska extremt, bland annat på det sätt att när man är på plats så jobbar man nästan hela tiden, de raster man tar tillbringar iallafall jag ofta med eleverna, förklarar Maria.

-

Man är alltid aktiv på något sätt, det är ju ett extremt socialt jobb. Vi har ju heller inte riktigt delen av att ha en timmes lunch där du kan äta på någon restaurang eller gå en sväng, utan ofta tillbringas också den timmen i skolan. Vi har ju såklart rätt till ett visst antal minuters rast per dag, men jag vet egentligen inte någon lärare som inte bara fortsätter köra på under de timmarna.

Hur ser det ut hemma? Vilken roll spelar ditt jobb där?

- Hemma har jag mina två döttrar, Stina 8, och Signe 6 samt min man Andreas som arbetar som kock, säger Maria och ler medan hon fortsätter: "mitt jobb spelar såklart en roll hemma eftersom mina elever spelar en stor roll i min vardag. Ibland kanske jag delar med mig om något speciellt intressant någon sagt eller liknande vid matbordet. Med läraryrket kommer det en hel del jobb och ibland flyter nog mitt jobb och fritid ihop. Inte bara genom rättning och betygsättning utan en hel del av vårt arbete leder till event utanför skolans väggar då både jag och eleverna lägger ner timmar av vår fritid. Jag kan tänka mig att det ibland blir lite konkurrens mellan mina elever och mina egna barn. Jag spenderar så mycket tid med mina elever, ibland träffar jag liksom de mer än mina egna barn. Sen är nog min relation till mina elever kanske lite extrem. Det kan se konstigt ut för utomstående, men det är en förutsättning för att jobbet ska vara roligt. Men man känner liksom varandra på en nivå bortom att jag vet vad de har för betyg och de vet vilka ämnen jag undervisar. Man litar på varandra på ett annat sätt. Det förtroendet jag får är så sjukt coolt. Folk har frågat mig varför jag är lärare, det är ju så sjukt mycket jobb, men det är för sånt jag gör det. För den sortens förtroende och trygghet. Det ger en annan kvalitet och jag värderar mitt arbete bortom jobb och pengar.”

Finns det någon nackdel med att ha en så nära relation med dina elever?

- Jo det gör det väl. I och med den relationen och förtroendet jag får från många av mina elever så har jag fått veta så mycket. Många har det jobbigt och allt man vill är att hjälpa till. Ofta kan jag känna inte att jag räcker till. Det finns så många som behöver hjälp men ändå kan man inte alltid ge det. Oavsett om det handlar om något utanför skolan eller inte så känner jag ibland att jag bara vill sätta mig ner ensam med några få personer och verkligen hjälpa dem på alla sätt jag kan. Det finns så många olika behov i klassen och man kan aldrig helt riktigt räcka till. Det finns alltid ett arbete att göra.

Efter mitt samtal med Maria och även interaktioner med hennes elever, lämnar jag klassrummet med nya insikter inom läraryrket, och även alternativa inlärningsmetoder. Mitt intryck av elevernas åsikter om henne är att hon uppskattad som både lärare och vän, särskilt tack vare hennes nytänkande lärande och kärlek till sitt jobb

 

Källor: (1)
Skribent

Dela

Elevartikel

06 jul
Elevartikel
04 jul
Elevartikel
04 jul
Elevartikel
FOTO: GGAADD
18 jun
Elevartikel
Bild från DN 1966. Fotograf okänd.
15 jun
Elevartikel
pixabay.com
12 jun
Elevartikel
Pixabay.com
12 jun
Elevartikel
07 jun
Elevartikel
07 jun
Elevartikel
07 jun
Elevartikel