Använd film istället för böcker i skolundervisningen!

Publicerad 2019-09-26 08:25
Nicole Dawson

Vi lever idag i ett samhälle som är så gott som beroende av sociala medier. Nästan allt kan skötas digitalt och saker som t.ex tidningar, tidskrifter och böcker är inte lika aktuellt i tryckt form längre. Barn och ungdomar introduceras in i vår nya livsstil som numera består av att allt sker digitalt, och visar inte så stort intresse för böcker längre. Majoriteten av alla skolor använder sig fortfarande av böcker som läromedel, men är det verkligen bästa lösningen för att göra skolan modern och intressant för barn och ungdomar? Utveckla undervisningen och använd istället mer film i skolan för att öka engagemanget och intresset!

Idag är jag 18 år gammal och kan erkänna att jag nog inte läst mer än 5 böcker sen jag var 10 år gammal. Att läsa 5 böcker på 8 år, varav säkert 4 av dem varit påtvingat för skolarbeten är inte en positiv utveckling. Jag som brukade älska att läsa böcker hela tiden, varje gång jag gick och la mig eller så fort jag fick tid över. Jag har själv inte ett svar på varför mitt läsande fick ett slut. Men nåt jag med säkerhet vet är att jag idag alltid skulle välja att se en filmatisering av en bok framför att läsa boken. Tyvärr tror jag inte att det bara är jag som hade gjort det valet, att istället välja att se en filmatisering handlar om att det väcker mer intresse än att sitta timme efter timme och stirra in i en bok med ord som inte går att ta in tillslut. En film går snabbare att se, är mycket mer intressant och eftersom att det är bild är det lättare att komma ihåg händelseförlopp i filmer. Men hur ska barn lära sig läsa alls om man ska använda sig av filmundervisning i skolan. Att kunna läsa är a och o och en bok väcker helt klart andra tankar än en film gör, när man läser text bildar man sin egna uppfattning, skapar bilder i huvudet och man väcker frågeställningar till sig själv om vad man läst. Men eftersom att dagens ungdomar inte intresserar sig för litteratur på samma sätt som tidigare så anser jag att det är dags att anpassa undervisningen efter det också. Alla ska lära sig att läsa och de som har det svårt ska få all hjälp för att underlätta för dem. Om man kan göra en så lätt sak som att sätta på en film för att väcka barn och ungdomars intresse i skolan, känns det som ett självklart val enligt mig.

Något annat positivt med att välja film framför böcker i undervisningen är att man kan kombinera olika ämnen samtidigt. Om man kollar på en filmatisering av en känd bok är den ofta på engelska, då kan t.ex. en efterföljande skoluppgift innehålla både svenska och engelska kriterier. Att väva in engelskan i avslappnade och vardagliga sammanhang (som i film) utvecklar engelskakunskaperna omedvetet, men naturligt. Det finns ju även de elever som inte har det lätt med engelska och därför bör alltid filmen vara textad på svenska. Då kan man ju fråga sig hur dyslektikerna ska kunna kolla på film som är textad, och jag tror inte det är ett så stort problem eftersom texten är kort och det är lättare att förstå ett händelseförlopp i bild även fast man kanske inte fattar allt som sägs. Men en film som ändå väcker mer intresse än en bok, förhoppningsvis inte är lika långtråkigt, där man får se rörliga bilder och starka känslor osv. anser jag som mycket mer optimalt än att lägga tiotals timmar på att läsa en bok.

Att använda sig av böcker för utbildningssyfte i skolan kan vara svårt, både för elever och för lärare. Att som lärare hitta ett studiesätt att arbeta med boken som passar alla elever är nästintill omöjligt. Alla barn och ungdomar har inte lika lätt för att läsa och vissa har även svårare med dyslexi eller koncentrationssvårigheter och att då behöva förhålla sig till ett lässchema för att hinna med tillhörande uppgifter kan vara stressande. Inte nog med stressen som kan uppstå för elever med prestationsångest, att då ha dyslexi och inte kunna förstå och ta in texten är ännu svårare. Enligt 1177 (1177 vårdguiden, 2018) kan dyslektiker även ha svårt att planera saker, och att då ha ett lässchema som är tidsbestämt är inte optimalt. Enligt 1177 är det också lättare för dyslektiker att höra information än att läsa den. Det optimala i skolan för alla hade istället vara att kolla på film för att läsa böcker, t.ex att kolla på en filmatisering av boken om det finns möjlighet. Att istället kolla film kommer underlätta för lärare, elever och det sparar lektionstid som kan läggas på resten av kursplanen istället för att läsa för länge i samma bok. Eftersom att det är lättare för dyslektiker att ta in information genom att höra så kan man ju tycka att ljudböcker är ett bättre alternativ, och ja för vissa kanske det är det. Men med koncentrationssvårigheter som dyslexi kan medföra kan det vara svårt att koncentrera sig på vad som faktiskt sägs i ljudboken. Jag anser då att en film är ett mycket bättre alternativ, det intresserar unga mer, det går snabbare och det går att göra likadana uppgifter på en filmatisering av en bok, som av boken. Om det finns ett intresse av att kolla film kommer eleverna uppskatta det, engagera sig och ta in mer av vad som händer under filmen eftersom att det sker under ett mer avslappnat förhållande.

Avslutningsvis vill jag sammanfatta mina ståndpunkter. Jag anser att användning av film i skolan istället för böcker är en nödvändig utveckling för att hänga med i samhällets utveckling. Barn och ungdomar visar större intresse idag för allt digitalt och om man kan uppmuntra alla elever med en så enkel sak som att väva in film i undervisningen istället för att sitta och somna i sin bok timme efter timme, bör det vara en självklarhet att film används istället. Att kolla film istället för att läsa bok tar dessutom mycket kortare tid vilket gör att den lektionstiden kan läggas på resten av kursplanen som ska genomföras, och elever med dyslexi slipper sitta och läsa en bok med sina koncentrationssvårigheter samt problem med att förstå texten.

Källor: (1) 1177 Vårdguiden
Skribent
Fotograf
Research

Dela

Elevartikel

05 dec
Elevartikel
03 dec
Elevartikel
03 dec
Elevartikel
03 dec
Elevartikel
03 dec
Elevartikel
03 dec
Elevartikel
03 dec
Elevartikel

Redaktionen

24 sep
Professional
22 sep
Professional
22 sep
Professional
10 sep
Professional
12 apr
Professional